Jump to content

Bjørneprøven!


AHL

Recommended Posts

Bjørneprøven går ut på 3 skyteøvelser.

1. Skyteøvelse

 

Sidefigur 100 meter.

Det skytes en serie på 4 skudd inne 40 sek. Serien skal skytes med støtte, men ikke liggende eller fra skytebenk

Krav: 4 treff innom treffområdet.

 

2. Skyteøvelse

 

Sidefigur 40 meter.

Det skytes en serie på 4 skudd innen 40 sek. Serien skal skytes med støtte, men ikke liggende eller fra skytebenk.

Krav: 4 treff.

 

3. Skyteøvelse

 

Frontfigur 20 meter.

Det skytes 2 skudd, og det andre skuddet skal skytes innen 4 sek. etter første skudd.

Stående skytestilling-skytestav kan brukes.

Ingen krav om treff.

 

Mvh Jeger93

Link to comment
Share on other sites

Ver obs på at det fins fleire opplegg og fleire prøver ute og går. "Björnpasset" eller kva det heiter har litt andre skytekrav enn den prøven som er skissert lenger oppe.

 

Edit: Det fins vel ingen formelle krav til bjørneprøve her til lands, so den kvalifiserar vel egentlig ikkje til noko som helst. Men eg har forstått det sånn at mange plassar i Sverige må ein ha björnpass for å få jakte bjørn der.

Link to comment
Share on other sites

hørte prat på at det kom til og bli forandring for di som bare tar ut lisens på nette. her er det prat på at det kommer til og bli ei skytterprøve.og det er jeg enig i og om det skulle bli,her kan hvem som helst bare storviltprøva er tatt kunne ta ut lisens på bjørn,noe som absolut ikke er ufarlig og skyte på bare kunne brenne på om det sku passe .

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med det blir obligatorisk å ta bjørneprøven for alle som skal jakte bjørn fra 2012.

 

Flott! Enda flere bestemmelser! Bør holde i massevis med storviltprøve, men samtidig la alle som skal jakte bjørn få vite at det faktisk kan være livsviktig å bruke huet.

Link to comment
Share on other sites

Tja, her lar vi byråkratene få leke seg litt igjen ser jeg... :roll:

 

Å skyte på en bjørn handler om litt mer enn å plassere noen kulehull i ei pappskive, og så krone seg med å ha bestått "bjørneprøven". Fullstendig latterlig!!

 

Lag heller et opplegg på internett med god informasjon rundt bjørnejakt der man henter ut lisensen? At man ikke får den ute uten å ha gått gjennom en form for e-læring?

Et enkelt eksempel som ville fått mange potensielle bjørneskyttere til å tenke seg om to ganger før de napper i avtrekkeren? :

 

Lag en tredimensjonal bjørnefigur der man med musa plasserer hårkorset på "riktig sted" på bamsefar og vis dødelig treffområdet fra den vinkelen i rødt etterpå. Tipper det er mange jegere som da hadd fått seg en a-ha opplevelse?

Jeg har selv skutt bjørn, og deltatt i vomming av 3, så jeg har titta inni...!!

La potensielle bjørnejegere få se aksellerasjonen til en påskutt bjørn? Som kanskje løper MOT skytteren, istedet for fra som elgen...?

 

Slik kunnskap er MYE mer viktig enn ei skarve skyteprøve...

 

Førerkortet for bil er null verdt uten øyne, ører og hjerne. Slik er det merkelig nok med jakta og diverse skyteprøver...

 

Hvem tror for alvor at ei slik skyteprøve på en todimensjonal pappfigur er alfaomega for trygg jakt på bjørn?

 

Hvor blir det av respekten for enkeltindividets dømmekraft i dette samfunnet?

