Jump to content

Startkontigent på NM - NSF


Bromark

Recommended Posts

Siden vi er midt oppe i NM om dagen er dette ett tema som det bør settes fokus på og det er start kontigent på NM. Mange bruker 250 eller 300 og så lenge arrangøren har premier som tilsvarer premietabellen syns jeg det er greit. Da sitter de igjen med en gos slump penger hvis det gjøres riktig.

 

Men nå er vi i ferd med å skli ut, på Mysen forlanger de 350.- pr start og hele 150.- i tillegg for etterpåmelding. Det betyr for meg at vi ikke lengre ønsker at folk skal stille opp på NM. Når enkelte skyttere velger og bli hjemme og evnt jobbe for å spare penger i steden for å reise og skyte ett NM som er såpass sentralt på Østlandet, ja da mener jeg vi er i ferd med å undergrave vår idrett. At vi kan ta 100 kr i tillegg er greit så sant at tidsfristen for påmelding er minimum 1 mnd før NM. Stenger den før syns jeg ikke at arrangøren bør bruke den muligheten men vise hensyn til de som er sent ute med sin påmelding.

 

Hvis man tar kr 300, hvorav kr 100 går til premier. vil man sitte igen med kr 200 pr start som skal dekke kostnadene. Ett overskudd her vil være alt fra kr 25-50 000 på ett lite bane NM og fra 75-125 000.- på ett spesialfelt NM. På ett vanlig felt NM med 1400 starter vil nok ett overskudd være noe høyere hvis man er nøye med utgiftsiden. Skaffer man noen sponorer vil man sitte igjen med ennå mer i klubbkassen.

 

Hva mener skytterne der ute prisen bør være for å delta på ett NM? 250/300 eller skal det være fritt opp til arrangøren ?

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Satt litt på spissen så ender det jo opp med at det kun er de som med stor sikkerhet kan hevde seg stiller opp.

Siden jeg ikke er en av dem, så anser jeg at godt over 4500,- i startavgifter alene er for mye å bruke på å skaffe seg mesterskapserfaring, så da får man heller vente til man er i den førstnevnte kategorien.

300 er mer en nok, og man kunne godt ta noe mindre for påfølgende starter.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere ting som spiller inn her også. Når det blir veldig stor deltakelse så krever det masse folk for å gjøre alt arbeidet. Selvfølgelig vil klubbene som arrangerer da sitte igjen med en god slump penger.

På det sentrale østland vil det alltid være kapasitetsproblemer på bane-NM. Jeg synes ikke NM er riktig arena for alle de som skal "slenge seg med", de kan først delta på åpne stevner for å vise interresse.

 

Og nettopp derfor burde det være et slags kvalifiseringskrav til NM for å begrense deltakerantallet til et edruelig nummer. Et slikt krav bør selvfølgelig være oppnådd på forrige NM eller senere.

 

Slik kan startkontingenten reduseres litt, spør du meg. 250,- kr burde være passende. Og 100,- for lag. Vi vil ha flest mulig lagskytinger.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge arrangørklubbene klarer å håndtere antallet deltagere eller ikke ytrer noe ønske om begrensinger, ser jeg ingen god grunn til at pistol NMene skal ha noen form for prekvalifisering.

 

Skulle ønsket om begrensinger komme fra arrangjørene kan det enten løses med "førstemann til mølla" prinsippet, eventuelt i kombinasjon med en pott av seedede skyttere på f.eks 20 mann.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ingen som betaler fri noen klubbmedlemmer for å stille opp og arrangere. Så en kontingent på 350,- er i overkant etter min mening. Det er en god ide å standardisere prisen. 250kr bør være OK.

 

Forøvrig: Er det vanlig at klubbene sponser de enkelte skyttere på NM, eller må man betale selv?

 

Og mens jeg er igang: Dette med at man må kunne hevde seg for å stille på et NM: For noe tøys! Isåfall er det nok at 1 mann stiller - ingen har sjanse mot Hembre likevel i 9 av 10 tilfeller.

 

Likeledes med pre-kvalifisering - spør deg selv: Hva ønsker man med et NM? Å kåre en mester er jo OK, men det er samtidig mye mer enn det. Man klager over manglende rekruttering f.eks, men hvordan skal man så rekruttere? En måte er iallefall å lage litt festivitas omkring stevner, spesielt NM - se for eksempel på Landsskytterstevnet, helt fantastisk til og med for familiene til skytterne. Og så skal vi lage en enda engere krets av de kondisjonerte? Nei, jo flere som stiller på NM jo bedre er det. Da kan man treffe gamle kjente og gjøre nye bekjentskaper og i det hele tatt sosialisere masse. Og mesterskapet vil fremstå som et mesterskap, ikke som et forbedret kjellerstevne.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen konkurranse om å få arrangere NM 25 og 50 meter. Nå har det blitt slik at de som tar på seg dette, gjør det for å få spesialfelt eller felt året etter.

