Jump to content

Egner kal.20/76 seg til rådyr?


Norma Elite

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har bestemt meg for å kjøpe kombi og riflekaliberet er valgt : 7X57R. Men er enda usikker på haglekaliberet. Jeg har sett på ei sabatti i kaliber 20 og denne var veldig smekker og litt mindre i størrelse enn sammme model i kal 12, noe som jeg syntes er positivt.

 

Så til spørsmålet: Egner kal 20 seg på rådyr? Noen som har meninger eller erfaringer så er jeg glad for å høre de.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 20 står ikke noe av veien for kaliber 12.

Forskjellen er stort sett litt trangere skuddbilde. En haglepatron ladning 28g i kal 12 vs kal 20 er det samme så lenge hastigheten er det. Et hagl i 400 m/s dreper like godt om man bruker kal 20 eller 12. I 20/76 patroner får man opp til 36g ladninger, og det er mer en det man trenger til de fleste former for jakt.

De fleste 12/70 patroner kommer i 32g og 28g ladninger de og.

 

Men opplevde veldig trange skuddbilder i min kaliber 20, og på fluktskyting ville jeg hatt åpnere trangborring en det var i mine løp, men dette kan man og løse ved å prøve flere forskjellige haglepatroner, noen sprer mer en andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville styrt unna kaliber 20 på rådyr. I en kaliber 12 er det rett og slett mer kuler og krutt, og det trenger man når man skal skyte på vårt minste storvilt.

 

Jaha, og du vet hva du prater om...eller :?: Og til trådstarter, kjøp kal 20 i kombi'n. Jeg har skutt 38 rådyr med kal 20 med 28 grams bly US 5, og 13 med Rio Bismuth med 32 grams BB. Kal 12 og 20 har samme utgangshastighet, men om rådyret,haren,reven eller hva det måtte være får 28,32,36 eller 55 grqamhagl etter seg spiller ingen rolle, skjønt tunge ladninger har ofte for lav utganghstighet. Det er skyteavstanden som er viktig. Hold deg innafor 25 meter og rette sideskudd, så går det veldig bra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Omega: Hvor mange rådyr har du skutt med kal 20, sett opp i mot innlegget ovenfor som hadde skutt over 50? 8)

 

Jakter du rådyr med kombi, er det ikke noe poeng i å strekke hagleholdet uansett, er man i tvil om holdet, er det bedre å prøve en kule.

 

Jeg jakter selv med kal 20, men har skutt for få med hagleløpet til å ha sterke meninger den ene eller andre veien...

Link to comment
Share on other sites

om rådyret,haren,reven eller hva det måtte være får 28,32,36 eller 55 grqamhagl etter seg spiller ingen rolle

Den var sannelig dagens beste, Jaktfalken. Jeg håper du har forståelse for at det ikke er så interessant for noen, heller ikke meg, å argumentere mot slikt — unnskyld uttrykket — vås.

Link to comment
Share on other sites

"Omega" har nok ikke skutt rådyr med hagle, men driver og synser litt.

20-76 er mer enn nok. Det gjelder bare å treffe som alltid.

Styr unna Vismut. Det duger ikke til fugl engang etter min erfaring. (splintring og dårlig inntrenging, egenvekt)

Kent og Winchester har gode og kraftige patroner.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har 28 gram med hagl #5 fra en kaliber 20 eller

28 gram med hagl#5 fra en kaliber 12

 

Sendt med en utgangshastighet på 398 m/s fra begge... er lik effekt uansett kaliber :D

 

Jeg velger heller en lettere ladning for å få høyere hastighet samtidig som treffbildet har faktisk mer å si enn hvor "magnum" patronen du skyter med.

 

Jeg styrer unna alt som har med tunge ladninger til hagle å gjøre, max 32 gram i kaliber 12 og 28 grami kaliber 20.

 

En test i min drilling ga helt klart bedre treffbilder med 20/70 enn feks. 20/76.

 

Til rådyr hare og rev ville mitt valg blitt 20/70 med 28 gram #4, jeg har skutt mange rådyr med 12/70 og med riktig skuddplassering er hjertet/lunger gjennomskutt med hagl 4 og det samme skjer med en kaliber 20 også, uansett om det står 70mm eller 76 mm på patronen.

 

Dårlig plassert skudd derimot, uansett kaliber staves ; e-t-t-e-r-s-ø-k.

