Jump to content

Hvilket hundefor bruker du og hvorfor?


IvoRei

Recommended Posts

Jeg lurer på hvilket for dere bruker til hunden deres, til hvilken tid og hvilken alder og hvorfor dere mener dette foret er best. Ta gjerne med erfaringer, både positive og negative angående appetitt, poter, pels og avføring :D

 

Selv forer jeg GS valpen min med Troll valpefor. Hun er veldig glad i dette, pelsen hennes er myk og glatt, potene er fine og avføringen er "passe" hard.

 

Oppdretteren min anbefalte meg å bruke valpeforet ca. 1 år. Jeg har veldig lyst å prøve Norwegian Polar Hundemat, ettersom det har fått veldig god kritikk av både kjentfolk og kammer-medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Hills.

Fordi jeg ble anbefalt av veterinær å bruke dette, og jeg ser i forhold til andre merker vi har prøvd så er Hills det fôret som gir minst ut i andre enden, noe som ifølge veterinæren er en god indikator på at vi bruker rett type fôr.

 

 

Litt middagsrester av og til skader heller ikke :D Men bare litt.

Link to comment
Share on other sites

Foring er et "hett" diskusjonstema i hundekretser. NKK har etpar "eksperter", veterinærer som svarer på spørsmål, men disse veterinærene er ansatt hos produsenter av tørrfor - en heller tvilsom kombinasjon!

 

Her er en link til diskusjonsside om foring:

 

http://norsksiberianhuskyklubb.ning.com ... orCategory

 

Jeg har relativt god tilgang til slakteavfall (hoder - ryggbein - filetavskjær) av oppdrettslaks - og det er førsteklasses mat for aktive hunder! "Buklister" av oppdrettslaks inneholder godt over 30 % fett - og i hvertfall en del "sunt" fett (sjøl om villfisk nok har enda sunnere fettsyresammensetning)

 

På turer der det ikke er mulig å ta med frosset for, bruker jeg Labb Aktiv - og litt Frolic som godbiter og oppmuntring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på hvilket for dere bruker til hunden deres, til hvilken tid og hvilken alder og hvorfor dere mener dette foret er best. Ta gjerne med erfaringer, både positive og negative angående appetitt, poter, pels og avføring :D

 

Selv forer jeg GS valpen min med Troll valpefor. Hun er veldig glad i dette, pelsen hennes er myk og glatt, potene er fine og avføringen er "passe" hard.

 

Oppdretteren min anbefalte meg å bruke valpeforet ca. 1 år. Jeg har veldig lyst å prøve Norwegian Polar Hundemat, ettersom det har fått veldig god kritikk av både kjentfolk og kammer-medlemmer.

Har testa ut 8-10 forskjellige tørrfor gjennom mange år, aldrig blitt helt fornøyd med noen.. har nå landet på Norske Appetitt, og det er nok det beste så langt! Beste smaklighet, gir bra pels, sterke poter, muskler, lite avføring. Både valpeforet og jaktforet deres er veldig bra! Liker selv å gi litt tillegg innimellom, særlig under jakta og til valper, har aldrig foret opp en valp kun på tørrfor! Du vet at en så ung valp som du har bør få 4 ganger daglig, du gjør ikke mye feil om du gir tørrfor to ganger og NP to ganger f.eks. Selv gir jeg Vom&Hundemat pølser. Bruker ikke valpefor mer enn til 8-9 mnd jeg, noen eksperter mener det er det beste.. Vet ikke kvaliteten på Troll i dag, mange år siden jeg har testa. Min eldtste Gs vokste opp på dette. Skyldes sikkert ikke foret, men han fikk så mye helseplager at jeg har aldrig tørt å bruke det mer..

Link to comment
Share on other sites

Uff da cameron, det var jo litt kjipt at hunden din skulle få helseproblemer du ikke vet årsaken av... Oppfretteren min har brukt dette foret regelmessig. Den eneste bakdelen foreløpig er at det kan komme en fis i ny og ne :lol: Men hunden er som sagt bare 10 1/2 uke, så jeg har forhåpentligvis lang tid å erfare på :D

 