Dette tyder i hvert fall ikke på at fortjenesten på arrangementet er for stor.

Link to comment
Share on other sites

Ja til rovdyr er jeg med på.

 

Når det gjelder arrangører av NM så er jeg enig i at folk synes at det er mye styr med bane-NM. Men alternativene - hva er det? Pre-kvalifisering er foreslått og da blir det iallefall ikke noe mer populært.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å få på det rene at du vet hva det innebærer av arrangement. Det er ekstremt mye og fortjenesten er liten på bane-NM.

 

Hva vil man med NM? Jeg mener det ikke trengs at "alle kan stille opp i NM". NM burde vært forbeholdt de som faktisk kan gjøre en god figur i NM, ref. kvalifiseringskrav. Norgesmesterskapet er faktisk det stevnet der man skal kåre norgesmesteren og de øvrige medaljører.

 

Regionalt burde man kunne arrangere slike stevner som alle kan stille opp på og fremdeles få følelsen av å være med på noe stort. Eventuelt lage et eget landsskytterstevne for pistol der ingen norgesmestere blir kåret men man konkurrerer i sin klasse: A, B, C eller D, evt ungdomsklassene. Bromark har vel vært innom dette tidligere såvidt jeg husker.

 

Dessuten har man jo felt-NM...

Link to comment
Share on other sites

Er det vanlig at klubbene sponser de enkelte skyttere på NM, eller må man betale selv?
Dette er vel forskjellig fra klubb til klubb? Her hos oss får deltagerene noen kroner i støtte. :)

Forøvrig var hele dette innlegget til hipshot etter min mening meget bra!

Hva vil enkelte av folka her på kammeret egentlig? Hvis deltagelse i en konkuranse skal koste fletta, og kun være for en liten gruppe toppskyttere vil NM forsvinne FORT.. Et NM med 20 deltagere blir litt 'sært' etter min mening! Nok en gang; jeg for min del deltar fordi det er GØY, og jeg har ingenting i mot å være listefyll og bidra med penger til arrangør og premier.. 8)

Hva får så jeg for de ekstra pengene et NM koster kontra et DM eller KM? Og hvorfor koster det ikke 300,- pr start i et DM? :roll: Mente IKKE å sette griller i hodene til lokale arrangører..

Link to comment
Share on other sites

Etter mi meining bør vi få flest mulig til å delta på bane NM. Altså ikkje begrense adgangen med kvalifisering. Problemet i dag er å få arrangørar, så ein bør i alle fall ikkje gjere det vanskeligare økonomisk for arrangørane. 250-300 pr start er vel omtrent ok. For dei fleste betyr vel dette lite i forhold til reisekostnadene.

Var forresten på svartkrutt NM nyleg. Der var påmeldinga x kroner pr skyttar + x kroner pr start. Etter hukommelsen var x-kroner 100,-. Rimeleg, men svartkruttskyttarane opererer vel med ein gamal kroneverdi....

Link to comment
Share on other sites

Har dere noe forslag til hvordan man kan skaffe arrangører når det tydeligvis ikke er arbeidsmengden det står på?

 

Bare på NM i Mysen nå har det blitt kåret 42 norgesmestere i 7 øvelser. Dette krever endel logistikk.

 

NM slik det er nå er bra for de som ikke er med å arrangere, men fryktelig slitsomt for de som gjør det. Hvis arbeidsmengden kunne reduseres så tror jeg det hadde blitt lettere å skaffe NM-arrangører også. Og det er jo det viktigste. Slik som det har blitt nå så har klubber tatt på seg bane-NM bare for å felt året etter som nhd sier. Lønnsomheten er for lav i forhold til innsatsen, mao.

 

Jeg har hatt sentrale roller med å arrangere NM bane i 2006, 2007, 2008 og 2009 og kan med hånda på hjertet si at det ikke er toppskytterne som genererer arbeid. Det er de som skal slenge seg med som gjør det. De som egentlig ikke har noen forhåpning om premie engang, men som bare skal delta mens de er der. Disse skyter gjerne i stålet på elektronikken(genererer mye arbeid) og har masse funksjoneringsfeil. For å luke unna disse så kan det være en idé med et kvalifiseringskrav. Skal man først delta på Norgesmesterskapet så bør man vise såpass interresse og evne at man kan si at man er der for å gjøre en god figur.