Link to comment
Share on other sites

Innledningsvis bør noe åpenbart påpekes, nemlig at hvis sammenligninger mellom kaliber 20 og 12 skal ha noe for seg, må samme patron (samme fabrikat, modell, hylselengde, haglestørrelse o.s.v.) brukes i sammenligningene.

 

M.h.t. en del av det andre grumset som enkelte "debattanter" virvler opp i denne faglige bakevja, vil jeg si: Ta det helt med ro, folkens. Jeg fikk mitt første haglegevær i 20/76 for et kvart århundre siden. Jeg har god nok erfaring med kaliberet, selv om jeg ikke akkurat har skutt 50+ rådyr med det, for å si det slik. (Selv om det skal ta meg ca. 45 sekunder å innhente statements fra et par-tre bekjente som har skutt 75+ rådyr med kaliber 12, og som t.o.m. er ganske kritiske til kaliber 20, uten at det har noe som helst med mitt poeng å gjøre.)

 

Når dette er sagt, må jeg på et generelt grunnlag si at jeg finner det så lite attraktivt å hive seg på i slike barnslige pissekonkurranser, som enkelte "debattanter" inviterer til i sin mangel på saklige argumenter, at jeg hadde ikke innlatt meg på det om jeg så hadde skutt 100+ rådyr med et eller annet i kaliber 12. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville styrt unna kaliber 20 på rådyr. I en kaliber 12 er det rett og slett mer kuler og krutt, og det trenger man når man skal skyte på vårt minste storvilt.

 

Jaha, og du vet hva du prater om...eller :?: Og til trådstarter, kjøp kal 20 i kombi'n. Jeg har skutt 38 rådyr med kal 20 med 28 grams bly US 5, og 13 med Rio Bismuth med 32 grams BB. Kal 12 og 20 har samme utgangshastighet, men om rådyret,haren,reven eller hva det måtte være får 28,32,36 eller 55 grqamhagl etter seg spiller ingen rolle, skjønt tunge ladninger har ofte for lav utganghstighet. Det er skyteavstanden som er viktig. Hold deg innafor 25 meter og rette sideskudd, så går det veldig bra.

 

Hadde personlig aldri brukt 28 grams ladninger på rådyr. Om du skyter på svært korte hold så kan jeg være enig.

Link to comment
Share on other sites

Det hele strander i hvordan man fatter en besluttning på en skuddsjangs, hvis du holder hodet kaldt og vurder situasjonen til du er sikker på at du treffer der du skal, har kaliberet ingen betydning så lenge du treffer med 15-20 hagl i sentrale områder er jobben gjort. Om det er 25 meter frem til rådyret er kaliber 20 like godt som 12 forutsatt at svermen sitter der den skal, hastighetstapet er det samme på begge patronene.

 

Hva jeg virkelig kan se forskjell på er treffbildene og effekten av (og mangelen av sådan) denne med for trange treffbilder.

 

Siden jeg har jaktet i over 25 år, har jeg ikke holdt noe regnskap over antall felte dyr og det litt uinteressant om du har skutt 30 eller 130 så lenge du har refleksjoner om hva du gjør og hvordan du gjør og kanskje litt om hvordan du kan gjøre ting bedre etterhvert som årene går og erfaringen blir større.

 

Min erfaring heller mot lettere haglladninger (og jeg jakter ikke med bismuth eller annet raskt) med ganske stor spredning og begrense avstand på rådyr til ca 20-25 meter, veldig viktig med helt klart skuddbildet (ikke kvist eller høgt gress i vegen) og aldri motskudd eller skrått bakfra.

Under slakting ser jeg gjerne at begge frembeina er tvers av, og hagl fra øra og helt til bakerst i mellomgulvet og ofte en 12-15 hagl i lunger/hjerte og 4-5 i halsregionen.

 

Med hagl # 3 er gjennomskyting regelen på 20 meter, så lenge hastigheten er nogenlunde optimal

Link to comment
Share on other sites

20/76 funker fint på rådyr.

Men det er et stort MEN, de som sammenligner kal.20 og kal.12, og sier at de er like, og tenker 20-76 og 12-70 er ikke helt hedelige. Jeg lurer på hvorfor de ikke sammenligner 20-magnumen med en moderne 12-magnum? Dette er jo som å diskutere, hvilke bil er "sprekest", Golf eller Polo. Husk at Poloen kan være en GTI, men Golfen får bare være en standard 1,6. Teit :lol:

Det er en forskjell, og jeg opplever den som stor!

