Jump to content

Feil med Ruger Mark 2


heladeria

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Jeg har nettopp fått meg en lite brukt Ruger Mark 2 pisol. Gikk for denne siden jeg har hørt de ikke er kresne på ammo, samt at de bare går og går.

 

Tok den med på klubben for å teste den for første gang med standard CCI 22 lr skudd. Etter ca 40 skudd fikk jeg feil på ca annenhvert skudd.

 

(Et skudd går av, hylsa spyttes ut, men neste går bare halvveis inn i kammeret. Den sitter hard og når jeg tar får den ut har den ofte hakk / merker på selve projektilet. )

 

Jeg holdte på i ca 10 min for å se om det ble noe forandring, men ingenting..

 

Tok våpenet fra hverandre, pusset det ned og satte det sammen igjen. Når jeg da prøvde det gikk det som en drøm i ca 40-50 skudd så skjedde det samme igjen.

 

 

Har prøvd det på flere treninger og det skjer akkuratt det samme.

 

Er det noen som vet hva som er feil?

 

Håper på svar. :) Mvh

Link to comment
Share on other sites

Min MK2 blir iallefall slik dersom det er mye dritt i magasinene.

Slakk fjær i magasinet kan også føre til noe av det samme symptomet. (Sjekk også at magasinet sitter godt i våpenet, noe jeg antar at du allerede har dobbel- og trippel-sjekket :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket det ja : ) Magasinene er fine og rene og fungerer dessuten fint i våpenet til andre med samme våpen. Testet det tidligere. Så regner med at det er noe med selve våpenet.

 

Det rare er at den fungerer fint de første rundene etter jeg har fieldstrippet og pusset den.. Synes det er veldig merkelig.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd med et annet magasin også?

 

Det kan jo være rekylfjæra som er slapp og rar.. Be om å få prøve fjære til en kompis med samme type våpen.

Regner med at du har pusset nøye under ekstraktoren og i krokene på hylseleiet til sluttstykket?

 

Når våpenet fungerer i helt ren tilstand høres det litt merkelig ut. Du kan også prøve andre typer ammo med mer futt og mindre fett. Winchester xpediter er et eksempel som ofte går godt i våpen som trenger litt ekstra...

 

Lykke til med feilsøkingen!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke CCI er problemet. Disse våpnene bare går og går. Hvis ikke--- en dusj med 556 eller WD-40 så går de bare i gang igjen. Tror nok det er noe mekanisk problem uten at jeg kan si hva det er utover de kommentarene som allerede er kommet

Link to comment
Share on other sites

Du har prøvd å pusse våpenet og da funket det bra i 40 - 50 skudd, så kom feilene tilbake.

Da tror jeg nok ikke du har fått gjort kammeret helt reint, derfor kommer feilene fort tilbake igjen.

Tyder på pga den som bare går halvveis inn i kammeret sittter hardt fast.

 

Gå hardt tilverks for å få og være sikker på at kammeret er HELT rent, så skal du se at den funker lenge :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sjekk om du har merker etter tennnåla ved inngangen til kammeret. Hvis tennstiften er litt for lang og man tørrklikker endel, kan man fort få et lite krater ved inngangen til kammeret. Dette skviser ut litt metall slik at inngangen til kammeret blir trangt. Sjekk med en patron om den kamrer lett. Jeg tror problemet ditt ligger her.

 

Magasiner. Har du flere? Sjekk om feilen oppstår med alle magasinene. Magasinene bør uansett være rene og patronføreren bør gli lett.

 

Ikke bruk noe særlig olje. Disse pistolene funker best nærmest tørre. Olje bare samler dritt, og gjør mekanismen treg etter relativt få skudd.

 

Ammo. CCI standard har funket glitrende i mine rugere, og har spist kassevis av dem uten noe problemer, så jeg tviler på at det er problemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp igjen denne tråden jeg, selv om det er snakk om en Ruger Mark 3 denne gangen:

 

Jeg kjøpte en brukt Ruger Mk3 i høstes. Jeg har skutt ca 2000runder i den uten tegn til problem.