Guttapåskauen mente vel at hunder fjerter fordi de spiser alt mulig? Tøtta mi eter jo alt fra gress til bark, mold og stuebord. Kan det ha noe med det å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker Eucanuba. Har også brukt Hills og Royal Canin. Alle tre er like greit, men lettest tilgang på Eucanuba. Jamtvalpen får valpeforet..medium breed, da dette har mere protein enn large breed. jamttispa får Eucanuba large breed, det samme gjør borzoien. Jamttispa starter med høyenergifòr ei stund før jakta. Har bare ok erfaringer med alle disse tre for typene. Jeg fòrer aldri kun på tørrfor! De får halvt om halvt med råfòret (fullfòr) fra Vom&hundemat kjøpt i 20-kilos blokker og delt opp i kilosbiter. Om jeg er fri for råfòr kjøpes det hundemat på boks o.l og haes i maten. Avskjær fra elg og rein (fett,slintrer m.m) kværnes opp, pakkes i kilosposer og fryses.. og brukes i fòret utover vinteren. I tillegg får jeg poser med frosenmat fra folk som rydder i fryserne sine :D Være seg lutefisk, kylling, hele lakser som har ligget for lenge i fryseren, og annet diverse kjøtt/fisk..som jeg tiner og putter opp i en diger gryte..koker til en eh.. delikat masse.. har oppi masse smør, lever, gamle brød og byggryn som har ligget natten over i vann. Dette avkjøles og fryses i kilosposer...det blir snaddermat for hund, det! :wink: Heldigvis har ikke hunden like mange smaksløker som vi mennesker :mrgreen:

Solsikkeolje eller rapsolje er tillegg. Om det er skikkelig varme dager om sommeren (noe vi ikke er bortskjemt med her nord) og hunden ikke vil spise..så har jeg alltids en boks tunfisk i olje.. som jeg blander i litt tørrfòr... da går det ned på høykant!

Hundene våre har blanke, fine pelser, sterke tredeputer og lite tannstein. I tilllegg er det lite avføring.

 

Prøvde Labb på hunder for noen år siden... første gang Labb ble kåret til best i test... og 2 av hundene fikk eksem og utslett. Har ikke testet det siden. Men vet at det er flere som er fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Hund: Gordonsetter hann - nå 9 år.

- Året har tre aktivitets nivåer:

 

(1)Passiv, (2)Aktiv og (3)Jakt/trekk.

 

Valg av for sammensettning (oppgitt på sekken) varierer med aktivitets nivåene slik:

 

(1) Protein/Fett = 20%/20% + selolje 2d/uke

(2) Protein/Fett = 30%/20% + selolje 4d/uke

(3) Protein/Fett = 30%/30% + selolje daglig

 

Innimellom diverse protein/fett-holdige matrester fra husholdningen.

Dette er en fetere (og noe dyr) kost en det mange doserer sine hunder.

Vitalitet og helse blir bra.

 

Typer for er blant andre : Royal Canin, Eukanuba, Purina etc.

 

I flg undersøkelse er deklarasjonene av fett ofte misvisende, alltid lavere, se link under.

http://www.hundevis.zentinor.com/Hovedfag.pdf

Link to comment
Share on other sites

Her er det ingen fasit, men små hunder kan gå lengre på valpefor enn større. De aller største skal ikke bruke valpefor i det hele tatt ( st. bernard-mastiffer+++).

 

Det er veldig enkelt å bruke samme type for hele året, men tilleggsfore med f,eks vom under jakt.

 

Selv bruker jeg Purina pro-plan laks/ris sensetive skin og er fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Utenom nabokatter, en og annen sau på beite, eller åta bak huset går det mest i labb ekstrem og honør, fordi det er mest tilgjengelig.

Har prøvd Troll foret og mener dette var bedre for pelsen, men dette blir kun synsing fra min side.

Bæsjemessig har jeg lite å tilføye da det somregel gjøres "på farten" og heller sjeldent i nærheten av bolig, men det er ikke rare greiene.

Link to comment
Share on other sites

Tror det lønner seg i lengden å gi valpen det beste! Bygg opp muskler, benbygning og imunforsvar. Da tør jeg ikke bruke no simpelt ukjent merke! Et godt tørrfor, iblandet no innmat, og tillegg av litt Omega3 olje og rapsolje blir topp både til valp og voksne! Royal Canine er et trygt for, men i forhold til Appetitt lukter og smaker det ikke like godt! Med tanke på innhold (endel korn og hvete) kanskje mer enn Appetitt og, så er RC alfor dyrt! Synes det er bedre det jeg bruker nå, og 200kr billigere! Selv om jeg egentlig aldrig har tenkt på pris tidligere.. vil ha det beste jeg, men gjør jo ikke no om en sparer 3000 kr i året!

Link to comment
Share on other sites

Min hund er kjøtteter, derfor får han NP som er laget av ekte råvarer, med høyt fett og energi innhold :D

brukte tørfor før, men siden jeg måtte fore 3 dobelt så mye, og han ikke la på seg nokk, måtte jeg over på NP. og er strålende fornøyd med det!