 

Når jeg sier kvalifiseringskrav så mener jeg ikke at man må være A-skytter for å delta men B-kravet burde være rimelig for de som skal delta i klasse Åpen eller Menn.

 

Et annet forslag er kun å kåre norgesmestere i de internasjonale klassene:

Menn/Åpen: Fripistol, silhuett, standard, VM-grov og hurtig grov(?).

Kvinner/Jr.kvinner: VM-fin og hurtig fin(?)

Junior/Jr.menn: Fripistol, silhuett, standard, VM-fin og hurtig fin(?)

Totalt 12 norgesmestere mot dagens 42. Dette vil redusere arbeidsmengden en del og antakeligvis føre til lavere deltakelse blant de som ikke hevder seg.

Link to comment
Share on other sites

Sitat: Bosnes.Rimeleg, men svartkruttskyttarane opererer vel med ein gamal kroneverdi...

 

Kroner? Riksdaler :D men det er en del av oss som skyter 5-9 klasser så pengene går alikevel :mrgreen:

 

Men er det ikke en faktor for premieutregningen som kan ligge i bunn for hvor mye startkontingenten blir?

 

Plå

Link to comment
Share on other sites

For å spinne videre på mitt forige innlegg:

 

Med et kvalifiseringskrav så vil man få:

 

1: Flere starter på vanlige approberte stevner i håp om å klare kravet.

2: Høyere aktivitet på treningskveldene.

3: Større press på arrangøren av stevner til å sende inn resultatlister innen rimelig tid.

 

Gode bieffekter, spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt hende at det er nok, men kravet må være oppnådd på forrige NM eller senere slik at evnen til å treffe er i hevd og ikke bare uttrykkes igjennom et startkort. B-krav var egentlig mest et forslag for å begrense antall starter slik som hurtig på Mysen nå der første laget gikk kl 06:00 og det siste 20:00. Andre steder i landet enn på det sentrale østland er C-krav sikkert begrensende nok.

Link to comment
Share on other sites

Man bør vel kanskje starte med å bestemme seg for hva et NM skal være. Hvis ambisjonen er folkefest slik som Landsskytterstevnet, så betyr det lav deltakerterskel (C?) og moderat påmeldingsavgift. Hvis formålet er at dette skal være et elitearrangement bør man skru til tilgangen, og kanskje vurdere å heve påmeldingsavgiften.

 

Nå er det vel slik at i Norge er relativt få eliteskyttere - og desto flere hobbyskyttere. Jeg tror vel derfor at eliteveien ikke er så veldig farbar. Da vil jeg heller foreslå at NSF prøver å arrangere Europacupstevner i kruttøvelsene regelmessig - hvor våre mer ambisiøse skyttere vil kunne få matchet seg mot eliten i Europa. Så prøver vi heller å la NM forbli et breddearrangement som i dag.

Link to comment
Share on other sites

Èn ting er ihvertfall sikkert:

 

Man er ikke med på NM for premienes skyld :wink::D .

 

Kan det være et tegn på at bredden er fornøyd?

De får jo ikke premier allikevel :wink:

 

Jeg tror ihvertfall at man skal vokte seg vel for å la NM bli for eliten.

 

 

Startkontingenten har vært høy nok for de som reiser langt - bare for å treffe andre skyttere :wink:

 

Forøvrig hadde det kanskje vært ok at hver startkontingent - hadde vært et lodd i en trekning om en eller annen premie.

 

Det trenger ikke være våpen - da det ikke er sikkert at man får anledning til å beholde det :wink:

 

Hva med en familieferie til et eller annet sted?

Det kan jo generere til en lettvint tillatelse fra "mor" :wink: - at "far" kan komme hjem med noe hele familien kan ha glede av :)

Link to comment
Share on other sites

1: Flere starter på vanlige approberte stevner i håp om å klare kravet.

2: Høyere aktivitet på treningskveldene.

3: Større press på arrangøren av stevner til å sende inn resultatlister innen rimelig tid.

 

Gode bieffekter, spør du meg.

 

 

Tror du lever i en drømmeverden jeg :lol:

 

1: Hvorfor skulle det resultere i flere starter ? (trengs jo bare 1 stevne for opprykk)

2: Hvorfor skulle det gi høyere aktivitet ?

