Jump to content

Sauer 200 vs 202


Kammerherren

Recommended Posts

Jeg vurderer å gå fra jakt klassen til sporter klassen i jaktfelt sammenheng. Lurer derfor på om det er noen som har noen formening om det er noen praktisk forskjell i presisjonspotensialet i disse 2 børsene? Jeg har forstått at jeg kan montere et 200 løp rett i 202 kassa, stemmer det? Med en ny stokk på 202 begynner den jo å likne litt på en sporter rigg? Jeg vet at magasin er VESENTLIG billigere til 200, men siden jeg allerede har et 5 skudds magasin til 202 er ikke det noe tema.

 

Andre grunner til å bytte til 200?

 

Takk for gode svar!

Link to comment
Share on other sites

Det er en stivere kasse på 200str.

Er flere muligheter med montasjer på 200str.

billigere og mulig lettere å få tak i deler til 200str.

 

presisjonen kan diskuteres, det er iallefall god nok på jaktfeltskyting.

 

200str må beddes/bør beddes det slipper man med en 202.

Link to comment
Share on other sites

jeg har begge deler, og den største forskjellen slikt jeg ser det er tyngden på våpenet.

 

Begge to er presise nok til jaktfelt ( og stort sett alt annet) om skytteren gjør sitt.

 

Ett annet spørsmål ang hvilken modell du skal ha er om der eventuelt er noe annet du tenker å bruke rifla til, feks dersom langhold skyting er i tankene så har 200'en den fordelen at en montasje med fesk 20MOA tilt er kurant å få tak i. dersom der er tanker om å dra rifla med på jakt ellers i året med fesk ett litt tynnere løp så er 202 å foretrekke. ( fjaktfelt skytes vel stort sett fra nyttår til st hans og jakta er jo i den andre halvdelen av året, så med en 202 med 2 stokker (orginal clasic og sporter) og 2 løp (orginal løpet+DFS løp) så har du et bra våpen til det meste).

Link to comment
Share on other sites

Flere montasjer til 200 enn 202? Er det noen du savner til 202? Ja du får skinne med tilt til 200, men det er mulig til 202 også.. Stiv kasse??? Trodde det var låsing direkte i løpet på begge to?

For meg fremstår iallfall begge som like egnet til formålet. Resultatlistene er vel enig med meg der :P Presisjonen er definitivt ikke noe problem på noen av modellene, men i det siste har jeg fått litt "pimp my 200STR" feber. Jammen er det bygget mye artig på disse til langhold de siste årene :shock:

Link to comment
Share on other sites

Takk for inspill.

Dette er i dag og vil i fremtiden bli en ren konkuransebørse/treningsbørse. Jaktvåpen har jeg nok av. Jeg er midt i prosessen på et langholdsprosjekt som går på en 338EDGE, og jeg har konkludert med at jeg vil ha veldig godt av å ha en 6,5x55 for mengdetrening som også kan benyttes til langhold. (Dyre skudd i 338). Siden jeg i dag har en 202 med tyristubbenstokk som benyttes til jaktfelt, så er det naturlig å "pimpe" denne opp litt mer slik at den blir gyllen til langhold også. Jeg vurderer derfor å sette på samme siktemiddel som jeg skal ha på den dedikerte langholdsriggen, nettopp for å bli mer trygg på justeringen, slik at det ikke blir tabber i form av forskjellig avstand pr klikk osv. Med en ny kikkert på saueren, vil den krype over den magiske 5kg grensen, det er derfor jeg vurderer å gå over i sporter. (Det er jammen like tøft å skulle hevde seg i jakt klassen som i sporter klassen). Det jeg sitter å lurer på nå er da om jeg skal fortsette å "pimpe" opp 202`en, i stedet for å gå rett på en 200 som unektelig har enkelte fordeler. Det er strengt tatt nettopp ved langhold jeg tenker det kan være en teoretisk forskjell på disse 2 kassene. Tviler på at jeg henter noe ved jaktfeltskyting med den ene fremfor den andre.

Link to comment
Share on other sites

Det er en stivere kasse på 200str.

Er flere muligheter med montasjer på 200str.

billigere og mulig lettere å få tak i deler til 200str.

 

presisjonen kan diskuteres, det er iallefall god nok på jaktfeltskyting.

 

200str må beddes/bør beddes det slipper man med en 202.

 

Min mening er at 200STR ikke må beddes, det er helt unødvendig etter min erfaring, har hatt min 200 siden jeg var 15 år ( er nå 25) å den er ikke beddet. Samlingen er helt fantastisk hvis den som ligger bak gjør jobben. Nesten alle her i skytterlaget vårt har ikke beddet sine sauere og de er fornøyd med presisjonen.

 

Forskjellen på presisjon på 200 og 202 klarer ikke jeg ihvertfall å skille.