Utbudet av skikkelig rå rådyrpatroner er ikke veldig stort i kaliber 12, men i kaliber 20 finnes det ikke i hele tatt.

Er du villig til å betale +40kr finnes det patroner som Federal 12-76 Hevyweight US2 (som etter min mening er de beste som kan kjøpes i Norge i dag). Rio Bismuth BB funker, men føler at det blir som å sammenligne esler med veddeløpshester.

Jeg velger rådyrpatroner fra aller øverste hylle i 12-76. Før brukte jeg Remington HevyShot B, og nå den ennå bedre Federal Hevyweight. Reultatet er at jeg opplever det samme på +40meter som "20magnum gutta" beskriver på 20-25meter!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestillt meg kombi i 20/76 men har ingen problemer med å innrømme at en tolver egner seg bedre til rådyr og da særlig 12/76 med de nye tunge haglene på markedet. Men nå har det seg sånn at jeg jakter ikke bare rådyr med hagle men det er en kombijakt med mulighet til også å skyte småvillt og da har jeg i allefall ikke bruk for over 50 gram med haggel som veier omtrent som utarmet uran til å ta livet av orrhanen som løfter på 15 meter. Derfor egnet en cal 20 seg like godt for meg og skulle et rådyr komme i full fart på 35 meter dør jeg ikke av å holde igjen hagleskuddet og la det springe videre.

Men skulle jeg jakte med en ren hagle på rådyrjakt ville jeg selvsagt velge cal 12 for å ha litt mere å gå på hvis holde skulle strekke seg over 30 meter og med Wingmaster HD eller den Federalpatronen som er tidligere nevnt kan man strekke holdet opp mot 40 meter

Link to comment
Share on other sites

Fornuftig evaluering 358 Win.

Poenget mitt er at det ikke er noe problem å la Federal Hevyweigth'en bli i belte og laste med en /svakere/billigere/"dårligere" patron og komme ned på 20-magnum nivå med 12 magnum kammer i kombien.

Det er helt umulig å gå andre veien å komme opp på niva med de beste 12-76 patronene om du har kal 20 pipe.

Jeg mener derfor at 12 er bedre og mer fleksibelt enn kal 20.

At kal.20 våpen er penere og "smekrere" er et argument jeg kan være med på. Lette våpen får man i dag også i kaliber 12.

Ønsker å påpeke at selv om 12 er bedre, er 20 slett ikke ubrukelig, men synes det er for drøyt med likhetstegn bare fordi :roll: begge deler funker

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke sammenligningene helt?

Hvorfor kan du skyte et dyr på 30 meter pluss med en kal 12 og ikke en kal 20 gitt at patronene er ladet med det samme?

Gitt at begge er ladet med heavishot nr 3, og samme hastighet, så vil et hagl fra kaliber 20 gå like langt som i kaliber 12....

Og hvorfor skyte på mer en 30 meter med hagle med en kombi?? man har jo rifleløpet til det :wink:

 

Ser den med dårlig patron utvalg i kal 20. Men gitt samme vilkår/hastighet så vil ikke et hagl skutt med kal 12 gå hverken lengere eller gi større gjennomslagskraft en et skutt med kal 20..eller forsåvidt en kal 28 eller 410 for den saks skyld.

 

Men klart kaliber 12 er overlegen kaliber 20, det er jeg enig i, man kan variere mye mer med kaliber tolv, bedre utvalg, og man kan og gå opp til 12/76 om man ønsker. Men kaliber 20 duger nok til de fleste former for jakt i norge. Og med hevishot i kal 2 vil man nok kunne skyte på 40 meter også med en kaliber 20, og kansje med et tettere skuddbilde en en i kal 12 ville gjort.

 

Der jeg synes tolvern er klart overlagen tjuern, er ved fluktskyting når rypene letter mellom beina på deg, tolvern med skeet eller cylinder choke sprer utrolig mye mer en tilsvarende i kaliber 20, og sjansen for treff på 10-15 meter er mye større med tolvern.

