Jump to content

Lading av match ammunisjon?


SpecOps

Recommended Posts

Nok et nybegynner spørsmål:

 

Kan en lade like presis ammunisjon som f.eks. fabrikk ladet Norma Diamond Line og Lapua Scenar i 308 uten å bruke mikrometer og "flash-hole uniformer"?

Leste under nybegynner guiden her, at dette bør brukes om en vil lade "super presis" ammunisjon, men at dette ikke er et must for "vanlig bruk".

Link to comment
Share on other sites

Uten problem.

Iallefall i en Sauer, mine 6.5x55 hylser har aldri blitt veid, trimmet, dreid, "flashole" uniformert, målt kast i eller trykkringdiameter eller vært et mikrometer i nærheten av uten for se hvilken bushing jeg skulle ha i halspressedia... De blir samlet opp, presset og ladet.

Med front-bakrest eller tofot/pølle går 9g Scenar i et hull kanskje 20mm stort etter 10 skudd - i gode forhold.

Jeg tror at slike "triks" først har noen betydning om en har "custom" kammer og alt annet snipp-snapp og en skal hente forskjellen på 10 og 2mm samlinger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri drevet med hokus-pokus av typen du nevner. Bare ladet og skutt. Har riktignok forsket en del på forskjellige ladninger men har aldri dreid hylser eller svarvet hettelommer. Jeg synes dette blir for pirkete og jeg mener at dette kun har noe for seg for benkeskyttere, som trenger ekstrempresisjon. For oss andre som holder i børsa, så er det så mange andre variabler som er så mye mer utslagsgivende, at jeg synes ikke det har noe for seg. Hvis andre mener det så må de bare gjøre det de vil, men jeg kommer ikke til å gjøre det. Går rifla klistrelappen på 100m så er det godt nok for min bruk. Jaktfeltbørsa går ca. 8-12mm på 100m og ca. 55mm på 300m med meg i benken. Dette er med lapua hylser som er necksizet og skutt ca. 20x, med uveide ladninger fra kruttmålet. (Kaliber:6BR)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...