 

Jeg mener det er han som ligger bak børsa det kommer an på hvordan presisjonen blir, ihvertfall når man skyter med Sauer :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 200STR langholdsrigg med McMillan skjefte etc. Den ble for ubalansert for meg. Hadde på følelsen at jeg skjøt med en 2"X4". Nå bygger jeg opp en 202 konkurransebørse/langholdsrigg basert på aluminiumskasse med integrerte weaver klakker. I og med at jeg sparer ca 500gr i låskassa gir det mer spillerom for å balansere børsa innenfor vektgrensene. Regner med å komme innenfor 5kg med 21mm 70cm pipe. Balansen i denne konfigen passer meg slik at jeg ikke trenger å gå over 5kg for at jeg skal få optimale skyteegenskaper som passer meg. Med 202 stålkasse hadde jeg gått over 5kg for å oppnå samme balanse. Nevnte 200STR veide 6kg med 19mm 67cm pipe.

 

Eneste som jeg vet er bedre på 200 er avtrekket selv om jeg får 202 med matchavtrekk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
jeg har begge deler, og den største forskjellen slikt jeg ser det er tyngden på våpenet.

 

Begge to er presise nok til jaktfelt ( og stort sett alt annet) om skytteren gjør sitt.

 

Ett annet spørsmål ang hvilken modell du skal ha er om der eventuelt er noe annet du tenker å bruke rifla til, feks dersom langhold skyting er i tankene så har 200'en den fordelen at en montasje med fesk 20MOA tilt er kurant å få tak i. dersom der er tanker om å dra rifla med på jakt ellers i året med fesk ett litt tynnere løp så er 202 å foretrekke. ( fjaktfelt skytes vel stort sett fra nyttår til st hans og jakta er jo i den andre halvdelen av året, så med en 202 med 2 stokker (orginal clasic og sporter) og 2 løp (orginal løpet+DFS løp) så har du et bra våpen til det meste).

 

Spørsmål i fra en som er grønn på jaktfelt.

Kan justerbare kolber som feks tyristubben og GRS brukes i jakt klassen? Jeg ser de refererer til clasic og sporter stokk over. Hvor mye veier en Sauer 202 uten stokk? Hvis jeg monterer en 202 i en justerbar stokk som veier ca 1.3 kg, og setter på en grei kikkert, vill jeg da komme inn i jeger klassen? Eller vill den bli for tung så jeg kommer over i sporter klassen?

Hva er kravet til kikkert i jeger klassen og sporter klassen? Hvis jeg har en kikkert som er 15X, kan jeg da stille den ned til en lavere forstørelse for og bruke den i jeger klassen? Hvordan er det og bytte løp på saueren, er det en grei jobb eller må man til børsemakerene?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er vel lov med alle typer stokk i jegerklassen dersom du holder totalen under 5 kg. Jeg driver selv og bygger en 202 til jaktfelt. GRS stokk og kortet 200-løp (55cm, tykk profil). Planen er at den skal inn under 5kg med demper og kikkert uten for mye customjobb.

 

Kikkert med mer forstørring enn 12x skal ikke være noe problem, slik jeg har forstått det "låses" kikkerten med tape eller liknende ved innveiing?

 

Løp på Sauer'n bytter du på et par minutter med en unbakonøkkel (bør vel ha momentnøklel da, men men - min skyter mye bedre enn jeg gjør selv med "sån passe" moment). Du må sjekke innskyting etter løpsbytte.

Link to comment
Share on other sites

Hva med sannsynligvis verdens første prototype av 200STR TakeDown :shock:

normal_200str.jpg

Her kan pipa plukkes rett ut ved å løsne på skruene. Låsekassen er permanent festet til stokken.

Rifla er ikke helt ferdig enda. Gjenstår en god del finisharbeid, men resultatet av det ellers absurde prosjektet ser lovende ut. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kikkert med mer forstørring enn 12x skal ikke være noe problem, slik jeg har forstått det "låses" kikkerten med tape eller liknende ved innveiing?

 

Det er best og ha en kikkert på maks 12X da eller, det er vell litt dumt og ha en kikkert som er låst til bare 12X.

Link to comment
Share on other sites

Tenker på låsing med forseglingstape/"bevisposetape" eller noe slikt, lett å fjerne etter skytingen så kikkerten kan brukes til annet, men synlig for kontroll under stevnet.

 

Mener å ha lest at dette var mulig? Hele intensjonen med jegerklasse i jaktfelt er vel å få vanlige jegere til å skyte, ikke å få folk å bygge spesialiserte rigger (selv om mange gjør det).

 

Kanskje noen som virkelig har peiling kan si om det er lov å stille med en kikkert som er "tapet" til 12x?

 

Edit: Klippet fra regelsettet til NJFF: "Dersom kikkertsiktet har variabel forstørrelse med mulighet for mer enn 12 ganger, skal arrangøren plombere siktet på maks 12 ganger forstørrelse ved hjelp av tape.".

 

Med andre ord er det ikke engang skytters ansvar å sørge for "låsing".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Men det er vell litt upraktisk og ha et sikte som er låst til 12X, når du skal skyte på hold i fra 30-200 meter? Det beste må vell være sikter som stopper på 12X? Er det lov med kikkert med avstands måler? Er avstanden til målene på Jaktfelt oppgitt?

 

Avstanden på jaktfelt SKAL være oppgitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...