For å si det sånn, men må være litt bedre å skyte en normalen for å få fult utbytte av kaliber 20, og i og med at våpnene ofte er lette så er ikke det alltid like enkelt. Men i drilling/kombi så er kaliberet genialt, man får nomal haglevekt i drillingen med kaliber 20.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Faller for fristelsen for å syns litt eg og :wink:

 

Å diskutere talet 20 vs talet 12, eller 70 vs 76, gjev i utgangspunktet lite meining. Det som avgjer kor god effekt ei haglpatron har er logisk nok mengda hagl, storleiken på hagla, utgangshastigheit og haglmaterialet. Pluss nokre ballistiske faktorar. (Då tar eg for gitt at eit treffer der ein skal, og at skotvinkelen er god).

Med den jungelen av diverse patroner som er komen etter blyforbudet, so er haglmateriale og balistikk viktigare å ta hensyn til enn kaliber og patronlengde.

 

Er holdet kort nok, so duger 24grams leirduehagl i stål nr 7 i massevis. Er holdet langt nok, so er det ikkje hjelp i uansett kva du putter i hagla. Ein eller annan plass imellom her går grensa for kombinasjonen din ammo, ditt våpen, og du som skyttar. Om ein tar dette seriøst, so bør ein finne den grensa, ved testing. I staden for å stole på det som står på skotpakken, det som kameraten påstår, eller det som ein eller annan betrevitar (som feks meg) skriv på nett.

 

Egner 20/76 seg på rådyr? Ja.

Men, 12/76 har meir "kapasitet" i patrona, pga meir plass, rett og slett. Og som kjent, so er utvalget i "langholdspatroner" større i 12/76 enn i 20/76, dessverre.

Eit anna poeng er at når ein kjem ut på desse lengste holda som enkelte snakkar om, so fins der eit alternativ som heiter "rifle". Er ikkje so aller verst det heller :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi ser på normalhastigheter og haglevekter i de forskjellige kalibrene ,( og jeg vet jeg har kronografert det meste som har vært på markedet i Norge de siste 15 årene) så sitter vi igjen med noe ubetridelige fakta.Hvis vi begynner med bly:

En cal 12/76 og med ca 53 grams ladning går ut med rundt 370 m/s og det samme gjør en god cal 20/76 med 35 grams ladning. Altså samme hastighet med 18 gram mindre haggel. Og hvor har vi så bruk for de 18 grammene med haggel, jo når holdene strekker seg over 30 meter for å få god nok dekning til at dyret blir truffet av et tilstrekklig antall haggel til at det dør momentant.

Hvis jeg skal være litt kverulant og ta utgangspunkt i cal 20 med 35 grams ladning og så trekke fra 18 gram så ender jeg på 17 gram altså en europeisk ladet cal 28 eller en 410/76. De er vel ingen som mener disse kalibrene er egnede rådyrpatroner over 15 meter?

De samme fakta kan overføres til moderne patroner bare at med de tyngste og de som skyter trangest kan holdene strekkes noe mot det det var med bly.

Min mening er at en caliber 20 egner seg på rådyr opp til 30 meter og en cal 12/76 egner seg opp til 40 meter .

Men jeg angrer ikke valget på en cal 20 for kombien har annet bruksområdet enn bare rådyr og det er vel derfor de fleste velger kombi?

Link to comment
Share on other sites

^^^ Kort fortalt: Ja. ^^^

 

Hvis jeg skulle bruke penger på et kombivåpen, hadde jeg nok kjøpt noe med bedre kapasitet enn en kaliber 20/76-kreasjon. Det er fordi jeg vil ha størst mulig sjanse til å felle dyret. (Misquoters beware: Gitt at alle andre parametre/variabler er like.) Så enkelt. :-) Men for all del. Hvis det er akkurat denne 20/76-børsa du vil ha, og du er villig til å kaste så mange skuddsjanser som du ville hatt med en 12/76, på båten: Løp og kjøp!

