Jump to content

Hva bruker kammerfolket?


Recommended Posts

Har begge deler, men mest snor, for det er lettest å pusse med. Henger også lett tilgjengelig i døra på våpenskapet. Pussestangen ligger i en eske, og mer bry å ta den frem. Da blir det snor. Er vel litt som de fleste idag, litt lat, og gjør det som er enklest. Har ei Boresnake snor til 375 en, og den har innebygd kobberbørste, så jeg tror snoren gjør en like god jobb som stangen.

Link to comment
Share on other sites

Tipton hel pussestokk i karbon, pussebenk og kammerfører. Hoppes nr 9 powder solvent + bronsebørste påmontert pussepropp i front. Dra gjennom med stadig nye fuktede propper til det begynner å bli rent. Deretter kun pussepropper ( gjerne 2 stk. påmontert om gangen) dyppet i Butch BoreShine. Dra gjennom til det er rent. Deretter grundig rengjøring med rødsprit + tørk. Til slutt innsettes løpet med Butch Gun Oil.

 

Dersom løpet mantler lite/ ubetydelig dropper jeg normalt Butch BoreShine.

 

På dyrere løp som er godt polert på fabrikk, pusser jeg ofte kun med Butch Gun Oil og bronsebørster påmontert propper.

Link to comment
Share on other sites

Tipton hel pussestokk i karbon, pussebenk og kammerfører. Hoppes nr 9 powder solvent + bronsebørste påmontert pussepropp i front. Dra gjennom med stadig nye fuktede propper til det begynner å bli rent. Deretter kun pussepropper ( gjerne 2 stk. påmontert om gangen) dyppet i Butch BoreShine. Dra gjennom til det er rent. Deretter grundig rengjøring med rødsprit + tørk. Til slutt innsettes løpet med Butch Gun Oil.

 

Dersom løpet mantler lite/ ubetydelig dropper jeg normalt Butch BoreShine.

 

På dyrere løp som er godt polert på fabrikk, pusser jeg ofte kun med Butch Gun Oil og bronsebørster påmontert propper.

 

For min del er det å trekke gjennom en såkalt pussesnor å betrakte på samme måte som å vaske bilen med en halvgammel svamp som har overvintret i sandkassen - mao full av dritt fra forrige pussing.

Link to comment
Share on other sites

For rifle som er skutt med moderne ammo brukes CLP og Boresnake eller tilsvarende militært pussesett kun når jeg ikke kan vente med å pusse før rifla er hjemme.

 

Normalt settes rifla i jigg og pusses med en Dewey pussestang (ikke delbar!) for aktuelt kaliber. Jeg bruker jag og lapper kuttet for aktuelt kaliber siden lappen kun skal en vei uansett.

 

Som regel brukes Birchwood-Casey Nitrosolvent og om nødvendig Copper cutter fra samme produsent. Bronsebørste med førstnevnte og nylonbørste med sistnevnte. Nitrosolvent på fille og kleenbore "tannbørste" og q-tips brukes på mekanisme og eksteriør. Til slutt Hoppes våpenolje Birchwood-Casey rustbeskytter som final touch.

 

Selvsagt varieres dette temaet en del påberoende hvilken rifle det er snakk om :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...