3: For noe vås, de kan vel ikke få noe større press enn de har nå.

Da må Pål heller begynne å gjøre slik han har truet med i en årrekke, nekte klubber som ikke sender inn resultatlister i å få aprobere flere stevner.

- men det skjer jo ikke :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det med å utelukke feks C og D skyttere i NM så tror jeg nok pistolskytterne graver sin egen grav.

Det har vært skrevet mye om en annen stor skyte organisasjon sin sin arroganse her inne men nå virker det som om enkelte pistolskyttere er på tur til å passere di.

Dette vil være med på å få nye og gamle pistolskyttere til å velge andre skytegrener.

Det er jo nettopp det folkelige med pistolskytinga som gjorde at jeg og flere med meg begynte med konkurranse skyting med pistol.

Å utelukke noen skyttere for at de ikke skyter bra nok er i allefall ikke med på å rekruttere til å få med folk på skytestevner.

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på skytestevner og NM.

 

Hvilken organisasjon er det du snakker om?

 

Folkelig kan det fremdeles være hvis det opprettes et eget landsstevne der alle kan delta men som ikke er NM.

 

Jeg mener å ha lest ett og annet om og ikke minst hørt en del pistolskyttere sitt syn på DFS.

Skal pistol skyting ha noen framtid i Norge må vel aktiviteten opp og ikke ned blant skytterne.

Dette vil bare medføre at det blir bare en liten elite klikk som deltar på NM og da er grunnlaget for å delta på andre stevner borte også.

Og da er grunnlaget for å inneha enhåndsvåpen snart borte også.

Jeg tror tiden er inne for å samle skytterne nå og ikke ekskludere de aller fleste.

Det er vel ''listefyllet'' som er grasrota i pistolskytingen og NSF.

Link to comment
Share on other sites

Riktig, og det er listefyllet som er grasrota i DFS.

DFS satser på den store bredden samtidig som de får fremhevet eliten på en sånn måte at DFS fremstår som folkelig, ergo spiselig for de fleste.

Hadde Landsskytterstevnet kun vært for eliteskytterne, hadde nok ikke DFS hatt slik apell for de fleste.

På landsskytterstevnet deltar alle i den samme konkurransen selv om alle vet et det kun er eliten som har nubbesjans til å havne i finalen.

Vi må inkludere, ikke ekskludere.

Når det er sagt tror jeg ikke en startavgift på 350 kontra 250 eller 150 vil gjøre det store utslaget på deltakelsen.

Det er så mange andre utgifter som er så mye større når det gjelder deltakelse på et NM, men for en som har litt anstrengt økonomi kan det selvsagt påvirke.

Ser heller ingen grunn til at avgiften skal være markant større enn for et vanlig åpent stevne såfremt arrangøren ikke får svært store økonomiske utfordringer i form av innleie osv., så en såpass høy pris er vel mest sannsynlig et utslag av at arrangøren ser sitt snitt til å cashe inn ekstra til klubbkassa siden de vet at de aller fleste interesserte melder seg på uansett pris.

Link to comment
Share on other sites

Men her glemmer dere en vesentlig ting. På landsskytterstevnet konkurrerer "listefyll" mot annet "lisetfyll" i egene klasser hvor til og med skyteprogrammet er forskjellig.

Det gjør vi ikke i et pistol NM.

 

Forøvrig tror jeg ikke det var/er så mange som ikke drar på et Pistol NM p.g.a. prisen på startkontingenten...

Det å fordele en del av premiebordet på hele massen ved hjelp av loddtrekkning vet jeg er en god idé. Det ser vi mye av i de grenene som ikke ligger under NSF, og der ser man "Listefyll Hansen" komme hjem med en fin premie og et stort smil om munnen, selv om han ble nestsist. Konsekvensen er ennå bedre fordi "Listefyll Hansen" forteller alle sine skytterkoleger om hva han vant, og hvor flott det var. For så å varmt annbefale å dra dit nestegang. Sitt eget resultat har han glemt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Folkelig kan det fremdeles være hvis det opprettes et eget landsstevne der alle kan delta men som ikke er NM.

 

Hvem skal arrangere det stevnet da? Vil det bli noe lettere enn å arrangere et NM og vil det ha samme appell? Nå må det plutselig arrangeres 2 stevner i forbindelse med NM.

