Jump to content

Kutte løp på 22LR


dotsupen

Recommended Posts

Jeg har sett flere artikler på nettet som sier noe om hastighet på .22 lr.

 

Det hevdes at de fleste vanlige ammo-merkene for .22 øker hastigheten opp til ca. 19 tommers løp (48,2 cm) og at den etter det ikke øker noe særlig med standard-ammo. High Velocity/Stinger kan øke hastigheten opp mot 22 tommer, men ikke lenger (55 cm).

 

Det medfører at du trolig kan kutte til 19-20 tommer uten at det går utover hastigheten med mindre du har tenkt å skyte HV eller Stinger. Da mister du nok noe, men akkurat hvor mye er nok litt vanskelig å si sikkert. Har sett anslag som sier mellom 5 og 10 fps per tomme på .22, med andre ord, knapt merkbart hvis du tar noen cm ekstra....

 

Hvor mye tenkte du å kutte?

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke så my om .22 lr, men i en annen tråd her på forumet, var det Raudnakke mon tro, som har en Anschutz, og der viser det seg at i hvert fall denne har "trangboring". Kapper man løpet på denne, mister man presisjon. Om dette gjelder andre vet jeg ikke, men ville nok sjekket opp det før kapping!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett flere artikler på nettet som sier noe om hastighet på .22 lr.

 

Det hevdes at de fleste vanlige ammo-merkene for .22 øker hastigheten opp til ca. 19 tommers løp (48,2 cm) og at den etter det ikke øker noe særlig med standard-ammo. High Velocity/Stinger kan øke hastigheten opp mot 22 tommer, men ikke lenger (55 cm).

 

Det medfører at du trolig kan kutte til 19-20 tommer uten at det går utover hastigheten med mindre du har tenkt å skyte HV eller Stinger. Da mister du nok noe, men akkurat hvor mye er nok litt vanskelig å si sikkert. Har sett anslag som sier mellom 5 og 10 fps per tomme på .22, med andre ord, knapt merkbart hvis du tar noen cm ekstra....

 

Hvor mye tenkte du å kutte?

 

Menes det her at cm over 48,2 minsker hastigheten på kula?

Link to comment
Share on other sites

Det hevdes at de fleste vanlige ammo-merkene for .22 øker hastigheten opp til ca. 19 tommers løp (48,2 cm) og at den etter det ikke øker noe særlig med standard-ammo. High Velocity/Stinger kan øke hastigheten opp mot 22 tommer, men ikke lenger (55 cm).

 

Så hvis man primært bruker subsonic, kan det lønne seg å kappe løpet så tett ned mot 40cm som mulig?

Link to comment
Share on other sites

Kapping av 22lr ja, kort er tommelfinger regelen slik:

 

Normal lengde løp i 22lr (55cm eller deromkring) reduserer hastigheten på all 22lr amo litt, innkludert stinger. Og virker litt lyddempende.

 

Kortere løp, ned til ca 33cm vill øke hastigheten på all sub og standard hastighet 22lr amo. Grensen for høyeffekts 22lr amo ligger vel rundt 42cm.

 

Kortere løp enn dette vill minske hastigheten, og øke smellen enda mer med 22lr amo. Men hastighets tapet er merklig nok ikke stort på korte løp i 22lr (ref pistol løp), men smellen blir jo betydelig heftigere.

 

OBS! Hastighets forskjeller med lange og korte løp i 22lr er ikke så store i m/s (spesielt ikke med standard amo), men nok til at en kan bikke over eller under lydenshastighet.

 

Selv vill jeg unngå løp kortere enn 50cm i 22lr, da jeg er redd for at mye standard og noe sub amo skal gå over i overlyd hastighet når løpet blir kortere. Derfor er min CZ452 american ikke kortet under 50cm (det er vel ca 52cm), selv om jeg så gjerne skulle ha fått den ned til 40cm. Bakdelen med å ikke kappe, er som med min, som er fast utrustet med en A-tec CMM6 rimfire. At den på alle måter er stille og god, men noe lang med demper montert.

 

Jeg har i lengre tid ønsket å få montert en Alms heldemper på børsa, da den konstruksjonen hindrer standard amo i å gå for fort. Og så er den jo ekstremt hendig med tanke på totallengde på børsa. Jeg skyter forøvrig kun standard og sub amo i min salongrifle, da jeg har en CZ452 Varmin i 17HMR til skitte jobber på hold over 60-70m. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
som har en Anschutz, og der viser det seg at i hvert fall denne har "trangboring". Kapper man løpet på denne, mister man presisjon.

 

 

Kappet min mod 54 til 45cm, ingen endring i presisjon. mork har vel samme erfaring?

Eneste endring var at CCI Stinger begynte å samle trivelig bra :shock: (den gikk greit før kapping men utmerket etterpå)

 

edit-div STD ammmo ligger akkurat i grenseland med tanke på sub-hastighet, Med CCI std. på en fin sommedag smeller alle, nå med temperatur rundt 5grader er det stilt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kontaktet cci ang dette da jeg ville holde hastigheten lav for å kunne få vanlig ammo til å gå sub i sako quad.

de anbefalte ikke å kappe på 40 cm da jeg risikerte økt hastighet. jeg kappet til 50 cm, cci går underlyds eley bråker litt mer.

Konklusjoen må vel være at siden 22lr oppnår maks hastiget veldig fort, og deretter mister litt fart, lønner det seg å kappe mye his du vil ha høy hastighet???

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk vite om dette etter jeg nappet mine løp til 40 og 43 cm.

Jeg kronograferte ikke sub i original lengde, men nå måler jeg ca 325 i den med 43 cm.

Dette gjelder for en 60-talls Brno Mod 2.

 

Har du tilgang til samme rifla med kappet løp, så prøv denne.

 

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

men hva er egentlig grunnen til at pipene er laga så lange hvis man mister presisjon og hastighet? er bare ulemper med ei standard pipe da? balanse og tyngdepunkt kan ikke bety alt, for man har jo lange piper på varmintpipene også. fabrikkene hadde jo nesten kunne halvert utgiftene i pipeprod hvis man får bedre,lettere, børser med å lev 30-40 cm piper...

Link to comment
Share on other sites

d.v.s. at man bare får hastighets økning med slappe ladninger subsonic etc,mens hurtige/kraftige ladninger for jakt trenger løpslengden for å ha mest mulig "driv".

da hadde ikke jeg villet kappe løpet på salongrifla mi hvis den skal bli brukt på jakt. 22lr har ikke mer effekt enn den må ha på jakt. det var også grunnen til at jeg gikk over til 22wmr.

Link to comment
Share on other sites

222. Nitro; Jeg har også hørt om disse lydløse salongene... Min er ikke lydløs.

DEt smeller litt, og jeg kan ikke plukke flere fugl i slengen.

 

JEg mener det er demperen som er synderen.

Når jeg var på sjøen sist skøyt jeg rett opp i været, altså lyden hadde ikke vann eller berg å reflektere i.

Da var det lydløst. Så kula går ikke super eller transsonisk. Også bekreftet over kronograf.

 

Ellers opplever jeg som deg at også match og standardkuler går subsonisk i de korte løpene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...