Jump to content

Egner kal.20/76 seg til rådyr?


Norma Elite

Recommended Posts

Jeg hadde en Sabatti i 20/76 og 7x57R i over 10 år. Vet ikke om jeg var uheldig med mitt eksemplar, men det var litt mye avvik på mitt kikkertsikte for hagl skyting når den var skutt imm med rifla på 100m. Det var loddet løp og den var skutt inn med 160 grs Speer GS kule (Hjemmeladning). Kikkertsiktet var en burris Signature 1,5-6x28 satt på 11 mm skinne. Faktisk var avviket så mye at jeg kompenserte for det, 20-30 cm ut av senter på 30 m.

I dag har jeg en gammel drilling 12/70 og 7x57R, der er dette ikke et problem.

Link to comment
Share on other sites

Dette er det første man bør gjøre med ny kombi! sjekke om man får ok samskyting mellom rifle og hagle. Mange sjekker ikke dette før etter flere år, og da er det vanskelig å reklamere. Ikke få som har oppdaget at selv om rifleløpet er stilt maks opp eller ned, treffer fremdeles hagla 30 cm for høyt/lavt.

Link to comment
Share on other sites

Ja der sier du noe, jeg kjøpte kombi ifjor. Og har ikke med nøyaktighet sjekket samskyting.

Om jeg gjør fast kombien, legger rifleløpet/hagleløpet på et mål (50m,) og ser igjennom begge løp ligger de på samme punkt.

Har ikke sjekket skarpt, men det burde kanskje gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en drilling som led av dette problemet, når rifla var skutt inn, kunne man tydelig se at hagla traff for lavt når man siktet gjennom hagleløpet på noe 25 meter unna. Da tipper jeg din fungerer fint Kimjorgen, men det er alltid lurt å teste litt på papp med hagla uansett.

Link to comment
Share on other sites

Mr Omega

 

Hvorfor mener du at " en tilsvarende patron i kaliber 12 er bedre egne"? Mer kuler og krutt skriver du..

 

Javel, nåhå ja..

 

Jeg mener det ikke spiller en fille av rolle hvilket diameter det er innvendig på hagleløpet hvis man tar hensyn til noen små enkle detaljer som egentlig gjelder all skyting - man må treffe!

 

Hvis et antall hagel i en gitt diameter og vekt treffer innenfor et anngitt mål,på samme avstand, i samme hastighet, betyr det da noe hvilken diameter hagleløpet hadde innvendig da disse haglene forlot løpet?

 

I mitt hode nei.

 

Et annet og kanskje mer relevant spørsmål når det gjelder kaliber 12 kontra 20 eller 16 - eller noe annet for den del - er om utvalget i ammunisjon er såpass stort at man kan finne noe som går bra i hagla.

Og der sliter alle andre enn kaliber 12.

Link to comment
Share on other sites

:wink:

Min gikk på 10-15mm før pipene ble regulert for sammskytning. Nå går den på 20mm, og jeg er fortsatt strålende fornøyd!

Ofte sammskyter kombier i rimeligere prisklasser dårlig, men riflepipene går veldig godt på våpen med lodda piper bare de får nok tid til kjøling.

Min Lincoln TM2000 i 12-76 og 7x57R, satte hele haglsvermen over siktepunktet på 35m når riflepipa var innskutt på 100m.

Harald Viken på Garthus loddet om pipene mine, og de skyter perfekt nå. Haglsvermen sitter mitt i på 35m når riflepipa er innskutt på 150m, slugg (Rio Brenneke) går midt i på 65m.

Min kombi er tenkt å være et rent rådyrvåpen, og jeg føler at rødpunkt ikke er tilstrekkelig. Har en Zeiss Victory 1,5-6x42 i ERA svingmontasje (montasjen er ny av året), treffpunktet holder seg helt likt etter at kikkerten har vert av og på. Har derimot et Doctor Sight på hagleløpssettet jeg har til kombien.

Jeg tror at de som primert ser kombivåpnet som en "hagle" med et ekstra rifleløp ofte liker rødpunkt, men de av oss som ser på den som en "rifle med et hagleløp i fal det kniper" oftest vil ha kikkert!