 

Nei broder, ringen er sluttet og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler for å komme med et innlegg her. jeg deltok nemlig på NM Mysen for første gang denne uken. Jeg reagerte også på prisen da jeg meldte meg på, jeg kunne skutt i flere klasser men valgte å kun delta i en klasse for ikke å tømme lommeboka helt i øvelser jeg ikke satser 100% på. jeg skyter i klasse D siden jeg er ny som konkurranseskytter, har skutt i mange år før jeg begynte med stevner... Ifølge noen i tråden her skulle da jeg ikke fått lov til å være med på NM :(

 

Jeg hadde det veldig gøy og ønsker å bli med igjen. Selv om jeg er D skytter skøyt jeg ikke i rammeverket, mitt dårligste skudd var en 6'er og det var det jaggu endel A skyttere som var ute i 6-7 ringen også som jeg så da jeg fulgte med på "live" skivevisningen på nett.

 

Jeg har full forståelse for at det er ekstremt mye arbeid med et NM, prisen og hva som skal gjøres med den opp mot utgifter/inntekter velger jeg å ikke mene noe om selv om jeg synes den var høy. Må prisen være så høy får det heller være men en ting jeg absolutt er imot er det å sette begrensninger for hvem som skal få lov til å delta.

Link to comment
Share on other sites

Debatten er i gang og bra er det. Jeg ser mange er uenig med meg og har gode argumenter for sine synspunkter.

 

Er det noen som kan komme med forslag til at det skal bli mere attraktivt å arrangere NM bane? Jeg har foreslått å redusere arbeidsmengden ved å kutte i deltakerantallet, men det var det ikke stemning for. Å heve startkontingenten er vel heller ikke ønskelig.

 

Hva med dette:

 

Det arrangeres et landsstevne med masse forskjellige øvelser og det kåres kun norgesmestere i de internasjonale klassene. Et slikt stevne kan foregå slik:

Lørdag: Fripistol

Søndag: Silhuettpistol

Mandag: Standardpistol

Tirsdag: NAIS

Onsdag: Hurtig fin

Torsdag: Hurtig grov

Fredag: Presisjon VM-fin/grov

Lørdag: Duell VM-fin/grov

Hele uka: Luftpistol

Lørdagskveld: Bankett m/premieutdeling

 

Problemet ligger vel i at det er svært få klubber som har baner til å arrangere noe slikt. Da må evt en krets gå sammen om å arrangere på en klubbs bane. 30 skiver er et absolutt minimum.

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker vel baneskyting her? :wink:

 

Rifleskyting handler mer om å unngå å ikke treffe godt mens pistolskyting handler om å prøve å treffe godt. Følgelig blir dårlige skudd på pistol gjerne utafor skiva.

 

På felt har jeg mange ganger skutt dårlige skudd som allikevel har vært i skiva, mens jeg på bane ekstremt sjelden har fått et dårlig skudd i tiern.

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg til pistol/revolver skyting men er relativt godt orientert når det gjelder rifleskyting.

 

vil vel tro at 95 % av deltakerne på et NM uansett gren eller klasse ikke vil ha en reel mulighet til å hevde seg i toppen ? Og mener at vi ikke bør eskludere noen fra å være med

på dette ! Vi må huske på at mange setter det sosiale fremfor plassering. Samtidig som de møter deltakere fra hele landet på et slikt stevne.

 

Men tilbake til topic:

Hvis vi ser på startkontigenten som er i skyting i dag så syns jeg ikke den er høy i forhold til andre idretter ! og vil ikke tro at den er avgjørende for om folk deltar på NM eller ikke ?

Mange av de foreningene jeg kjenner til sponser klubbens skyttere med startkontigenten også.

 

De klubbene som tar på seg å arrangere et NM legger også ned en utrolig dugnads innsats før og under et NM. (og andre stevner) og syns de fortjener å sitte med et overskudd.

Samtidig så har de relativt store utgifter i forbindelse med et slikt stevne og jeg er ikke sikker på at overskuddet er så stort som enkelte tror.

 

Vi i klubben vår skal Arrangere NM i Jaktfelt i 2012 og vi forventer ca 1000 skyttere dit og ser jo at det knytter seg store utgifter til dette !

bare for å gi litt dimensjoner på hva som kreves så snakker vi ca 100 personer i sving hver dag for å klare dette (mulig flere)

Link to comment
Share on other sites

NM har jeg aldri vært på, men tradisjonelt har det vel vært slik at mesteparten av "listefyllet" kommer fra landsdelen det arangeres i. Noe som er kjekt for alle, da man vet at når vi får NM. Da får vi "rammeskyttere" også prøve oss. Fordi det viktigste med å delta på NM, er og blir å få med seg T-skjorta hjem (det er den som er hvermansens premie). Det er ikke uvanlig at folk bruker denne i tiår etterpå, og med en slik status. Bør man virklig tenke seg godt om før en tuller det til med NM. Vi snakker om fokesjela innenfor skyting nå.