Link to comment
Share on other sites

du er vel ikke en bjørnejeger automatisk om du skyter ei prøve, men det hjelper at du trener på papp i skogen, uansett så har jeg mer tru på praktiske gjøremål en og sitta og tru at pc n klare alt. og er det så mye jobb eller det koster for mye og gjøre disse tinga for og ta ut lisens eller være med på et rovdyrlag så er vel kansje ikke intressen der nok spør du meg.ikke bare skal du skyte fort men en må klare og få på treff,og treffer du ikke papp da hadde jeg ikke skutt på bjørn i en reel sitvasjon det kan få fatale følger.

Link to comment
Share on other sites

Flott link! Den var et skritt i riktig retning. Får man forskjellige vinkler så blir den mer matnyttig enn ei pappskiveprøve etter mitt syn.

 

Målet må være å vise jegerne hvor dødlig treff er på en "ny" art er, snarere enn å teste evnen til å treffe en 30cm ring på 100m...?

Vi har jo et utall tråder der vi har diskutert verdien av skyteprøven på storvilt osv, men det hele koker ned til å kjenne sin begrensning som jeger, for noen er det 600m, for andre er det mer enn nok med 60m..! :wink: Det er vel snart på tide med mer holdningsskapende arbeide, fremfor ennå flere "prøver"?

 

Som en liten (?) digresjon kan det nevnes at jeg var på NZ i drøye 5 uker, hvor de har en helt annen holdning til enkeltmenneskers dømmekraft, ansvar osv. Det er på en måte det jeg synes er hele essensen i denne tråden. Ansvar og dømmekraft. I NZ sys det ingen puter under armene på folk, og en typisk new zealandesk ungdom er mye mer "voksen" enn de vi finner her hjemme..

For å kjøre vogntog er kostnaden ved sertifikatene omtrent 6000kr. Lastebilsjåføren jeg snakket med falt omtrent av stolen da jeg presenterte den norske kostnaden. Rundt 70 konger et sted.... Er det flere ulykker i NZ enn i Norge? Nei. Er det bedre veier i NZ enn Norge? Nei Nei Nei... Kan det være at "kulturen" i NZ gjør at det går bra, uten alskens forordninger og byråkratiske grep? Meget mulig. Det er i alle fall tydelig de gjør noe bra, som ikke vi har skjønt ennå... Det kan legges til at fartsgrensen er 100 på landsbygda, også der det ville vært 60 i Norge, mens den er 50 i tettbygd strøk, så i følge norske myndigheter skulle dette vært helt katastrofe...

Våpenlovginvningen: I NZ hadde de et system der de måtte søke spesifikt på hvert våpen ved erhverv. Dette har de gått bort fra! De så ingen gevinst ved det, og har nå en generell våpenlisens på langvåpen. Det ble for dyrt og uhensiktsmessig med enkeltvåpenregister. Det ga ingen effekt på kriminalitet osv. På kortvåpen har de imidlertid vårt system fortsatt. Jeg skulle likt å se en norsk byråkrat snu og vedkjenne seg noe slikt...? :wink:

NZske bønder kan selv sette antibiotika ved mastitt (jurbetennelse) og vaksinere sauen mot et par-tre sykdommer. I Norge må man ha en 5 års utdannet veterinær for å gjøre de samme, noe som fører med seg et helt annet kostnadsnivå.. For kua er det ingen forskjell. For bonden, tja, "figure it out"....

Hadde det ikke vært for dype røtter, en odelsgård, og et par andre momenter, så hadde jeg jammen flytta på meg!

Jeg griper meg stadig i følgende konklusjon: Jeg skulle ønske vi aldri hadde funnet olja...! Da hadde vi vært nødt til å tenke oss om to ganger før vi innførte alskens tull?

Link to comment
Share on other sites

enig i mye av det du skriver men at pc n kan gjøre deg bevist på treffpunkt osv kan den sikkert. men for at du skalvær forbrett i skogen så kommer en ikke uten om at du må faktisk fram med rifla og trene på skudd i papp og kjappe skudd osv for at det skal bli så trygt som det kan bli.

ellers så er jeg enig at det er nok regler og overformynderi i norge i dag.hvis vi sku forenkle offentlig sektor i dag så hadde det blitt mye arbeidsløshet vil jeg tru.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...