 

Det dårlige utvalget i drillinger (det er noe i haglejaktens natur som tilsier at to hagleløp er å foretrekke) i kaliber 12(/76) — og som samtidig har stabil presisjon i rifleløpet! — er en av de viktigste grunnene til at jeg [ennå] ikke har investert i et eksemplar av denne våpenverdenens svar på toalettrullstativ med radio og koppholder*. :-)

 

 

 

* sitat Morten Vinje

Link to comment
Share on other sites

Hm :roll:

 

Ble veldig forvirra nå. Jeg tror jeg må tenke litt på dette. Men hvis jeg har lest korrekt så er kaliber 12 mer egnet enn kaliber 20 :?:

 

12/76 er bedre egnet enn kaliber 20/76. Stor forskjell på disse, både i rekyl og ytelse..Skal selv aldri ha noe annet enn 12/76 på rådyr. Rådyrene detter som sekker med wingmaster hd ammo, selv på druge hold.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal være litt kverulant og ta utgangspunkt i cal 20 med 35 grams ladning og så trekke fra 18 gram så ender jeg på 17 gram altså en europeisk ladet cal 28 eller en 410/76. De er vel ingen som mener disse kalibrene er egnede rådyrpatroner over 15 meter?

 

Enig kal 28/410 egner seg ikke på Rådyr, tiur eller gås, til det har de for lite hagl i seg.

Det var bare en sammenligning det jeg skrev lengre opp, for å illustrere at ET hagl i samme størrelse går like langt uansett kaliber ved lik hastighet.

Men helt klart enig i det at mengden hagl er viktig, jo flere hagl som treffer dyret jo bedre, og her kommer kal 12/76 inn i bildet.

Men skulle vært moro å testet noen kal 20/76 hagl opp mot 12/76 hagl på en skive på 30 og 40 meter, for å sett i praksis hvor store forskjellene er.

 

Husk og at for mye hagl på korte hold er heller ikke bra, man ødelegger rett og slett for mye av viltet.

En moderat mengde hagl er bedre en både for mye og for lite, derfor mener jeg at kaliber 12/70 0g 20/76 er bedre egnet en kal 12/76...for hvor ofte skyter dere på 40 meter. Er ikke holdene oftest 15-25 meter? og et rådyr skutt med et perfekt skudd på 15 meter med 53g hagl kan ikke se pent ut.

Men dødt det er det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Norma Elite: 20/76 fungerer på rådyr, det fungerer veldig bra slik som mange her inne sei. At 12/76 er hakket kvassare kan moglegeins vere, men då er me inne på mengde hagl i patrona. Men spørsmålet ditt var om 20/76 fungerte, og til det er svaret eit rungande ja. Har sjølv utan problem skote mange rådyr med 20/76 på 25 meter.

 

Det blir som den evinnelige diskusjonen om storviltkaliber. Ja, 375 Holland og Holland fungerer på elg, men det betyr ikkje at .308 ikkje gjer det.

 

Ei hagle i kal. 20 vil vanlegvis gje trongare skuddbilde enn ei i kaliber 12, noko som i dei fleste tilfelle spiller positivt inn på rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Det blir som den evinnelige diskusjonen om storviltkaliber.

Ja. Og tja. Skal en være pinlig presis, er vel hagleballistikk på flere måter svært ulik rifleballistikk, men jeg skjønner selvsagt hva du mener. :-) Jeg synes i tilfelle sammenligningen mellom .308 Win og .375 H&H halter litt. Det blir mer som en .30-30 (som noen visstnok klarer å lade til elgkravet, og som duger i massevis på begrensede hold i hendene på en trenet skytter) og en .308 Win (ev. en .30-06, for den saks skyld).

 

Ei hagle i kal. 20 vil vanlegvis gje trongare skuddbilde enn ei i kaliber 12

DEN skjønte jeg ikke ...

Link to comment
Share on other sites

Ei hagle i kal. 20 vil vanlegvis gje trongare skuddbilde enn ei i kaliber 12, noko som i dei fleste tilfelle spiller positivt inn på rådyrjakt

DEN skjønte jeg ikke ...

 

Tenk deg en gammel muskedunder den var formet som en trakt, men fikk du mer hagl i viltet? neppe, selv om du fikk mye mer hagl i en sånn antageligvis.

Sammenlign 36g med hagl ut av et 12'er løp og 36g med hagl ut av et 20'er løp, du får mere hagl konsentrert i viltet med en 20'er en en 12'er. Trangere løp gjør dette. Blir som en veldig trang choke i 12'ern.

 

Er derfor det hadde vært moro å sammenligne direkte på skive, en patron med hevishot feks i nr 3, i både 20/76, 12/70 og 12/76 på feks 35 meter.

Tror ikke resultatet hadde blitt så værst med 20'ern.