Pelsen ble bedre, avføringen 1/4, og mye finere :)

NP er et høy energi for, noe som passer meg og hunden yppelig! hunden min blir nemlig brukt MYE :)

Link to comment
Share on other sites

Min hund er kjøtteter, derfor får han NP som er laget av ekte råvarer, med høyt fett og energi innhold :D

brukte tørfor før, men siden jeg måtte fore 3 dobelt så mye, og han ikke la på seg nokk, måtte jeg over på NP. og er strålende fornøyd med det!

Pelsen ble bedre, avføringen 1/4, og mye finere :)

NP er et høy energi for, noe som passer meg og hunden yppelig! hunden min blir nemlig brukt MYE :)

Er nok ikke unik hunden din! Alle hundedyr er kjøttetere! :wink: Jo NP er nok bra, men litt tungvint å bruke om en skal innpå fjellet ei uke o.l! Og er de først blitt vant til å få kun NP, spiser de vel aldrig tørrfor mer? Synes det er best å fore 50/50 tørrfor/våt.

Link to comment
Share on other sites

Bruker sportmix til min snart 5 årige ES. Han har for allergi og jeg tror jeg har prøvd det aller meste av for til han. Alergiforet til sportmix (lanb&rise) har han gått utmerket på i snart to år nå. Han har masse energi, er fin i pelsen, har lite men regelmessig og fin avføring. En annen ting er at han trenger mindre av dette enn andre fòr jeg har brukt. Dessuten slår det de fleste andre merkene kraftig på pris :D Under jakta halvblander jeg med vom.

Ble så fornøyd med dette at jeg og broren min har startet å importere dette foret sjøl.

Mer info om foret ligger på hjemmesia "harajakt.com" i signaturen min

Link to comment
Share on other sites

Dersom man ønsker et erfaringsgrunnlag på formerker med bakgrunn i andres preferanser så må man også vite aktivitetsnivået til hundene. Et godt eksempel er Labbforet som mange sier seg fornøyde med. Mange hunder kan tydeligvis leve bra på Labb, men jeg har ennå ikke møtt en hund som lever et over middels aktivt liv som tåler Labb.

 

Og dersom man ønsker seg en sprek jakthund så begrenses jungelen av formerker betraktelig. Min erfaring er at folk som har et målbevisst forhold til ytelser og prestasjoner kan velge mellom 3-4 tørrforfabrikater, evt. våtfor.

 

Kan nevne en kuriositet:

Jeg har en voksen tispe på "treningsleir" hos meg i sommer. Planen er at hun skal være i toppform til båndtvangen oppheves. Da jeg fikk henne i mai veide hun 22 kg, og ble foret med Labb. Det første som skjedde når hun kom til meg var forbytte til Proplan Preformance. Nå har hun vært hos meg i 2 mnd. og løpt og svømmt "hundrevis" av mil (slapp av jeg bryter ikke båndtvangen). Nå har hun blitt slankere, men lagt på seg 2 kg. :shock:

 

Jeg har altså på 2 mnd. forvandlet en plendriter til en muskelbunt. Kun ved litt fysisk fostring og et skikkelig kosthold.

Link to comment
Share on other sites

Den forige drevern jeg hadde foret jeg men purina performance fra han var valp til han ble dårlig ca 10 år gammel etter det så måtte han ha spesial for kjøpt hos vererinæren.

 

Hu jeg har nå bruker jeg sportsmans pride på og er kjempe fornøyd med dette. og foret er også rimelig 280 for 15 kg samtidig som den lokale JFF foreningen som selger dette får litt i klubbkassa

(prisen er ikke overordnet her)

kjenner mange som bruker dette foret og har ikke hørt noe negativt om det !

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei rottweilertispe på 5 år og bruker royal canine. Jeg har prøvd veldig mye frem og tilbake og dette var det som passet best..

 

På dachsen brukte jeg vom og hundemat og RC til han.. Siden han nektet å spise rent tørrfor..

 

Når det kommer til fordiskusjoner kommer det alltid være noen, og alltid kommer det til å være forskjellige meninger. Men for min del er det aller viktigste er at man finner et for som passer hunden din perfekt, ikke hva foret heter.

 

Min personlige mening er likevel at jeg tror man gjør en liten investering for hunden helse og investere i et skikkelig for istedenfor å bruke et billig for.

 

Og når det gjelder promping; hunder som promper uvanlig mye, kan det faktisk løses ved å gi foret oppbløtt =)

Link to comment
Share on other sites

Vi har prøvd diverse fortyper for vår lab og 2 stk. RR. Vi brukte Science Diet lenge. Deretter Science Diet Natures Best som skal ha mindre plantefyll, i alle fall så lortmengden ut som om den ble redusert. Problemet har hele tiden vært labradoren som har hatt rimelig vemmelige hudallergier. Etter x turer til veterinær begynte vi å mistenke fyllstoffet i foret for å være synderen.