 

Det har vært røster som har nevnt at NM og landsdels mesterskap, helst bør arangeres på faste baner. Og gå på rundgang mellom disse. D.V.S. At det nærmest er kretsene som arangerer og ikke den enkelte klubb.

 

Videre har jeg hørt ett alternativt forslag, som går på at man arangerer på de samme banene som nevnt i forige forslag, men at en eller flere klubber samarbeider om arangementet. Altså at man leier ett av de faste baneanleggene.

Altså at man oppretter noen Kretsanlegg, og Landsdelsanlegg. Som alle kan få tilgang på.

 

Baner som jeg har hørt nevnt i felt sammenheng er Oppdal og Setnesmoen i midt norge. For andre landsdelers vedkommende, har jeg ingen formening.

 

Dette er ideer som jeg synes er verd å se noe nærmere på (kansje det allt er gjort for allt jeg vet).

 

 

Bane NM virker ekstremt krevende å arangere, og jeg er litt forbauset over at det arangeres NM i andre enn internasjonale klasser. Men nå er ikke baneskyting, akkurat det som ligger mitt hjerte nærmest. Uansett bør man vel logge stemningen blant de som har interesse for dette, før man tukkler med det.

 

Det kan være jeg kommer for å sette ett rammeskudd eller tre når bane NM kommer innenfor mitt nærområde. Om jeg får lov da. Det blir jo straks litt vanskligere om det blir flere enn kona som skal gi løyve til å reise.

Link to comment
Share on other sites

Det er svært usannsynlig at 7MR kommer på NM-programmet i 2011.

Det var en av forutsetningene da 7MR ble anbefalt på fagkomitekonferansen i 2009 at øvelsene ikke skulle bli mesterskapsøvelser. Vi har allerede en overflod av øvelser og klasser som det kåres mestre i.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg et NM med 7 deltakere visst dette blit tilfellet..

Men, eg kan ta feil.

Men synest arrangørene bør gå i seg selv litt når det er et problem at mangen ønsker og delta på deres tilstelling.

Personligt tror eg at eg hadde tatt det positivt visst det aulte med folk til "Cracy-John NM" :lol:

Synest dette er en litt "spesiellt" problem :roll:

Hvem ville forresten vere intressert i og arrangere et NM med få deltakere og liten eller ingen mulighet til og gå i pluss for klubben?

Mener Bromark at 300 er nok visst økonomien blir styrt riktigt støtter eg den.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at debatten er ferdig.

 

Jeg konkluderer med følgende:

 

- NM skal være for alle

- Det er svært få som mener noe om antallet øvelser det kåres norgesmestere i

- Det kommer få forslag på hvordan man kan gjøre arrangementet mer attraktivt å gjennomføre

- Startkontingenten er i overkant høy synes de fleste

 

Er dette virkelig det folket på kammeret kommer fram til? Ingen forslag til forbedringer?

 

Jeg har:

 

- NM kan være for alle

- Det kåres kun norgesmestere i de internasjonale øvelsene(lag inkludert)

- Premieringen reduseres til 1/5

- Dette vil redusere startkontingenten litt

Link to comment
Share on other sites

Er det på tide å "åpne skytingen" for andre enn skytterene?

Hva kan gjøres for at det kan bli noe å se på for TV-publikum?

 

Kunne det være en idè at løypene ble såpass "lette" - at det ville være et litt større antall deltakere som ble med på omskytinger - som kunne blitt overført på TV?

Omskytingen måtte selvsagt gjøres fengende for TV-publikum`et.

 

Det er jo bare de "innvidde" som vet at det faktisk arrangeres noe :roll:

 

Lerdueskyting (særlig skeet) og landskytterstevnet - er jo blitt ganske bra kjent.

Jeg tror vi trenger litt "blest" om dette.

 

Dette betinger selvsagt noe merarbeid i form av avtaler med media etc. (- og det er ikke gjort iløpet et :( NM å "avkriminalisere pistol".

 

Eneste "blesten" pistol har blant de uinnvidde er når noe kriminelt skjer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...