Jump to content

Tikka kombi 12-70 222rem


Recommended Posts

Jeg har muligheter for en tikka kombi, mener modellen heter m77. Dette er et våpen med enkel avtrekker og hane i fra ca 1970. Har prøveskutt rifla og den sammler veldig bra til kombiløp og være. Avtrekket er også ok. Noen som har erfaringer med kombi av nevnte type, gode og dårlige. Finnes det flere forskjelige løpssett, og er det evt mulig og oppdrive?

Link to comment
Share on other sites

Har den kombi selv. Mener den hedder model 70(k). 77 er vist nok den nyere med 2 aftrekkere. Model 70 har jeg kun set i 222, 223 og 5,6x50R. Sikkert 222 der er boret op.Model 70 har jeg set i 222 og 308W.

Har ikke set ekstraløb til model 70.

 

Uanset, er det en meget velskydende (fritliggende løb) og sikker (udvendig hane) kombi. Men pæn er den ikke.

 

jes

Link to comment
Share on other sites

Har hatt forgjengeren, Modell 07.

 

Grei å skyte som hagle (uten baksikte), presis som rifle. Samskyting mellom løpa var elendig, uegnet for kikkert montering.

 

Slett ikke vakker men bra kvalitet. Utvendig hane og løpsvelger var veldig greit å håndtere.

 

Hadde den hatt storviltkaliber ville den stått i skapet mitt ennå.

Link to comment
Share on other sites

Tar oppigjenn denne jeg. Beklager at jeg ikke har noe bilder enda, men det ligger bilder av en tikka kombi på finn nå. Tror det er en nyere utgave av den jeg har muligheter for... Noen som kan hjelpe med opplysninger om de forskjelige mod? Er også veldig inntresert i personlige erfaringe med tilsvarende kombi.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er en Tikka 07 med løpsvelger og utvendig hane, har jeg hatt en tilsvarende i snart 35 år. dette er et slitesterkt og driftsikkert våpen, lett å skyte godt med. Samskytingen av løpene med kikkert er ikke som mange sikkert kunne ønske: Innskutt med rifleløpet må jeg se trådkorset over skulderen på reven under gluggjakt der jeg skyter med hagleløpet. Dette ser jeg imidlertid på som en fordel, idet jeg kan klare meg med et enklere sikte og enda se siktekorset klart mot den hvite snøen over reven. Med åpne sikter har jeg aldri merket at samskytingen ikke har vært som den skulle være.

Som gluggvåpen er den bortimot perfekt med hensyn til sikkerhet: I huset og i mørket har jeg hele tiden kontroll på at mekanismen ikke er spent. Hanen spenner jeg lydløst med munningen ut av gluggen.

Tidligere ble kombien mye brukt til både rev, fugl, bever og rådyr med godt resultet, vekselvis med og uten kikkert. Ettersom blyforbudet kom og etterhvert rypejakta er i ferd med å bli historie og jeg er blitt mer og mer riflejeger, er min kjære kombi blitt stadig mindre brukt til annet enn et genuint gluggvåpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har nå overtatt Tikkan. Må si at jeg ble positivt overasket over presisjonen i rifleløpet. Samler veldig godt synes jeg, også godt avtrekk. Hagleløpet gir også ok treffpunkt på 30m. Tror dette blir et ok glugge våpen. Gir en sikker følelse i mørket pga av at man ikke trenger å ha spent mekanisme. Noen som har gode forslag til reve kuler fabrikk amo 222? Har ikke komet i gang med ladning til dette cal enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 3 years later...
  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...