Var på trening på Tirsdag, og det gikk som vanlig veldig bra.

 

Idag var det tid for årets første stevne for min del. Og dagen i forveien tenkte jeg å klikktrene litt.

Puttet inn noen Alu(?) klikkpatroner, og klikket meg igjennon.

Den ene lå skjevt i magasinet, så den kammret dårlig. Den gikk skjevt inn i løpet og måtte "Stakes ut" fra andre siden.

Virket ikke som det ødla noe i mekanismen, selv om jeg prøvde å "Presse den inn" ved å dra sluttstykke tilbake og slapp det frem igjen en gang før jeg staket den ut.

Etter jeg fikk den ut merket jeg at sluttstykket ikke ville helt tilbake, og stoppet midt i.

Tok i fra hverandre pistolen for å sjekke, og da var den som ny igjen. Tenkte ikke mer over det før idag.

 

Etter prøverunden, og første 5skudds runde merket jeg problem. Tok avtrekk og ingenting skjedde. Trodde det var klikk, så standplassleder tok ut patronen. Patronen hadde ingen annslagsmerke.

 

Prøvde igjen, og samme skjedde. Jeg tok avtrekk helt til det butta i kanten, så mye det gikk. Ingen smell.

Men, når jeg resatte avtrekket kom skuddet etter "kvart styrke".

Pistolen kammeret nytt skudd uten problem. Men, avtrekket var det samme.

Måtte tilslutt avbryte.

 

Pistolen oppfører seg akuratt likedan nå. Tok den fra hverandre, og kunne ikke se noen "åpenlys" feil.

Renset og smørte, og da gikk de 2-3 "klikkene" fint, men deretter kom det rare avtrekket tilbake...

Merket at det var ekstra vanskelig å få inn sluttstykke inn denne gangen. Men etter å ha "vigglet" litt, gikk den inn lett.(Når jeg satt sammen pistolen altså)

 

 

Er det noen som aner hva som har skjedd her? Er dette noe jeg kan fikse selv eller må den inn på service?

 

Har tenkt å kjøpe meg ett "Volquartsen" kit for å bytte ut Sear, Hammer, Trigger etc. Kan dette hjelpe?(Vil jo bli ett mye bedre avtrekk, men om noe er feil med resten av mekanismen hjelper det vel ikke).

 

Takker for svar alle mann!

Link to comment
Share on other sites

Har et lignende problem sjøl, av og til når jeg skal ta avtrekk så skjer det ingenting med selve mekanismen, kan presse avtrekkeren inn ca 1mm og så er det full stopp og da heller ikke noe anslagsmerke på patronen. Dette er også en mark III.

Får du gjennomført et avtrekk?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Ja, jeg får avtrekk. I går var det slik at jeg tom normalt avtrekk, men ingen klikk. Så jeg slapp opp avtrekket og prøvde igjen. Etter 25% av vanlig press på avtrekker før skuddet egentlig skal gå, kom det smell.

 

Det vil si at jeg trenger 125% trykk for å få skuddet til å gå av.

 

Idag, er det litt anderledes. Nå må jeg trykke ca 110%, klikket kommer idet jeg klemmer HARDT på siste del av avtrekket.

 

Jeg har renset våpenet på alle mulige måter. Det er ikke dritt. Om det ikke ligger noe i selve mekanismen hvor jeg ikke kommer til. Men tviler på det.

Link to comment
Share on other sites

Dette ble prøvet. Første gangen funker det over all forventing.

 

Men, etter 3-4 klikk kom problemet tilbake.

 

Tok fra hverandre våpenet igjen, og den er nesten klinisk ren nå, så tror fortsatt det ikke er møkk.

(Brukte 1,5time på Fredag, 1,5time i går og 1t i dag på rens).