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir nesten stum over måten du ordlegger deg på Omega? Til å være ganske skrivefør, med ex phil i bagasjen (?), så ventet jeg egentlig en mer sivilisert diskusjonsform...? Man trenger ikke rakke ned personer i en diskusjon, når det er temaet som diskuteres.

 

Har imidlertid et spørsmål til deg innenfor tema, for jeg føler at logikken i argmentasjonen din halter litt?

 

Vi ser på 20/70 sammenlignet med 12/70 til rådyr, og ikke 12/76 om jeg har forstått deg rett?

Der har vi en forskjell i halgladning selvfølgelig, men hastighetsforskjellen er ikke all verdens nettopp pga forskjellen i halgladning.

Hva mener du så om trangboring, er den viktig? Skal vi sammenligne likt her også? La oss si 1/2 eller 1/4 choke?

Dersom vi gjør det, og du skyter på test-skiver, så tenker jeg du blir veldig overrasket over antall hagl innenfor sirkelen på 25m fra de respektive kaliber..... Det du kommer til å se er at pga tettere skuddbilde i 20/70 vil forskjellen i antall treff være forsvinnende liten. Til tross for forskjell i haglladningen i utgangspunktet så hjelper det lite med flere perifere hagl som kun suser gjennom lufta..

Det som teller ved jakt med hagle er å treffe med så mange hagl som mulig. I lys av dette skulle jo cal 20 i alminnelighet være veldig bra på rådyr siden den setter så tette skuddbilder, og slik sett fører flere hagl innenfor vital sone ved korrekt treff? Lettere haglladning gir høyere utgangshastighet.

Jeg er klar over at dette ikke er logisk for de som skylder på feil trangborring når de bommer på fuglen eller rådyret... Viltet leser faktisk ikke på bunnstempelet på patronen om hvorvidt de skal dø eller ei. De dør av mekanisk skade etter gode treff.

Forestillingen om enkelte kaliberes enestående drepeevne eksisterer stort sett kun mellom ørene våre...

Kaliber 20 og 16 egner seg meget godt i kombivåpen. de gir velbalanserte våpen som gjør at jegeren i større grad får gode treff.

 

Når det er sagt er det vrient å lage et våpen som har bedre balanse og skuddbilder en ei toløpet hagle i 12/70.

Link to comment
Share on other sites

Vel kiwi..tar man en direkte sammenligning av 12/70 og 20/70 med dine forutsetninger åpenbarer det seg et uunngåelig faktum: De "tyngste" 20/70 patronene som jeg har funnet på markedet er ladet med 28g hagl. I 12/70 er faktisk 36g normalt. Dette er veldig mange prosent forskjell! Tar man dine kriterier om at hastigheten er ganske lik og antall hagl innenfor en gitt sirkel er rimelig lik: Vil det ikke da være rimelig å anta at den "dødelige" diameteren på 12/70 svermen er større enn for 20/70??

For ordens skyld: Jeg mener IKKE at kaliber 20 er uegnet til rådyr :D

Link to comment
Share on other sites

du kiwi, jeg tror nok det henger litt i fra riflejakt, der det er sånn at større hull gir mer effekt. Dersom man skyter likt antall spiller det ingen rolle om hullet haglene kommer ut av er i kaliber 12 eller 20, men det ser jo større ut så da tror man kanskje det er kraftigere? Her er det en smertegrense et eller annet sted, selvsagt. Det må nok hagl til at dekningen blir bra, så klart. Ut fra det jeg har testet er det ikke et problem i kaliber 20.

 

Eller kanskje man tror at det gir mer "smack" i rådyret om man øker vekta på hagleladningen? Det tror ikke jeg! Mye heller gå litt ned i ladning og opp i hastighet. Høy hastighet, god skuddekning (ofte beklemmende dårlig dekning med tungt ladede haglepatroner! Ta med en rull gråpapir i skauen og se selv) og riktig haglstørrelse og rådyret er dødt det, om man treffer da. Ser man på Remington sin liste over tilgjengelige wingmaster patroner http://www.remington.com/pages/news-and-resources/press-releases/2008/ammunition/remington-wingmaster-hd-shotshell.aspxville jeg heller ha skutt rådyr med lettere ladning og høyere hastighet enn de tunge trege ladningene.

