Jump to content

En viltåker blir til.


Sauer 6,5x55

Recommended Posts

Har tenkt lenge på å få lagd en skikkelig viltåker og hadde endelig tid og lyst for noen uker siden. Jeg og broren min gikk i gang på ei myr som ligger midt i ett trekkområde for elg, hjort og rådyr med minigraver og jordfres. Vi kalket og gjødslet og sådde felleskjøpets viltblanding.

 

Litt utfordringer med å komme fram til myren :)

33z9soz.jpg

To grøfter med naturlig fall ble gravd på hver side av åkeren.

25iy8mb.jpg

Brukte håndholdt jordfres men måtte frese to ganger p.g.a mye torv.

2iq3vo.jpg

 

 

Åkeren er på 1,5 mål, vilkamera er plassert ut så kommer tilbake med oppdateringer på om det spirer eller er noe aktivitet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er en viltåker, noe som må stelles år for år?

 

Eller er det så og glem noen år?

 

Er det noen regler som slår inn, om man ønsker å bruke ett stykke av egen dyrketmark til dette formålet?

 

Vill en viltåker kunne gi betydelig redusere vårlige beiteskader på dyrket mark i nærheten?

 

Er dette en egnet løsning som ett mellom stille mellom gjennopptaging av eldre dyrketmark, og ny såing på slik?

 

Tanken bak siste spørsmål, var om man kan berge ubrukt dyrket mark ved å midlertidig (noen år?) bruke den som viltåker.

 

Kort så synes jeg generelt at informasjon om viltåker er noe tungrodd å forstå for, for en som egentlig ikke har den helt store interessen.

Link to comment
Share on other sites

Den viltblandingen fra felleskjøpet kommer det endel igjen av året etter , bla. timotei, engsvingel og de tre kløversortene som er i . Havren, formargkålen og forrapsen er ettårig og går ut første sesongen.

Jeg sådde ca et dekar med denne blandingen i fjor i slutten av juli og åkeren ble da ca 30 cm høy frem til begynnelsen av oktober. Da fant elgen og hjorten åkeren for alvor og den var beitet snau i løpet av 2 uker.

I vår var åkeren litt glissen pga de artene som var gått ut og jeg sådde i litt ny blanding men denne klarte aldri å ta igjen det som var sådd året før og er liksom bare blitt borte. Sjekket åkeren eller rettere sagt enga i går og nå er den 70-80 cm høy og jeg må slå den da dette foret nå blir for dårlig selv om det er dyr der hver natt

Har hatt viltkamera der helt fra begynnelsen og har fått langt over hundre bilder av masse forskjellige elg , hjort , rådyr , hare og rev.

Er helt tydelig i oppfattningen at det er mye lettere å lage viltåker på gammel dyrka mark enn det er i myr. Har prøvd begge deler men får liksom ikke dreisen på det i myr, det spirer for all del men det blir liksom ikke noe mengder av det selv etter både kalking og gjødsling.

Blir artig å følge denne tråden for å se hvordan det går og kanskje jeg også kan hente noen tips.

Foretrekker også arealer som kan brukes traktor på og husk for all del å trommle etter såing, dette synes jeg er utrolig viktig og dette har jeg endel bittre erfaringer med både fra villtåker og ikke minst etter såing i kulturbeite til storfe. Jeg er også begynt å annlegge viltåker på en del "hjørner " og "viker" på den dyrka marka jeg har for de er bare veldig arbeidsomme å arbeide med traktoren på og ikke blir det noen mengder med for der heller .

Til du som lurer på om du kan unngå beiteskader om våren på dyrka mark så kan jeg bare si at dyra velger alltid det beste og mest næringsrike foret om våren og har du en viltåker der så vil nok dyra foretrekke dette hvis den er "nyere" enn dyrka marka som er rundt. Vær tidlig ute med gjødsling på viltåkeren om våren så vil de nok foretrekke dette

Link to comment
Share on other sites

Da der det ut til at vi var ute i grevens tid :mrgreen: Har søkt for endel tid tilbake og fått lov så vi skal ha vårt på det tørre.

 

Begynner og spire bra, litt dårlig der det er mye torv men ser ut til at det kommer der og.

wvcoig.jpg

Våre første gjester har kommet også :D

nciel4.jpg

Han her vil jeg gjerne hilse på igjen :wink:

2gxl2ip.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da jeg ikke er noen ekstrem viltkjenner, skal jeg stille det dumme spørsmålet:

 

Hva er det på siste bildet der? Synes kanskje det ser ut som en hjort (i frykt for å være langt utpå nabofeltet med den påstanden :D ) Får opp veldig små bilder, selv når jeg åpner dem i eget vindu. :?

Link to comment
Share on other sites

Vis du sliter med at det vokser seint ville eg tatt av det øverste laget me torv/jord.

lagt helt nye skikkeli jord/matjord, denne er mye bedre å vill sette fart i åkeren.

myr er ikke kvalitetsjord, du trenger noe bedre vis det ikke spirer :mrgreen:

tenk som at det skulle vere en bø der du skal slå kvært år for mat til husdyr.

hiv på kumøkk, et er det beste av skit du kan ha på åkeren(det er min teori).

det kan faktisk vere lurt å gjere inn viltåkeren på våren slik at den får vokse lit før elg/hjort eter alt.

den finner åkeren fort vis den er skikkeli, du bør ikke ver redd at den ikke finner den.

når elgen setter inn for å ete, tar det ikke lange tiden før det er rensket :shock:

 

din ser ut til å funke, pass på at elgen ikke eter opp heile åkeren før jakta starter :lol:

 

det første åre du sår kan det vere lurt å la det stå ingjeret første sesong, da er viltåkeren mye sterkere neste år og kan bli mye hardere beitet uten å bli skadet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
m81mdk.jpg her er ett fra min åker sådd med det samme som deg bare jeg heiv på en kilo ekstra med formakål.dette er andre året jeg har åkeren.harver den bare med skålhorv etter traktoren,så sår jeg den sånn midt i mai.har masse bilder fra åkeren.i fjord ble den først populær da snøen og kulda kom.formakålen blir søt som sukker i frost.noe hvertfall rådyra elsker :mrgreen: nå i år har det hvert jevn aktivitet utover hele sommeren.har og satt en viltstein midt i åkeren.denne blir og brukt mye av elg og rådyr.min åker er ca 1mål.kjører og på fullgjødsel når den har kommet opp en del.åkeren ligger på et kulturbeite midt i terrenget mitt 8)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Har planer om å lage viltåker nå. Vi har en liten skogeiendom hvor vi fikk hogd litt i vinter. Nå i helga var vi der å rydda vekk kvist og kvast. Ble ganske så fint. Tror også at marka der skal være veldig god. Har aldri gjort dette før så lurer litt på hva jeg burde så, hvor mye jeg skal så og om jeg burde gjødsle. Området er rundt 1 dekar. Skulle gjerne lagt ved noen bilder, men hadde ikke med kameraet. Kan prøve på det neste gang jeg er der.

Link to comment
Share on other sites

Vi har sådd felleskjøpets viltblanding og både kalket og gjødslet. fordelen med den er at det er flere forskjellige vekster som spirer på fordkjellige tider. Hvor mye vi sådde husker jeg ikke med det står anvisning på posen.

 

Hvis det er god jord der dere skal så kan nok kalkingen droppes, litt gjødsel ville jeg brukt uansett. Lykke til med viltåker :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært hos felleskjøpet. Kjøpte en 10 kilos sekk med viltåkerblanding og en 40 kilos sekk med gjødsel.

 

Men er litt usikker på den viltåkerblandinga jeg kjøpte. Jeg hadde gjerne ønsket å ha med formargskål, men det stod det ingenting om på posen. Syntes også at 55 % havre var litt vel mye. Også stussa jeg litt på at det stod "frøblanding til jordbruksformål". Har jeg rett og slett kjøpt feil?

 

2akfyqc.jpg

 

30u6c7t.jpg bilde av gjødselsekken jeg kjøpte. var visst 22 % nitrogen. har ikke peiling på om det er det jeg skal ha det heller.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte 1 kilo formagrkål og 1 kilo hvitkløver i dag :smile: Kommer til å spe på formargkålen når jeg sår blandinga. Den ekstra kiloen med hvitkløver tenkte jeg å så langs en vei eller noe :wink: Men hvor mye burde jeg så av den 10 kilos sekken? Området er rundt 1 dekar.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Dette gav masse ideer, har for øyeblikket en relativt stor åker som ikke blir benyttet til annet enn beite av rådyr/elg og fartseltsåre for all vilt til bekken for å drikke. Altså det blir ikke dyrket noe som helst der nå.

 

Dette blir veldig hypotetisk, men hvor mye viltblanding må man kjøpe for å dekke 40-50 mål? Og hvor mye koster dette? La oss si at man vil prøve 1 år først.

Link to comment
Share on other sites

Da har vi fått sådd viltåkeren :D Tror det ble bra. Blir spennende å se hvordan den ser ut etter hvert.

 

Sånn så det ut på den nederste delen etter vi hadde ryddet vekk all hogstrestene.

 

2585o37.jpg

 

En av granene ble finpusset til å ha saltstein på.

 

16jvix.jpg

 

På den øverste delen kuttet vi ned noen graner for å gjøre viltåkeren større.

 

14l321t.jpg

 

Sånn så det ut etter at vi hadde raket vekk løv og kvist og hakket opp jorda for hånd (merket etterpå at vi gjerne skulle hatt en jordfreser :mrgreen: )

 

n318w1.jpg

 

Vi sådde rundt 6-7 kilo av blandinga og 1 kilo med formargkål. Så gikk vi i terrenget og sådde hvitkløver rundt omkring. Blir veldig spennende å se om det slår til og ikke minst om dyra begynner å beite der.

Link to comment
Share on other sites

Det letteste er å bruke fleirårig,men formargkål er det som trekker flest dyr,men den er desverre eittårig.

Sjøl bruker eg fleirårig,og sår dette på den tiden ugraset ikkje vokser så fort, og det er om hausten.

Fyrste året eg sådde var om våren, og sidan eg ikkje har tilgang på sprøytemidler blei det berre ugras...derfor så er det lurt å vente til hausten

Link to comment
Share on other sites

merker jeg ikke har så veldig grønne fingre men hva skal du gjøre når du skal så den? er det bare å kaste litt her og der eller må enn frese opp jorda osv..

 

Hehe, takk for at jeg ikke er den eneste som ikke er gartner her i tråden. Litt ABC hadde vært veldig lærerikt!

Link to comment
Share on other sites

merker jeg ikke har så veldig grønne fingre men hva skal du gjøre når du skal så den? er det bare å kaste litt her og der eller må enn frese opp jorda osv..

 

Hehe, takk for at jeg ikke er den eneste som ikke er gartner her i tråden. Litt ABC hadde vært veldig lærerikt!

 

http://brage.bibsys.no/hint/bitstream/U ... 20Moen.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Apropo saltstein, litt dumt spm for noen sikkert, men hvor får man det? Og kommer dyra traskende av den grunn?

Og hva koster det? er det verdt det?

 

Har en fin eng på småbruket i sverige og hadde vært trivelig med noen søte rådyr som oppholdt seg der :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...