Men på kloss hold så vil alltid 12'ern vinne pga mer spredning, og derfor være mer effektiv (letter å treffe med)

Link to comment
Share on other sites

Sammenlign 36g med hagl ut av et 12'er løp og 36g med hagl ut av et 20'er løp

Du har fremdeles ikke skjønt stort av det jeg skrev ovenfor, det om parametre og variabler. Jaja. Du får holde på. :)

 

Tenk deg en gammel muskedunder den var formet som en trakt

Ærlig talt, gordon setter. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser bort fra sidesporet om muskedundre og heller ser på dine andre argumenter, ser man enkelt at kaliber 28 bedre egnet på rådyr enn kaliber 20. Og jaggu er ikke .410 er enda bedre egnet enn 28! For nysgjerrighets skyld spør jeg i all vennlighet: Tror du selv på det du skriver?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er et poeng at du ikke kan kompensere jaktlige situasjoner dvs trekke hold over 30 meter med å velge en "superduper magnum med 50 gram hagl" til det er rett og slett hagle ikke duganes uansett patron eller kaliber.

 

Mye av poenget med hagle er jo et våpen som har sin force i å skyte på dyr i bevegelse, så også rådyr -selv om jeg avstår å skyte rådyr i fart med hagle, nettopp på grunn av erfaringer med skadeskyting.

 

Man skal også huske på at man skal muligens skyte matnyttig vilt på 17-18 meters hold også, og da er jo disse megahaglpatronene totalt ubrukelig.

 

Hagle og rådyr er en god kombinasjon, i de rette hender. om det er kaliber 12 eller 16 eller 20 har mindre betydning. Når noen drar opp Ultramagnumen med 52 gr hagl så smiler jeg og lurer litt på om reklamen har så stor makt ?

 

Når Omega ikke har funnet en drilling som er stabil presisjonsmessig, så er nok det en bomtur på jordet....nei den er ikke beregnet til å produsere små grupper med mange skudd på en skytebane -den gir et eller to dønn presise skudd i skogen og det er det den er beregnet for. Og det er det jeg trenger.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser bort fra sidesporet om muskedundre og heller ser på dine andre argumenter, ser man enkelt at kaliber 28 bedre egnet på rådyr enn kaliber 20. Og jaggu er ikke .410 er enda bedre egnet enn 28! For nysgjerrighets skyld spør jeg i all vennlighet: Tror du selv på det du skriver?

 

Ser på svarene dine at du ikke leser det folk skriver i innleggene sine.

Som du ser lengre opp så har jeg svart på akkurat det, om kal 28 og 410.

Kaliber 20 fungerer utmerket til all jakt i Norge og det tror jeg på ja!! Men finnes det er bedre valg..ja som jeg skriver lengre opp, kaliber 12 vil alltid være et bedre kaliber en kaliber 20. Men å si at kaliber 20 ikke fungerer som du gjør det mener jeg er direkte feil.

Hold over 30 meter på rådyr med hagle..vel det får de fleste stå inne for selv, men det er ikke noe jeg ville oppfordret noen til å gjøre, uansett om de har 36g eller 53g haglepatroner.

Link to comment
Share on other sites

20/76 egner seg ubetinget til rådyrjakt!!

Min erfaring er at kaliberet har andre svakheter som skyldes et noe dårlig utvalg i ammunisjon.

F.eks som tidligere i tråden nevnt, gode patroner til tidlig jakt på fugl.

Til rådyr finner du veldig god ammunisjon, spesielt om kombien er godkjent for HD hagl.

Ser at noen har fokus på å kunne skyte på veldig lange hold. Dette kunne jeg til en hvis grad forstått hvis det var en ren hagle det var snakk om.

Nå er det en kombi vi snakker om. Etter godt 20 år med bruk av kombi på rådyrjakt med hund har jeg gjordt meg noen erfaringer rundt dette. Jeg ønsker ikke en patron som skyter så tette samlinger at jeg kan skyte rådyr på 40m+.

De rådyrene jeg skyter med hagle løpene er dyr som er i fart på maks 30m. Da vil jeg ha en patron som fungerer godt på opptil dette holdet. Står dyret stille, skyter jeg stort sett med rifleløpet selv om det er kort hold. Dyr i fart på over 30m kan fort være noe risikabelt uansett.