 

For ca. to år siden byttet vi til Avoderm, da forsvant sårene i huden på labradoren i løpet av uker og de andre to hadde null problemer med å spise dette foret. Vi kjører tørrfor til labben og den yngste RRen, mens den eldste RRen har høyere forbrenning og får tørrforet mikset med Avoderm våtfor med mer fett. Foret virker temmelig effektivt selv i lightvariant som vi kjører om sommeren når varmen begrenser uteaktiviteten. Som en bonus så har ikke labradortispa hatt mageproblemer eller urinveisinfeksjoner etter vi byttet til Avoderm (noe hun hadde veldig ofte tidligere). Det er mulig sistnevnte ikke har noe med saken å gjøre, men jeg klager ikke.

 

Det er sikkert ikke noe som er magisk med dette foret, men jeg tror jeg har funnet en sikker vinner for flokken vår.

 

Vi er også nøye på hva jeg gir dem som snacks, favoritten der er tørkede laksepellets eller rent kjøtt evt. kjøttpølse.

Link to comment
Share on other sites

375 H-H skrev:

Den forige drevern jeg hadde foret jeg men purina performance fra han var valp til han ble dårlig ca 10 år gammel etter det så måtte han ha spesial for kjøpt hos vererinæren.

 

Du skriver ikke hvilken sykdom som rammet dreveren. Men det blir advart å bruke performance for gjennom hele hundens livsløp. Dette foret skal kun benyttes i aktive perioder. Mange velger bare å gi litt mindre mengder i lavsesongen, men foret er sammensatt slik at det kun er tilpasset høy aktivitet. Skal visstnok være nyrene som får trøbbel med å takle dette foret i rolige perioder.

 

Kunne vært interessant om du fortalte hva som feilet dreveren.

Link to comment
Share on other sites

Purina Pro Plan. Valpefor til dei er eit år. Kjempefornøgd. Forar ein gong dagleg. Tek akkurat 10 sek å få i seg dagsrasjon :wink: . Gjev tørrfisk og Dentasticks som snacks. Sterke potar, fin pels, gode tenner.

 

Har prøvd ymse anna, men fell tilbake på Pro Plan kvar gong. Likar ikkje Labb fordi det gjev uante mengder med laus BÆSJ!!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Pro Plan bruker jeg... Fornøyd med det å ser derfor ingen grunn til å bytte :D kanskje litt stiv pris på det men har bare 1 hund så utgjør ikke stort iløpet av 1 år. Men har en kompis som har 53 stk sibirian husky, kona hans driver aktivt med hundekjøring å blei første europeiske kvinne til å ha fullført Yukon Quest i 2003. Dem to har testet frem å tilbake på masse forskjellige fortyper i alle prisklasser. Det foret dem var minst fornøyd med var Troll Ekstrem, produsenten oppgir 30% protein og 21% fett. Etter en laboratorie test av for fra 5 forskjellige sekker viste resultatet at protein 23% og fett 14% vitamin verdiene var også lavere enn oppgitt på sekken. Troll fikk fremlagt test resultat men ønsket ikke kommentere men ville komme tilbake med ett svar seinere, de har aldri hørt noe...( nå 6 mnd siden ). Dem bruker idag Royal Canin professional energy 4800.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at opptakeligheten er vel så viktig som bestanddelene i foret. Det hjelper lite at verdiene av fett og proteiner oppgis å være skyhøye hvis hunden ikke klarer å nyttegjøre seg av det.

Mitt inntrykk er at de mest ekstreme tørrforene fort kan bli for tøffe for fordøyelses systemet til svært mange hunder. Derfor bruker jeg et moderat for (23% protein/16%fett) gjennom hele sesongen. Under jakta spèr jeg på med vom i tillegg. Det gjør jeg igrunn mest for å sikre meg at bikkja spiser nok i perioder med hardt kjør og nedsatt matlyst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anta at fett og proteiner fra kjøtt er lettere omsettelig og fordøyelig for en kjøtteter som hunden er.

Derfor tester jeg Norwegian Polar hundemat. Etter noen måneders bruk er jeg så langt veldig fornøyd! Dagsrasjonen på 250 gram til Ares koster ikke mer enn 4-5 kroner dagen. Gjenstår å se hvordan det funker i den høyaktive høstsesongen, antar at jeg må øke rasjonen noe for å holde vekta.

 

Jeg har iallfall virkelig tro på det å gi kjøtt til kjøttetere. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...