 

La merke til at når jeg bare sto igjen i hånden med "hoveddelen" uten løp at når man trekker i avtrekkeren hopper den lille "armen" som går fra avtrekket bak til hammeren opp.

Da blir det nesten ingen bevegelse på bøylen når man trykker inn avtrekker. Trykker man bøylen ned igjen blir det fullt avtrekk, men den spretter opp igjen til slutt.

 

Er detet normalt?

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke normalt ut i det heletatt. Er vår og vinter siden jeg hadde min oppe men får ta det etter som jeg kan huske.

Hanen må ligge bakover slik att sluttstykket detter på plass av set selv og da mener jeg det henger en liten duppeditt

unner som har lett for og feste seg i en bolt i ramma men den skal i en liten fordypning i den duppeditten vanskelig og forklare som låser bolten og festes bak i grepet

Link to comment
Share on other sites

Takk for råd Øivind.

 

Nei, det er nok ikke ammo som er problemet. Har skutt 2000++ CCI STD skudd uten noen form for problem.

 

Veldig merkelig problem dette.

 

Prøver flere ganger å klikke. Noen ganger kommer ikke klikket i det hele tatt før du har tatt avtrekk 3-4 ganger. Andre ganger er problemet borte.

 

Er det bare å levere pistolen til børsemaker? Eller er det noen som vet hva dette er?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hei! Tar opp igjen denne tråden da jeg driver å træler med en mk III. Kom du fram til noen løsning på problemet? På det våpnet jeg driver med kan man presse inn avtrekkeren 10-15 ganger før man hører et "klikk." Det er ikke noe merkbart trykkpunkt. Jeg har plukket den helt ifra hverandre(mange ganger), renset og montert den sammen uten å finne noe "feil." Er takknemlig for alle forslag og erfaringer. Har fått intrykk av at MK I og II er "bedre" våpen enn MK III, stemmer det?

Link to comment
Share on other sites

Mk III har ein del "dill" som tidlegare versjonar ikkje hadde, m.a. magasinsikring. Alle Mk III eg har prøvd har hatt eit ræva avtrekk samanlikna med Mk I og Mk II, i følge Google skuldast dette delvis magasinsikringen. Har du sjekka at denne fungerer? At magasinet er satt skikkelig i?

Link to comment
Share on other sites

Pussing som er gjort riktig er bra, men pussing som gjøres

feil kan vere renspikka hærværk.

 

Sauser du den full av olje så bare pakker det seg så ingenting virker.

Kan fort skje etter 40-50 skudd.

 

Puss skikkelig og la alt vere 'knusktørt' når du setter sammen, så får

du se om det virker. Først da kan man si om man har et problem

eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

MKIII kommer med nøkkel. Våpenet kan låses slik at det blir ubrukelig. Kan det være at denne låsen er delvis på? Hull i rammen på venstre side sett bakfra. Rett under den manuelle sikringen. Nøkkelen er en liten dings som er fort å miste.

 

MKIII har også noe som heter Loaded chamber indicator. Den har jeg fjernet på min. Liker ikke ting som stikker inn i kammeret (Erstattet den med en metallbit fra en kar på Rimfirecentral.com).

 

Er det montert avtrekksstopp og/eller overtravel stop på den? Disse kan skru seg ut og gi noen av symptomene som beskrives.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk at avtrekkeren går langt nok tilbake/fremover. Hadde samme problem med min Xesse og også på en CZ 75B og der var det fiklet med avtrekkeren så den ikke gikk langt nok tilbake/for kort reset.

 

Vi har 3st MK3 på klubben og dem bare går og går, en dusj med WD-40 så går dem litt til.. Og dem får kun CCI standard og Topshot.

 

Problemen som trådstarter hadde i 2012, hade jeg i en mk2 jeg hadde og i en MK1, magsinfjæra var det som kranglet da. Fungerte fint med 6 patroner i magasinet, men med fullt magasin ville den ikke fungere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...