En kombi i 20/76 & 7x57 er et veldig bra våpen til det trådstarter skal bruke det til. Skulle jeg kjøpt ny kombi i dag hadde det blitt nettopp denne kombinasjonen.

Link to comment
Share on other sites

For å svare på det trådstarter spør om. Kal 20 til rådyr er en god kombinasjon. Jeg har skutt minst 30-40 rådyr med kal 20. Lengste holdet var (dårlig dømmekraft i situasjonen) nærmere 40 m...

Til å begynne med brukte jeg konsekvent 20/76 på rådyr og rev, men så leste jeg en gammel artikkel fra Jørund Lien som påpekte at mye hagl er fint for tette skuddbilder, men det er ikke et tema på det største dyret vi jakter med hagle. Den tanken kjøpte jeg og mesteparten av dyrene er skutt med 20/70 og 28 gram. En bør være klar over at treffer du med feks 7-10 haggel i overgang hals/bog detter dyret hvis inntrengningen er god nok. Dermed bør man ha fokus på hastighet etter mitt syn og ikke maksimal med hagl. Har kronografert slike semi mag patroner med hastighet helt nede i 340 m/sek. Rotweil i 20/70 hadde rundt 400 m/sek. Når det gjelder alternative hagl har jeg ikke data.

 

Så min erfaring er å treffe godt på dyret med god hastighet på hagl. Det spiller ingen rolle om det er 10 eller 40 hagl, det er dødt uansett...

Å strekke holdet pga inkompetanse eller basert på et eller flere heldig tilfeller vil før eller siden føre til kjedelige situasjoner. Jeg synes at maks hold bør være 25 m, da kan du bomme med noen meter og alikevell klare deg. Jeg har selv gått flere ettersøk etter idiotskyting på lange hold med buck shot eller overdreven tro på at masse gram i patronen berger situasjonen. Jeg husker ikke detalj nå, men hvis en ser hvor mye hastighet et hagl har mistet på feks 40 m, så kjønner en hvor det ikke hjelper uansett hvor gram det er i patronen...

Link to comment
Share on other sites

Det blir som den evinnelige diskusjonen om storviltkaliber.

Ja. Og tja. Skal en være pinlig presis' date=' er vel hagleballistikk på flere måter svært ulik rifleballistikk, men jeg skjønner selvsagt hva du mener. :-) Jeg synes i tilfelle sammenligningen mellom .308 Win og .375 H&H halter litt. Det blir mer som en .30-30 (som noen visstnok klarer å lade til elgkravet, og som duger i massevis [i']på begrensede hold i hendene på en trenet skytter[/i]) og en .308 Win (ev. en .30-06, for den saks skyld).

 

Eg samanliknar ikkje ballistikken her Omega, eg samanliknar diskusjonen der mange blir fraråda å kjøpe eit kaliber som i utgangspunktet fungerar svært godt i rett bruk. Her er rett bruk i dei aller fleste tilfella etter mi og jaktopplæringas meining fornuftige hold, skyteavstandar/vinklar og jaktsituasjonen generelt.

 

Ei hagle i kal. 20 vil vanlegvis gje trongare skuddbilde enn ei i kaliber 12

DEN skjønte jeg ikke ...

 

Forutsett at du har lik patron (hastighet og ladning) og lik choke (f.eks. 1/2) i ei 12/70 og ei 20/76, vil ei kal. 20/76-hagle ha tettare sverm pga mindre løpsdiameter.

Link to comment
Share on other sites

Nå vel, gordon setter. Jeg leser virkelig det folk skriver i innleggene sine, og jeg må si meg mye enig i en del av det du skrev tidligere i tråden. Det var først da du approberte LisleArnes argument, og forsøkte å inkorporere det i din tidligere argumentrekke, at jeg synes ditt budskap ble i overkant blandet og tåkete.

 

Og så var det denne:

Men å si at kaliber 20 ikke fungerer som du gjør det mener jeg er direkte feil.

Vel. Med all respekt må jeg påpeke at jeg heldigvis ikke har sagt noe slikt da. Jeg har tvert imot antydet det motsatte. Kaliber 20/76 fungerer for så vidt til rådyrjakt. Enkelte patroner i 20/76 kan t.o.m. være egnet. Men jeg har sagt noen ganger nå, at en tilsvarende patron i kaliber 12 er bedre egnet, ikke sant? Jeg har ikke sagt noe mer; jeg har t.o.m. oppfordret trådstarter til å kjøpe dette geværet i 20/76 hvis det er det han vil ha! Du trenger jo ikke dikte opp noe jeg burde ha sagt, heller. Slikt synes jeg er litt dårlig stil.

