Jump to content

Utvalg av revolvere .38 sp?


Øystein

Recommended Posts

Fikk akkurat innvilget søknad på .38 special revolver til revolverfelt (og PPC), og lurer litt på hva som er tilgjengelig og brukanes.

 

Smith & Wesson 586/686 (ser ut som denne er meget populær)

Ruger GP100

 

Ser også litt annet brukt i en del butikker.

Smith & Wesson Mod 14-2 (gikk vel av moten når 586/686 kom)

Colt Officers Model Special

Dan Wesson m.m.

 

Valgets kvaler.

 

Er ikke noe viktig for meg å skaffe meg en egen .357 Magnum revolver senere, så et kjøp vil ikke henge på det punktet. Trenger i første omgang anbefalinger :)

Link to comment
Share on other sites

Valget vil da være brukt, S&W mod 10, 14 og 15 og 65?, evt en av Colt sine, om du ikke da går for en Manurhin MR38, ny, eller brukt. Uansett tror jeg de fleste vil lande på en S&W K ramme, da en tilladelse på kun 38 låser deg mye og prisen på en del annet (MR 38) er vel ikke hva de fleste er villig til å svelge.

Link to comment
Share on other sites

64 er rustfri utgaven av mod 10 og 67 ditto av 15 (65, som jeg nevnte i forrige innlegg, er rustfri i mag) 67 bør være et bra utgangspunkt i seg selv, eller for oppbygging på seinere tidspunkt om du ikke kaster deg i gang med div ombygging med en gang ( nei en må ikke bygge om)

Link to comment
Share on other sites

Hva er anbefalt å gjøre med en 67 model, og hva kan man forvente i kostnader på dette?

Jeg selv er en umodifisert 66 model, og trives med det :lol:

Hva skal du bruke den til? Den modellen har vel rustfri 4"pipe? Tusenlappene flyr fort om du må skifte løp, nye sikter osv. Har den 6" løp hadde jeg bare villet skaffe skikkelige sikter, og så stram slagfjær som du håndterer og gitt orginalløpet en sjanse.

PPC krever vel litt mer av våpenet enn feltskyting, i felt er ikke presisjonskravet allverden.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke butikker på Østlandet har greit utvalg av bruktvåpen normalt?

 

Landrø

Winge

Jaktedepotet

Stenvaag

(evt InterSport i Bogstadveien utgår, da jeg ikke handler hos dem)

 

Hvis jeg vil litt lenger ut så er det vel

Pedersen Våbenlager (Ksand)

Våpen-Søilen (Bææææærgen)

 

Har f.eks Børselars bruktvåpen?

Link to comment
Share on other sites

68 er en K-ramme, altså en 66 i .38 spl. Mindre enn en 686.

 

Skal man bygge på en 67 så sørg for at det er en eldre modell med vanlig løp, ikke den nyere hylse saken. For da får du ikke av løpet :wink:

Vær realistisk i jakten på et våpen til ombygging. 10,14,19,66, 586 og 686 får man tak i. De andre modellene er det lengere i mellom.

 

 

Så sant man ikke får tak i en av de få 686'ene som ble levert kun i .38 special. Jeg har en av dem selv.

Spander på deg et Factory Letter fra S&W som bekrefter det. Revolveren din er i såfall meget unik.

Link to comment
Share on other sites

Spander på deg et Factory Letter fra S&W som bekrefter det. Revolveren din er i såfall meget unik.

 

Tja, det holder jo egentlig at det står ".38 S&W SPL. +P" stemplet på løpet, og det faktum at man ikke får en .357 patron inn i tønna. Og inne i ramma står det stemplet 686-6 under serienummeret.

Link to comment
Share on other sites

Beklager OT, men...

Vel, våpenet ditt er skjeldent, derfor tanken om Factory Letter. Finner ikke en eneste 686 i .38 listet noe sted, så jeg ble nyskjerrig nå.

Hvis du har boksen så står det et sekssiffret nummer som begynner med 10xxxx på merkelappen. Du må gjerne sende det til meg på PM.

Artig med ting som er annerledes, og jeg ble veldig nyskjerrig, og prøver stadig å komplementere listene mine. Så da lurer jeg fælt på om dette er en "ren" Smith eller en PC -eller eksportvariant f.eks. til tyske Wisco.

 

Selv har jeg en 625 PC versjon fra en serie på 100 våpen, hvor faktisk 11 av dem befinner seg i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Har såvidt kjennt på en 686 i 38 spes. Om jeg skal ha en fabrikkny feltrevolver så er jeg villig til å betale bra for et slikt eksemplar. Den jeg håndterte var helt perfekt i timing, og oppspennet var kjempebra selv om den var klin ny. Potensiale til å bli veeldig bra.

Og prisen fra Winge var god. Super rett fra boksen, og kapabel til å fylle vilken som helst feltløype 8) (Og jeg er ikke sponset fra Winge :) )

Link to comment
Share on other sites

Hvis den har 3-4" løp så er den vel en av disse

 

Det er en 6"....

 

Hvis du har boksen så står det et sekssiffret nummer som begynner med 10xxxx på merkelappen.

 

Har desverre ikke boksen her. Har tjuvstartet på veien til Sandnes, og våpenet har fått futteral istedet for koffert. :D

Men nå har du jo fått svar fra Winge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et lite tips angående Finn.

Hvis man har lagret søk som sender mail så er det sånn at mailen genereres på natta en gang i døgnet. Det vil si at annonser kan være opp til 24 timer gamle innen du blir varslet. Da kan det i mange tilfeller være for sent.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...