Jump to content

Spesiell Krag, eller skrot?


Vargen

Recommended Posts

Jeg har blitt bedt om å finne ut noe mere om en Krag som har blitt innlevert til politiet, for å hjelpe eieren med å finne ut om den har noen verdi eller om det bare er å sende til destruksjon.

 

Stokken er ikke nummerlik med resten. Den ser ut til å være en original Kragstokk som er modifisert, den er kappet foran bakre løpsbånd og pistolgrepet er ombygget ved at det er limt/skrudd inn en bit treverk slik at det blir et ganske bratt pistolgrep, nesten krokformet. Dette er så grovt nettskåret, med store åpne ruter i nettskjæringen. Intet overtre. Stål rekylkappe med et hengslet lokk, som på standard militær Krag.

 

Våpenet har Steyr 1897 låskasse, som ikke er boret for diopter. Sluttstykket er nummerlikt med kassa. Pipa har Kongsbergs kronede K, men er merket med samme serienummer som kassa. Pipa er i tillegg stemplet "6.48" og "1" over kammerenden, merkingen er på tre linjer slik:

 

6.48

(serienummer)

1

 

Litt lenger fram på pipa, halvt skjult av stokken, ser pipa ut til å være stemplet "XX58". Sifrene 58 passer ikke med våpenets serienummer, noen som vet hva denne merkingen betyr? Jeg gjetter på at "6.48" er boringsmål over bommene i pipa, kan det stemme?

 

Pipa er av samme lengde som standard M/94 "lang krag", men er litt tykkere ved munningen enn en vanlig militær langkrag. Den har bajonettfeste, og er påmontert standard Krag åpne sikter. Baksiktet er nummerlikt med resten av våpenet.

Jeg kan ved overfladisk inspeksjon ikke se noen merker på pipa etter overtre eller fremre løpsbånd. Helt foran ved munningen er det et parti med annen sjattering i finishen, jeg tolker dette til at det har sittet en munningshette på våpenet.

 

Kaliberet ser ut til å være 6,5mm.

 

Avtrekkerbøylen flukter ikke riktig med stokken, og avtrekkerens returfjær virker ikke eller er ikke i inngrep. Mulig en hobbybørsemaker har vært på ferde. Ellers fungerer mekanismen, og sluttstykkegangen er akkurat så glatt som en Steyr-Krag kan være.

 

Det hele er noe brukspreget, med overflaterust i flekker. Sluttstykket og mekanismen for øvrig er godt innsauset i olje, men i følge eier må det være hans far som har oljet det inn en gang før 1993. Våpenet har ikke blitt pusset etter at eierens far døde. Pipa er enten veldig skitten innvendig eller full av lagringsfett, jeg tipper på at det er en kombinasjon. Hvor slitent og/eller rustent løpet er innvendig aner jeg ikke. Jeg kan se at det fremdeles er rifling inni der, men for alt jeg vet kan det være fullt av gravrust (eller det kan være blankt under fett og støv).

 

Rifla er påmontert ei litt smal skytereim av lær, stemplet "Kongsberg Våpenfabrikk". Reima har samme type innfesting og strammemekanisme som originale Krag-reimer, så vidt jeg kan bedømme. Bakre remfeste er skrudd inn i treverket under kolben.

 

Jeg sitter ikke på noe god referanselitteratur om Krag, men har tilgang på en hel haug slitne banekrager og rustne langkrager til å sammenligne med. Akkurat denne skilte seg litt ut blant alle "skrotkragene", men for alt jeg vet kan det være en "bubba-ized" sak uten verdi.

 

Noen som kan fortelle meg hva dette er? Perle for en samler, eller aktuell for spikerverket?

Link to comment
Share on other sites

Kan legge til at pipa måler 17mm ved munningen, og at jeg etter å ha tatt av stokken ser at det sto "YY58" og ikke "XX58" på pipa. Serienummeret er på litt over tredve tusen.

 

Jeg skrev i første post at pipa er merket med Kongsberg-K, men dette stempelet er såpass lite og utydelig at det godt kan være noe annet. Jeg tipper allikevel på kronet K. Kassa er merket med Steyr-krone, samme er sluttstykket.

 

Feilen i avtrekket viste seg å ikke være fjæra, men grader/slitasje i spennroa. Dette kan antakelig fikses ved litt forsiktig bruk av et bryne.

 

Edit:

 

Jeg leser nå på nettet at 17mm pipe kom med M/25 "skarpskyttergevær", egentlig skytterlagsvåpen til konkurransebruk. Videre ser jeg at disse ble levert med åpne sikter i begynnelsen, men at etterkrigs utgaver har diopter. Dette våpenet har i så fall en tidlig M/25 pipe, med bajonettfeste og åpent baksikte. Kassa har som sagt aldri blitt boret for diopter. Førkrigs skytterlagsrifle, bygget på Steyr kasse?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prøvde å ringe, men fikk telefonsvar.