 

Mens vi snakker om etterrettelighet, registrerer jeg ellers at noen fortsatt insisterer på å sammenligne epler med pærer, ikke epler. Det står man selvfølgelig fritt til å gjøre hvis man tror dette er en særlig interessant og relevant øvelse. Vi andre sammenligner en 12/70 med en tilsvarende 20/70 — ikke med en 20/76. Så kan man sammenligne en 12/76 med en tilsvarende 20/76. Så enkelt! Da er tallenes tale klar. :)

 

 

_________________

EDIT: ikke jeg sagt => ikke har sagt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mens vi snakker om etterrettelighet, registrerer jeg ellers at noen fortsatt insisterer på å sammenligne epler med pærer, ikke epler. Det står man selvfølgelig fritt til å gjøre hvis man tror dette er en særlig interessant og relevant øvelse. Vi andre sammenligner en 12/70 med en tilsvarende 20/70 — ikke med en 20/76. Så kan man sammenligne en 12/76 med en tilsvarende 20/76. Så enkelt! Da er tallenes tale klar. :)

 

OK, meiner du med andre ord at kalibra 12/70, 20/70 og 20/76 er uegna til rådyrjakt? Og at dei einaste haglekalibra som er egna er f.o.m. 12/76 og oppover? Eller meiner du at 12/70 er egna mens 20/76 er uegna?

 

...for du skreiv i starten av tråden dette og generaliserte 20 til uegna og 12 til egna:

 

Jeg ville styrt unna kaliber 20 på rådyr. I en kaliber 12 er det rett og slett mer kuler og krutt, og det trenger man når man skal skyte på vårt minste storvilt.

 

Hugs at trådstartar spurte om 20/76 var egna på rådyr til bruk ei ei kombibørse. Eg meiner det er heilt feil å påstå at han bør styre unna...

Link to comment
Share on other sites

Takk for at du siterer meg, slik at jeg slipper å gjøre det.

 

Selv om du åpenbart ikke har den aller største forståelse for nyanser i språk, håper i hvert fall at hvis du staver deg gjennom ordene du siterer, etter hvert oppdager at jeg positivt IKKE bruker ordene egnet og uegnet i sitatet. Grunnen til at jeg ikke bruker denne terminologien er at den ikke dekker budskapet mitt. Sagt på en annen måte: Det er fordi jeg ikke mener at 20/76 er uegnet. Og hvis du klarer å stave deg gjennom hele mitt forrige innlegg, ev. får noen andre til å lese det for deg, vil du med tiden kanskje forstå at jeg bare mener at en tilsvarende patron i kaliber 12 er bedre egnet.

 

OK, meiner du med andre ord at kalibra 12/70, 20/70 og 20/76 er uegna til rådyrjakt? Og at dei einaste haglekalibra som er egna er f.o.m. 12/76 og oppover? Eller meiner du at 12/70 er egna mens 20/76 er uegna?

Å drive pottetrening i logikk i full offentlighet på akkurat slike tilfeller er for meg så lite attraktivt at jeg heller prioriterer andre gjøremål. :)

Link to comment
Share on other sites

Lar debatten med deg Omega ligge fra nå.

 

Norma Elite, kjøp deg en kombi i kalibret, om du ønsker et lett våpen, husk at på kombivåpen går man som regel med kikkertsikte på, og våpnet veier mer med kikkert og montasje.

Synes derfor kaliber 20 og 16 egner seg godt som haglekaliber i kombi/driling.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tilleggsspørsmål! Har noen gode erfaringer med wingmaster hd på rådyr? Evt andre haglepatroner?

Ja har litt erfaring og de er sammen med Fedreral patronene de beste fabrikk patroner til rådyr som noengang er laget men tygger du et slikt haggel ryker tenna dine akkurat som med stål. Selv bly er hardt nok å tygge på.

Men mer effektive patroner finnes ikke men rådyret må fortsatt treffes for at det skal dø og med de trange svermene som disse patronene leverer må skuddet sitte der det skal

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...