Jump to content

Nordik Roe


ahatleskog

Recommended Posts

HEI!

Jeg kjøpte meg en Nordik Roe løkkefløyte på xxl for en stund siden. Men jeg lurer på hvordan jeg skal blåse? jeg prøvde den på en råbukk i fullpirsprang i fjor og den stoppen nesten i lufta når jeg blåste i den :lol: . kan være ren tilfeldighet men den stoppet iallefall og lurte på hva det var. Er det en spesiell måte å blåsepå et spesielt tonefall eller er det bare til å blåse det du klarer? kan jeg også bruke den til å tiltrekke meg dyr?

 

Den er akkuratt lik denne: http://www.jaktia.se/PartnerFiles/Jakti ... arge_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hjortedyr stopper gjerne når du avgir en høy lyd som plystring,roping el.

Når det gjelder lokking av rådyr så google det og du vil finne mange tips,eller kjøp deg en lokke dvd.

 

Det er absolutt ikke bare å blåse av hjertens lyst i fløyten.Du må bruke de spesifikke lydene,konttaktlyd,hetsskrik osv

Link to comment
Share on other sites

HEI!

Jeg kjøpte meg en Nordik Roe løkkefløyte på xxl for en stund siden. Men jeg lurer på hvordan jeg skal blåse? jeg prøvde den på en råbukk i fullpirsprang i fjor og den stoppen nesten i lufta når jeg blåste i den :lol: . kan være ren tilfeldighet men den stoppet iallefall og lurte på hva det var. Er det en spesiell måte å blåsepå et spesielt tonefall eller er det bare til å blåse det du klarer? kan jeg også bruke den til å tiltrekke meg dyr?

 

Den er akkuratt lik denne: http://www.jaktia.se/PartnerFiles/Jakti ... arge_1.jpg

 

Denne fløyta kan du bruke hele jakta. Først til å lokke til deg dyr, deretter å stoppe dyr i sprang. Kontaktlyder er suverene til å stoppe hjortedyr i fart med. Roping og andre grynt stopper ofte dyr, men lokkelyder er ofte langt mer effektivt.

 

Ville konsentrert meg om å lære kontaktlyd i første omgang, var jeg deg. Kristoffer Clausen har noen kule lokkescener av rådyr på youtube portalen sin, der de bruker kontakt lyd.

Link to comment
Share on other sites

Var ute og prøde lokken i går. er det ikke nå det er bra å lokke rådyr?. gikk til en av mine beste plasser og hadde sittet i ca en time å lokket (sikker veldig dårlig lokking) kom det omsider ei jeit. Når den sto på jordet brydde den seg ikke noe serlig om lokken men den er jo egnet for bukker. ca 100 meter fra meg gikk kvigene til bonden og beitet. kan dette ha innvirket på rådyra? jeita va bare ute i 10 min før den forsvant inn i skogen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Du må for Guds skyld IKKE lokke rådyr utenom jakta! Får du inn rådyr så skjønner de greia og det er stor fare for at de ikke kommer inn igjen når jakta har startet...! Lokking av rådyrbukk er nok hovedsaklig et augustfenomen (tenker nå i selve jakttiden).

 

Lokk kun i jakttiden...:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg skal lokke bukk med Nordik Roe i år...

Har hatt delvis hell med buttolo tidligere, men den gir ikke de samme "levende" toner som Nordik`n...

Ved å presse bittelitt (ikke hardt) på det ytterste gummibåndet, og blåse korte støt, da har du geitas kontaktlåt. litt sånn: phiip phiiip..

presser du hardt, så blir det kjeets kontakt: piiip! piip!

 

om du forlenger lyden litt på geitas kontaktlåt, for deretter å slippe trykket det siste 0,5sek så oppnår du en spinkel angstlåt: phiiæ!

 

om du lager samme lyd som geitas kontakt, men blåser litt lenger lyd, så har du en hetslåt...: PHIIiiip!

 

Dette vr ikke lett å forklare, men jeg håper du får det til :D

Ingenting er så gøy som når bukken kommer på lokk :D

Link to comment
Share on other sites

og det er DÅRLIG GJORT å ødelegge lokkingen for andre ved å trene i deres terreng! Kan jo ikke nekte noen å gjøre det.. Men det er kjiiiiiiipt!

 

Ja det har du rett i. Sørg for å lokke i et terreng det ikke jaktes i. Finnes ganske mange faktisk!

 

Mener på ingen måte å oppfordre andre til å lokke på annen manns jaktterreng...

Link to comment
Share on other sites

Altså.. en liten regel er: du lurer ikke en bukk som har blitt lurt før...

Dette er ikke uten unntak...! du kan selvfølgelig klare å lokke til deg bukk, selv om den har svart på lokken tidl.

Men om den tidligere har svart og oppdaget deg... ja da kommer den nok ikke tilbake på lokken din :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...