Jump to content

Prosjekt jakthytte ferdig


mork

Recommended Posts

Da har jeg gjort meg ferdig med jakthytta på haugen, som er sentral for hjort og rådyr i området.

Pålene er avdanka høgspentstolper. Veggene er fra en silo vi har revet ned. Derfor er hytta litt rund i formen. :D

Taket er først ei vannfast finerplate og deretter bølgeblikk oppå der igjen. Dør ble skrudd sammen av silomaterialer.

Vinduene ble gjort av plexiglass fra ei campingvogn. Litt traktorslange og popnagler ble til hengsler. Rekkverket på trappa er kun for minstejenta på halvannet år. Regner med å fjerne det etterhvert. :D

 

Har fått ryddet haugen for en del skog. Nå har jeg god utsikt til innmark, stier inn til innmark og de tre formargkålåkrene mine.

Skal fjerne et par gamle biler og rydde/brenne noe skat. Da blir området flott for naturglade unger. (Kamuflerte tidsbruken med at det var lekehytte for jentene.)

 

Bilder: (Noen flere utsiktsbilder på hjemmesiden min.)

 

IMGn_1031.jpg

 

IMGn_1032.jpg

 

IMGn_1033.jpg

 

IMGn_1051.jpg

 

IMGn_1054.jpg

 

IMGn_1055.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gikk bort til hytta i går kveld kl. 23. Hadde vel sittet 3-4 min. da det dukket opp to koller langs skogkanten. De tok smakte litt på en saltstein jeg har stående og nappet i noen blader. Da de hadde beitet seg til ca. 60 m fra meg ble de var noe ovenfor seg. Ut fra skogkanten der kom det ei stor kolle. Syns de to første var fine jeg, men de ble små i forhold til storkolla. Den var mer gråbrun enn rødlig i pelsen også. De beitet i formargkålåkeren min. Maks 40 m unna meg. Hørte de gnafset i seg bladene. Innemellom satte storkolla de andre på plass. Jaga de rundt og slo med framføttene. Da kl. var nærmere 01.00 ville jeg hjem. Ringte fruen som kom med jaktbilen og hentet meg. Jeg ønsker ikke å støkke dyrene/avsløre meg i tårnet.

Dette må du regne med å måtte gjøre flere ganger, sa jeg. Hver gang jeg ikke skyter noen dyr. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Pytt. Ho var tross alt oppe enda, og kjøreturen er kanskje 90 m. Vel, 180 m tur-retur. :D

Skal forøvrig ha inn en annen stol. Tenkte muligens å finne meg en som er dreibar. Da slipper jeg å flytte hele stolen om

jeg skal se ut en annen glugge. Ellers stiftet jeg fast noen svarte gardiner i dag. Det gjelder å ha helt mørklagt rom. Da

kan jeg bevege meg litt uten at sidevinduene kaster lys og avslører meg.

 

Det spørs om ikke søster mi får ilddåpen på hjort i jakthytta nå i høst. Ho skjøt opp til storviltprøven for første gang i dag. Det er greit

å skyte sitt første storvilt under kontrollerte former. Kort hold og stillestående dyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...