Jump to content

En viltåker blir til.


Sauer 6,5x55

Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Litt vanskelig å anslå arealet ut fra bildet. 30x100 meter?

 

Må ha vært mye dyreaktivitet for å snaubeite åkeren i løpet av to uker med tanke på gjenveksten. :)

Hvordan ser det ut med tanke på beite i skogen rundt? Mye løvskog i slik høyde at den kan beites?

 

Ga åkeren uttelling under jakta?

 

Hadde vært morsomt med flere bilder av selve åkeren mens den grodde og ble beitet.

Link to comment
Share on other sites

Bildet ljuger nok litt, er nok ikke mer enn 30x40 tenker jeg.. Det hele var igrunn bare et lite eksperiment for å se om det ble mye aktivitet, og det gjorde det jo til gangs ! Så til neste år blir det mange ganger så mye :D Har dessverre ikke noen bilder fra da den stod ''i blomst''. Har ikke merket noe kraftigere beiting på områdene rundt enn vanlig egentlig, litt overraskende men..

 

Åkeren har gitt NULL uttelling i jakta, da jeg driver med hunder, sitter det langt inne å skyte dyr på bøen... Men det samlet helt klart litt dyr, og forhåpentligvis, når jeg får sådd flere til våren, vil det bidra til større dyr og høyere kalvings prosent på sikt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja vi har vel alle litt forskjellige mål med viltstellet, men for at det skal monne på kalvevekten og overlevelsen bør det nok være noen mål med viltåker. Med gravemaskin lar det seg raskt ordne ;)

Istedenfor mange små viltåkre som du må drive og vedlikeholde, hva med en stor viltåker? Blir mye enklere å ha oversikt over aktiviteten med et par viltkamera på den måten, også får du samlet hunndyra en del mer hvis du ønsker å holde de unna annen innmark eller skog.

 

Blir viltåkeren snaubeitet så kan det være en indikasjon på at skogsbeitet rundt åkeren er for lite (mengde/kvalitet) i forhold til viltstammen. Men som sagt, bare en indikasjon. Beste er å ta en titt i terrenget for å se hvor mye det beites der.

 

En ting du kan gjøre for å se hvor hardt viltåkeren beites er å sette opp en liten innhegning på 1m2 med gjerdenetting rundt. Da får du sett hvordan åkeren vokser der det ikke beites og du får sammenlignet.

 

 

Ser det går en slik "Besserwisser" tråd på kammeret for tiden. Håper jeg ikke kommer i den kategorien med slike innlegg som dette :)

Link to comment
Share on other sites

ikke vær bekymra for besserwisser for det der !

 

har allerede ganske mange mål som jeg fikset i fjor høst, et stort sammenhengende jorde som skal såes. Så det blir det nok aktivitet !

 

Dog ønsker jeg flere små inne i ''dreva'' slik at dyra kan finne disse, og at de kanskje står der når jeg slipper hunden :winke1: og at ikke den store blir en gaupemagnet... :trist:

 

Så det blir en spennende sesong neste år..

Link to comment
Share on other sites

Viltåker og innmark er generelt høyrisikohabitat for hjortedyra så der er de ikke mer enn de trenger for å skaffe seg høykvalitetsfor. Spesielt koller og kalv, samt bukk om våren. Hvis du vil holde dyra i nærheten av hunden så mener jeg at krattskog som gir godt beite og skjul i skogen er viktigere. Spesielt hvis du tar løs med motorsaga rundt viltåkerene dine.

 

Gaupa unngår du nok ikke uansett. Den patruljerer store områder. Men gaupejakt er kjekt det også (såfremt det ikke er kvotejakt i området ditt), og pelsen er flott ;)

Link to comment
Share on other sites

hadde du sett de eikeliene jeg har, så hadde du ikke trengt å nevne skjul og småkratt :winke1: men er noen gamle gjengrodde åkerlapper etter en husmannsplass, som jeg vil ha opp å gå :)

 

All jakt på store rov er moro, bare så synd den er over ila første dagen... er et rotterace her hos oss for å få skutt pus ! er ikke mange plassene med mye rådyr igjen ! :trist:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det nærmer seg vår og såing igjen ! Noen som har planer om åker i år ? :)

 

Jeg har rundt 4-5 nye mål med sammenhengende åker som skal såes i år :smile: i tillegg til dette skal jeg så i ei ny høyspentlinje.

 

Funderer på å slenge i litt ekstra havre i år, for å ha litt ekstra snacs til elgen ! Blir spennende ! :smile:

Link to comment
Share on other sites

200 mål!! Antar du ikke brukte motorsag, traktor og vinsj? :lol:

 

De neste årene blir gullår med den gjenveksten dere får! Hva skal du plante?

 

Skal ta bilder ja. Er spent selv på hva en såbedsharv kan utrette på gammel steinete brakkmark som har ligget i 20 til 80 år.

Link to comment
Share on other sites

200 mål ja :winke1: naboen har hogd inn mot det samme hogstfeltet han au, så blir vel fort en 250-300 egentlig :D Håper på det, blir planting av gran i hogstfeltet, men ikke før om et par år..

 

I viltåkerne blir det FK's viltblanding blandet opp med litt ekstra havre ! :D

 

Motorsag og vinsj ? Tok det med buesaga og dro det ut med skulderseler :winke1:

 

nei, den hogsten ble nok satt bort :winke1::oops:

Link to comment
Share on other sites

Sår ikke hostfeltet med viltåkerblanding viss det var det du tenkte på, der kommer det jo masse beite til dyra naturlig :) Men når jeg har sådd viltåker, har jeg bryti opp området med gravemaskin, planert det, strødd ut såfrø, før jeg har beltet over hele området med graver igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...