Jump to content

Da ble det rifle på meg. HOWA 1500


A.Helmersen

Recommended Posts

HOWA 1500

Kaliber 308 win

 

IOR 2,5-10x42 m/opplyst ret mp-8

 

Er veldig fornøyd med riflen. På grunn av Hogue stokken er opplevd rekyl overaskende lav. Mekanismen går så glatt og fint at jeg ofte er usikker på om den plukket opp en patron fra magasinet.

 

Kikkerten er genial. Utrolig deilig å ha cm klikk som stemmer med retikkelet. Gjorde innskytningen til en drøm.

 

Ivertfall, her er noen bilder:

 

Untitled-1.jpg

IMG_3822.jpg

IMG_3818.jpg

IMG_3819.jpg

IMG_3825.jpg

IMG_3831.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg litt fersk i faget, så er litt usikker på hva du mener med smalere løpsprofil. Det er et vanlig jaktløp så vidt jeg vet. Det er ikke lettvekts utgaven om det var det du mente? Forøvrig god balanse i rifla.

 

 

Jeg handlet rifle+montasje fra jaktdepotet, kikkert fra Artemis (svært hyggelig opplevelse) og koffert fra xxl.

 

Totalt ble det ca: 13 500 kr

 

 

Veldig fornøyd med at jeg fikk montert kikkerten med lave ringer, slipper å sette på en slik "cheekpiece" på kolben.

Link to comment
Share on other sites

Jeg handlet rifle+montasje fra jaktdepotet, kikkert fra Artemis (svært hyggelig opplevelse) og koffert fra xxl.

 

Totalt ble det ca: 13 500 kr

Får man spørre hva du betalte for kikkerten?

 

Ettersom den står til 8900,- i nettbutikken til Artemis må du enten ha fått en meget hyggelig pris på JD eller en del avslag på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Fikk litt avslag over hele linja.

 

Husk priser som er oppført hos fleste forhandlere er jo som regel veil. pris, med mindre det står noe annet. Så de har bestandig noe å gå på.

 

 

Ta deg en ringerunde så får du nok bedre priser enn hva som står oppført.

Link to comment
Share on other sites

Da var avtrekket justert, og det ble mye bedre. Ut av esken hadde avtrekket ingen kryp, men var noe tung. Den første runden på skytebanen var veldig frustrerende da jeg måtte bruke så mye krefter på å få tatt avtrekket at siktepunktet flyttet på seg hver gang.

 

Raskt søk på google og jeg fant en enkel oppskrift på hvordan en kan justere avtrekket.

 

Tok meg drøye 5 min å justere avtrekket på lavest mulig vekt som fungerer sammen med sikringen. Vet det er mulig å file litt på mekanismen får å få et enda lettere avtrekk, men for meg ble det nye avtrekket perfekt. Ivertfall sammenlignet med slik det var før.

 

 

Kan forøvrig legge til at riflen ikke er så veldig glad i UMC remington at det gjør noe. Nato derimot gikk veldig godt.

 

Finnes det annen ammo som er verdt å teste ut som har ca samme pris som remingtonen? Blir nok lading etterhvert, men ikke før jeg har fått velsignelse fra dama.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva pris du har fått på Remington ammo, men .308 win.-Norma Golden Target 150 grs - ligger vel på drøye 6 kr til 6,50 pr patron til skytterlagpriser. Da har du jo gode hylser å lade videre på også.

 

Mvh

jarnt

Link to comment
Share on other sites

Dårlig vær i dag så ble litt små fikling med riflen.

 

Først fjernet jeg litt av stokken med et fint sandpapir ved løpet. Er jo kjent det at Hogue stokken er litt vell fleksibel. Med tanke på at jeg har vanlig jaktløp så tror jeg ikke det er noe problem, men tok bort litt materiale for sikker hets skyld. Ble ganske pent også da jeg brukte sandpapir pakket rundt et alu rør som hadde samme størrelse som løpet.

 

Det andre jeg gjorde var å pakke inn kikkerten med noe stoff remser jeg lagde av en gardin. Mest for å beskytte kikkerten, men likte hvordan det ble seende ut.

 

Sist men ikke minst fikk jeg tapet på en klikk tabell til rifla. Den er laget i PCB, men ikke veldig utprøvd i felt enda. Så det blir vell en del forandringer. Også må jeg prøve å finne meg en annen ammo en UMC å skyte, men var ikke bare bare å finne det når jeg var i Trondheim igår.

 

Ivertfall, 3 bilder tatt med mobil:

 

IMAG0140.jpg

IMAG0141.jpg

IMAG0142.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...