Jump to content

Fusion 6,5x55 - Noe for Kragen!


ko-stens

Recommended Posts

Leser en test i siste Jakt at det har kommet Fusion 6,5x55 140 grs. Denne er såpass svakt ladet at den kan gå i Krag! I Sauer 202 med 56 cm løp gjør den 746 m/s, mens den i Sauer 200 STR og 70 cm løp gjør 759 m/s. Samling på hhv 18 og 11 mm (gjennomsnitt av tre treskuddsserier på 100 m)!

 

Den fikk for øvrig 7/8 av 10 poeng, men de skriver at den hadde fått 10 poeng om hastigheten hadde vært større, slik at den hadde vært godkjent for storvilt. Men da kunne en vel ikke brukt den i Krag.

 

I og med at den er såpass svak skulle det da ikke være noe i veien for å bruke den i gamle Krager. Kan sitere hva Jørund Lien skriver: "Reint bortsett frå at 140 grs Fusion i 6,5x55 er forsiktig ladd av amerikansk frykt for advokatar, søksmål og gamle børser, er dette ei god patron i 6,5x55."

 

Det blir jo en ideell rådyrpatron for nostalgikere (og selvfølgelig andre og) i så fall!

 

Prisen er for øvrig 16,50 pr patron. Billig jaktammo! :)

Link to comment
Share on other sites

Importør gir heller ikke opplysninger om at dette er redusert ammo i forhold til europeiske saker. Tenker de driter i trykknivået for ammoen og vil selge dette til elgjegere...

 

Det meste av ammo laget i USA er ladet til "swedish mauser"-nivå, dvs. reduserte saker ment for svenskemausere. Det er en grunn til at 6,5x55 er markedsført som "6,5x55 swedish" i statene.

Link to comment
Share on other sites

Importør gir heller ikke opplysninger om at dette er redusert ammo i forhold til europeiske saker.

 

Opplysninger om ytelse står på pakken, som på annen ammo.

 

 

Tenker de driter i trykknivået for ammoen og vil selge dette til elgjegere...

 

Hvem andre produsenter har trykkopplysninger på pakken?

 

Hvem andre enn du som jeger, har ansvaret for att godkjent ammo blir brukt?

Link to comment
Share on other sites

Håper noen får sendt av gårde noen skudd til test! Fiklet litt på Kragen i går, og det hadde vært artig om Fusion går i børsa. Det høres jo slik ut på Lien i Jakt. Nå sier jo ikke hastighet noe om trykket, men Fusion er jo ikke så rask som Rano-ammunisjonen som går i Krag. Ca 760 m/s mot 770. Kulevekten til Rano er 9,3 gram (Rano super). Etter det jeg tipper, er det ca 145 grs. Fusion er 140 grs. Nå har vel settedybde og kruttype også noe å si for trykket, men det kan jo virke som om de ikke ligger langt unna hverandre i trykk da. Og Kragen tåler jo Ranoen.

 

Hvorfor vil ikke importør gå god for å bruke Fusion i Krag egentlig? Tror de at Kragen er råtten og rusten, eller er de enda mer redde enn amerikanerne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste også den artikkelen til Jørund Lien, og synes at han konkluderte nokså tydelig om bruken av 140gr Fusion i Krag. Litt for tydelig, synes jeg, da dette er et spørsmål jeg lenge har forsøkt å finne ut av, og hvor jeg har fått mange motstridende svar. Jeg sendte derfor i går en mail til redaktøren i Jakt Knut Brevik, der jeg spør om redaksjonen kan gå god for det Lien skriver. Jeg fikk svar i dag: Han skulle sjekke det med Jørund Lien når han er hjemme igjen om et par uker.

 

Tror jeg sender alle opplysninger jeg har om dette til Jakt, så kan de heller lage en egen artikkel om det, og kanskje feie all tvil av banen. Det hadde vært fint å få et sikkert og kvalifisert svar på dette - en gang for alle.

Link to comment
Share on other sites

Krever svenskemauseren reduserte ladninger?

Det var nytt for meg.

 

Jeg har hørt at svenskemauseren bør ha redusert ladninger ja. Men hvilket trykk nivå det ligger på vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke hva 6,5X55 scan ligger på. Men det er det sikkert noen her som kan svare på. Mener at kragen tåler 2800bar.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg sender alle opplysninger jeg har om dette til Jakt, så kan de heller lage en egen artikkel om det, og kanskje feie all tvil av banen. Det hadde vært fint å få et sikkert og kvalifisert svar på dette - en gang for alle.

 

God idè. De kunne kanskje teste trykket for å komme med noe sikkert. Dumt hvis Lien er såpass skråsikker og det ikke er greit likevel. Det er jo ganske mange (antar jeg) som kan være interessert i dette. Det er jo mange Krager rundt omkring som støver ned, og kanskje flere ville prøve børsene sine på jakt om det går an å få tak i god jaktammo uten å lade selv.

 

Selvfølgelig bør man sjekke vidunderet hos børsemaker før man kaster seg i vei på skytebanen da! Det kommer i hvert fall jeg til å gjøre!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...