 

Det var en kar på en våpenbutikk en gang som argumenterte for kaliber 20, fordi haglepatronene var så mye lettere å bære innover fjellet... Vel, er jo bare å veie dem det. En patron med en ladning på 32 gram veier akkurat det samme i kaliber 20 som i kaliber 12.

 

Til trådstarter: Gratulerer med ny børse! Den kommer sikkert til å bli bra på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det fine med at det finnes noen som hever at man "må" ha kaliber 12 i kombier til rådyrjakt, er at vi andre, kan kjøpe fine bruktvåpen i kaliber 20 og 16, til gode priser. Uten for mange kjøpere å konkurrere med.

 

Jeg mener til og med 20/70 er egnet til rådyrjakt. Særlig i kombivåpen, hvor man bruker rifleløpet på lengre hold, har man ikke bruk for tunge ladninger.I tillegg ender man opp med alt for mange haggel i kjøttet. Dette har flere påpekt før.

 

 

I den korte tiden mens det var tillat med bly, og hagel grøvre enn nr.2, Er jeg ikke i tvil om hva som var den beste patronen til rådyr i kaliber 12. Rottweil ekspress med 70 haggel i 4,5mm Og i den var det bare 28g hagl.

 

b404b415e1.png

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg forklarte meg litt uklart, men vi er faktisk helt enige Skaubjønn.

 

Jeg ser ikke noe poeng i å slenge 36gram ut av 12ern i et stort treffbilde etter rådyret, når jeg kan sende 28 gram med litt høyere hastighet i cal 20 med et mindre treffbilde, med akkurat like mange hagl i vitalt område... Poenget er å treffe...

MÅ man ha 12er og stort treffbilde for å nedlegge rådyr bør man etter mitt syn la være å bruke hagle på rådyrjakt. Selv er jeg i bunn og grunn motstander av ren hagle på rådyrjakt, og mener man bør ha en kombi før man tillates å bruke hagl. Det er tross alt et hjortevilt.

Selv er jeg nok mer riflejeger og har endt opp med 2x9,3x74R/20/76 med slug eller hagl alt etter hva slags hjortevilt jeg jakter. 9,3 har jeg valgt for moro skyld, ikke at det var tvingende nødvendig med slik kanon for norsk vilt :mrgreen: En 7x57R hadde sikkert vært mer fornuftig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke noe poeng i å slenge 36gram ut av 12ern i et stort treffbilde etter rådyret, når jeg kan sende 28 gram med litt høyere hastighet i cal 20

Jeg skjønner hastighetsargumentet ditt Kiwi..det jeg ikke skjønner er hvordan en 28g 20/70skal kunne gi denne høyere hastigheten

Hvis du for eksempel sjekker linken til skaubjønn lenger oppe fyker en Wingmaster HD 36g 12/70 avgårde i 1450fps, mens en 28g 20/70 kun har 1300fps. I det eksempelet er virkeligheten motsatt av det du antyder

Det jeg prøver å antyde er at en kaliber 12 har potensialet til å gi høyere hastighet ved lik haglvekt, mer bly i lufta ved samme hastighet ( og dermed større diameter på blysvermen eller flere hagl i dyret alt etter hvilken choke du har)

Ting minner egentlig veldig om forskjellige storvilt kaliber:Treffer du riktig, på fornuftig hold og med en egnet patron er det ingen forskjell på hvilket kaliber du har, men har du et grøvre kaliber er selvfølgelig potensialet for at elgen ligger der litt større :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en drilling i 20/76 og hagle i 12/76. Selvfølgelig er det en forskjell på kaliber 12 og 20 :idea: Men om det er en forskjell man nødvendigvis må ta hensyn til ved normal jakt er noe helt annet. Etter at jeg kjøpte drillingen, så har jeg kun brukt hagla til mengdetrening på banen, og så "konverteringstrening" med drillingen. All jakt er med drillingen, bortsett fra elg. Ønsker å bruke den så mye som mulig, både fordi den gir meg enorm bruksglede, og jeg blir godt kjent med våpnet. Samt at det er godt å vite på skogsfugljakt, at sitter den i toppen på 100 m, eller litt til, så sitter den ikke trygt :lol:

 

Hvis vi ikke gjør noe med ladningsvekt eller choker, så vil man selvfølgelig få mindre hull i pappen med 20`ern. Det trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne, MEN hvis det er nok hagl i vital del så er det det samme om viltet treffes av 7 eller 12 hagl. For å få samme dekning med 20 som 12, må man enten ha en litt trangere choke, eller tyngre ladning, men igjen, det er kjernetreff som gir knall og fall. Selvfølgelig er 20 egnet på rådyr (i mine øyne), sørg for å treffe, og ikke legg din lit til randhagl.

 

Et annet problem med drillinger er jo at de er mest glad i bly/mykere hagl :( Jeg har riktignok en Merkel med borring 1/4-1/2, som skal være godkjent for bruk av stål, men er blitt frarådet dette. Blir derfor TM som jeg lader med. Skulle gjerne brukt HD, da hastigheten er høyere, noe som er vesentlig. Bedre inntrengningsevne gjør at man kan gå ned en str eller to i hagl, da var i allefall dekningen god nok :wink: , og ikke minst, viltet får kortere fluktstrekning fra skudd til treff. Noe som ofte gir bedre treff.

 

Vi får håpe at det blir lov å bruke bly til jakt igjen, i allefall i skogen :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på skytebanen og testet vidunderet.

 

Presisjonen var god syntes jeg og etter innskyting skjøt jeg ett par treskuddsgrupper og disse var innforbi snusboksen (skuddene ble skutt i rask rekkefølge og løpene ble ikke avkjølt mellom vært skudd i seriene). Noe jeg syntes er bra pressisjon til jakta jeg skal bruke den til.Jeg ligger jo ikke 100% stille heller så litt egenspredning er det nok også.

 

Angående samskyting så var det meget bra. Med rifla skutt inn på 100m så var "haglsuppa" spredt fint rundt siktepunktet mitt på pappskiva jeg hadde laget.

 

Så alt i alt er jeg fornøyd jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

I den korte tiden mens det var tillat med bly, og hagel grøvre enn nr.2, Er jeg ikke i tvil om hva som var den beste patronen til rådyr i kaliber 12. Rottweil ekspress med 70 haggel i 4,5mm Og i den var det bare 28g hagl.

 

Det der var min rådyrpatron også men i den er det mellom 36 og 38 gram haggel og de går ut med 390 m/s

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har 28gram med 4,5mm haggel er det ca 50 stk i patronen. Ikke at det spiller noen rolle for jeg mener det var den beste rådyrpatronen som var å oppdrive. Enkelte haggel gikk tvers gjennom hvis ikke holdet var for langt og opp til 30 meter var rådyret dødt i smellen.

Satt å kikket i jaktvåpenguiden på oversikten over haglpatroner på det Norske markedet fra 2002 . gud bedre for patroner det var å velge i . Savner den tiden gitt, da man gikk inn i en våpensjappe rundt om i landet og kjøpte med seg en pakke eller to med patroner man ikke fant i sin lokale sjappe . Bare for å prøve liksom. Skal man gjøre det samme i dag blir man ruinert.

Link to comment
Share on other sites

Det var en kar på en våpenbutikk en gang som argumenterte for kaliber 20, fordi haglepatronene var så mye lettere å bære innover fjellet... Vel, er jo bare å veie dem det. En patron med en ladning på 32 gram veier akkurat det samme i kaliber 20 som i kaliber 12.

 

Husker dette ble sagt på sluttstykket.com i sin tid, og jeg laget i vinter engang en tråd om dette.

 

viewtopic.php?f=3&t=37333&start=0

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...