 

For ordens skyld: dette var ikke ment som noen salgstråd, jeg ville bare finne ut om det var noen vits i å annonsere rifla for salg. Videre er det ikke min Krag, jeg jobber i politiet og forsøker å ivareta våpeneierens interesser etter beste evne. Våpenet er innlevert til politiet fordi eieren ikke vil ha det lengre, men dersom det har verdi ut over en håndfull hundrelapper så vil han heller at det skal selges enn destrueres.

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld: dette var ikke ment som noen salgstråd, jeg ville bare finne ut om det var noen vits i å annonsere rifla for salg. Videre er det ikke min Krag, jeg jobber i politiet og forsøker å ivareta våpeneierens interesser etter beste evne. Våpenet er innlevert til politiet fordi eieren ikke vil ha det lengre, men dersom det har verdi ut over en håndfull hundrelapper så vil han heller at det skal selges enn destrueres.

 

Det var hyggelige ord å lese :) Honnør til deg Vargen! Liker at folk prøver å ta være på gamle klenodier.

 

For meg hørtes det ut til at dette burde være et glimrende utgangspunkt for et prosjekt. En uborret Steyrkasse er ikke å forakte.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Takker for det.

 

Egentlig skulle det bare mangle, en har jo et ansvar for å ivareta publikums interesser så folk ikke mister potensielle verdier ved å sende samlegjenstander til destruksjon. Dessuten gjør det jo ingen skade å ta vare på vår felles kulturarv :-)

 

Det leveres stadig inn våpen som folk ikke vil ha, eller som det er fattet vedtak om inndragning på. Det aller meste av dette er åpenbart skrot, som slarkete hagler og utslitte banekrager eller rustne mausere. Av og til kommer en borti noe i bedre stand eller som ser litt uvanlig ut, og da tenker jeg det må være greit å sjekke her på Kammeret om det kan være noe verdifullt. Det føles jo litt bedre å kunne selge på eiers vegne, så han eller hun i alle fall får litt penger, enn å bare sende rett til spikerverket. Og det våpenet som ikke lar seg selge her på Kammeret er neppe salgbart noe sted, her finner en folk med interesse for alt mulig!

Link to comment
Share on other sites

Mine egne Krag som jeg fikk i hende i vår, pirret interessen både for industrihistorie og gamle norske børser, og jeg måtte gå til anskaffelse av referanselitteratur: Karl Egil Hanevik "Norske militærgeværer etter 1867".

 

Vargen har sendt meg serienummeret, og følgende kan slås fast om børsa. M/1894 Steyr ble produsert i 1896 og 1897, i hhv 10200 og 18800 ex. 1897-produksjonen er delt i to serier på hhv 9800 og 9000 ex. Dette eksemplaret tilhører siste serie i 1897.

 

Børsene fikk to ulike merkinger på hevarmen: Hærens var krone-merket, mens børsene beregnet for sivile fikk løvestempel, som for andre Krag'er.

 

Om annen merking - sitert direkte fra "Bibelen":

"Som for Kongsberggeværene kan man gjerne finne forskjellige bokstaver og spesielt tall påstemplet på låskassens underside eller enkelte andre deler. Også i Steyr ble bokstavene/tallene benyttet under produksjonen for å vise at vedkommende del hadde gjennomgått bestemte stadier i operasjonslisten og var kontrollert"

Jeg antar at merket *YY58 er en slik merking,

 

Steyr skiller seg fra KV på følgende punkter, bl.a.:

- Steyrs pipe er dreid sylindrisk i tre ulike partier. KVs er konisk.

- "Finere" sikter - smalere korn og skur enn på KVs

- Annerledes gjenger i løp/kasse. Trapesgjenger i Steyr pga enklere produksjon.

- Forsterket rørstykke og sikring

- Annen stiging på sluttstykkets låseklakker

- Endrede skrueflater i låskassen

 

Det er noe overlappende nummerserier mellom M/1894 Steyr og de Kongsbergproduserte M/1894 for marinen og for private. Det er imidlertid avsatt egne nummerserier for Steyr som ikke overlaper med M/1894 for Hæren. Derfor kan det fastslås at dette eksemplaret per 1940 ble disponert av Infanteriregiment nr 1 - Smaalenenes landvernbataljon.

 

Her er en oversikt over stemplene som ble benyttet på Steyr:

16ln3vn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...