Jump to content

Valg av hagle.


Luriz

Recommended Posts

Hei, Sitter i tenkeboksen om dagen. Jeg vil ha en ny hagle til høsten og jeg lurer fælt på om jeg skal kjøpe meg O/U eller halvauto. Jeg skal bruke den litt til lerdue og litt skogsfugl/småvilt. Får meg har det INGEN betydning om hagla er tung.

Pris er mellom 5.000 og 10.000 kr. Hva mener dere er fordeler og ulemper med O/U kontra halvauto. Hva anbefaler dere? Veit om en http://www.beretta.com/Long-guns/Field- ... &f=2&id=85 til en fornuftig pris, samt en italiensk O/U som jeg nå ikke husker navnet på. Har veldig lyst på berettaen. Den virker god å holde i men prisen på O/U er halvparten samt at det oxo er justerbar stokk på denne. Regner med at justeringsklossene følger med til berettaen oxo. Utbyttbare choker i begge. Hva mener dere jeg bør vektlegge mest og hvorfor? :?:

Link to comment
Share on other sites

Fordeler med o/u kontro halvauto er at du har to løp med forskjellig trangboring. Du kan ha en trangboring for kort og en for langt hold. O/u er vel også lettere å holde ren. Mindre smådeler (innbiller jeg meg).

 

Ellers kjenner jeg folk som sverger til halvauto og, så det er nok mer smak og behag! Har o/u sjøl, men en Benelli/Beretta hadde ikke gjort meg vondt å ha det heller!

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet ut min O/u hagle med halvauto og har ikke angret ett sekund. Jeg kjøpte en benelli m2 og jeg syns jeg skyter bedre med den enn o/u. Syns også den er lettere å lade enn o/u, særlig når man bare skyter ett skudd. Da er det jo bare å dytte inn ett til. Jeg syns min benelli er utrolig lett å demontere for puss. det tar vel 30-60 sekunder å demontere. Men jeg pusser bare om den har væært ute i fuktig vær. Ellers så ser jeg ikke noen grunn til å pusse den. Sikringen er litt uvant til å begynne med, men man lærer seg fort.

Link to comment
Share on other sites

Har veldig lyst på berettaen.

 

Der har du vel svaret ditt :)

 

Til den bruken du skisserer er begge typer like egnet. Til noen typer jakt er argumentet om ulik trangboring godt, men til leirduer og fugl er jeg i tvil om hvor mye av en fordel det er. Savner ikke et ekstra løp når jeg går etter fugl. Som i utgangspunktet er åpen boring med litt ekstra for skogsfugl.

 

Renhold er et kapittel for seg. Men det har sin sjarme. Trøsten er at du lærer mekanismen i våpnet og vet hva som foregår. Om du har et fnugg av teknisk interesse, så er det halvauto som gjelder.

 

 

Får meg har det INGEN betydning om hagla er tung.

Noen burde ta deg på ordet og finne frem den tyngste hagla som er å finne...

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng Grimner, om at du ikke savner det andre løpet på jakt. Må innrømme at jeg aldri har truffet på skudd nr 2 sjøl! I skogen må du ofte skyte styggraskt før fuglen er borte bak et tre. Bommer du da er det ofte for sent med skudd nr 2 likevel. Det betyr jo at mindre trangboring for lengre hold ikke er så viktig. Dette gjelder i hvert fall meg.

 

På rypejakt på fjellet kan det nok være av mer nytte med to løp med forskjellig trangboring da man har mer tid til å skyte skudd nr 2. Jo lenger tid på skuddet, jo lengre unna er fuglen, jo trangere løp på løp nr 2 er en fordel.

 

En stor fordel med halvauto er også at man kan få tak i montasjesystemer for rødpunkt/holosikter. Kan være kjekt å vurdere om man bommer litt vel mye. Dessuten ser det ikke ille ut i forhold til maken sikte på o/u-hagle. Har prøvd slik sikte på min o/u, og det ser jo helt for j.... ut! Har aldri turt å vise meg offentlig med det i frykt for å pådra andre livsfarlig latterkrampe... Det hadde jeg turt med en Benelli med en Docter eller Burris feks...

Link to comment
Share on other sites

Mange av halvauto haglene i billigklassen har den ulempen at de ikke veksler med lerdueammo, har

selv hat en baikal mp-153 og den vekslet ikke med lerduepatroner. Bytta den inn i en franchi fast

white og den veksler alt av ammo, men så blir det en helt annen prisklasse å (14990kr). Skal du

ha halvauto så sats på franchi, benelli eller beretta, de er dyre men vært penga, skal du ha billig hagle

så sats på o/u.

Link to comment
Share on other sites

Har fått tilbud på en lamber O/U med justerbar stokk til 6000 kr, er det en grei pris da børsa ser bra ut og ikke er skutt mye med?

 

Spørs hva slags Lanber det er da. Noen koster ikke mer nye, mens andre drar endel over den prisen. I og med at den har justerbar stokk (tenker du da justerbar kinnstøtte/kolbekam?) høres det ut som en finere modell. Er den strøken og er skutt lite med, og den ikke er gammel (dvs at den bør tåle stål), høres det jo greit ut. Lanber er et velkjent og solid merke her i landet. Reis og kjenn på den. Få en som har greie på det til å se på hvordan du monterer hagla, om den passer deg. Da er det jo kjekt med justerbar kolbekam, om det er det det er på den. Da kan den jo justeres til den passer deg ganske godt i det minste.

 

At Lanber har problemer med slark etter en tids bruk har jeg ikke hørt mye om, men det kryr jo med Lanberhagler (mener å ha lest at det er en av Norges mest solgte hagler), så da er det ikke så rart at noen har opplevd det.

 

Om du likevel går for halvauto, forsikre deg om at den lader svak ammo, feks leirdueammo. Har selv prøvd en eldre Franchi som ikke gjorde det. Kjedelig med ettskuddshagle og! Det er ikke uvanlig at man bruker slik ammo på dua, og da blir det irriterende at børsa ikke lader skudd nr 2.

 

Hvordan billigmerkene i dag er, vet jeg ikke, men sier meg enig med Gåsejegern fra Fosen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...