Jump to content

Hva gjør jeg med en gammel hagle jeg har overtatt?


Bon Vivant

Recommended Posts

Pumpehagler er registreringspliktige våpen, så denne er nok mest sannsynlig registrert på forrige eiger, så du må få fylt ut søknadsskjema som du henter hos Politiet, så må sjefen til din far fylle ut med våpentype og serienummer, så sender du sønaden inn.

Dersom du ikkje har jegerprøven eller er under alderen til å få registrert våpen på deg, så må eventuelt få far din til å registrere den på seg, sånn at du kan overdra den på deg, når du har oppfylt kriteriene. Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

I og med at vi ikkje har våpenamnesti så er eg i tvil om du får behalde den. Syns eg har registrert at POD meiner at dei er snille som lar folk få lov til å levere inn våpen til destruksjon fordi vi har hatt to amnesti. Eg aaantar det berre er ikkje-magasinhaglar lovleg uregga før 90 (eller deromkring) som ein får registrert? Eller? Du har jo neppe kjøpt denne lovleg før 1980?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare å spørre hos politiet. Når bestefaren min døde, hadde han en gammel salongrifle som ikke var registrert. Jeg regnet med at jeg måtte destruere denne, men på våpenkontoret sa de at det beste var å få registrert denne på meg. Dette var i år, så var ikke under amnesti.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare å spørre hos politiet. Når bestefaren min døde, hadde han en gammel salongrifle som ikke var registrert. Jeg regnet med at jeg måtte destruere denne, men på våpenkontoret sa de at det beste var å få registrert denne på meg. Dette var i år, så var ikke under amnesti.

I så fall så har våpenkontoret ditt gjort en feil. Det står klart i forskriften, og i veiledning til forskriften at videre amnesti og etter-registreringer ikke skal tillates i og med at det nå har vært flere muligheter i forbindelse med våpenamnesti.

 

Men som du og andre skriver, det er nok lurest å forhøre seg med sitt lokale våpenkontor, i og med at det er det kontoret som skal avgjøre søknaden.

Men det er i alle fall et must at man fører opp ARV på søknaden, ellers tror jeg nok at det blir nada samme hva.

 

Når det er sagt, så kjenner jeg til et tilfelle hvor ei fikk godkjent søknad på ei 30-06 bolt-repeter som arv, enda vedkommende ikke var i slekt, og vedkommende som søkte ikke hadde hverken jegerprøven eller medlemskap i skytterlag på søknadstidspunktet.

(det hjalp kanskje at bestefar til søker var godt kjent med lensmannsetaten i bygda, avdøde og bestefar var på samme jaktlaget, bestefar er i styret for det lokale skytterlag osv)

 

Så igjen, det er nok det lokale kontoret som avgjør om hagla kan registreres på deg eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Man skulle tro at for våpenkontorene rundt om, er det viktigere å få gamle våpen inn i registeret. Enn å søke å straffe uvitenhet.

 

Eller for å si det slik, intensjonen er å få kontroll på tingene. Ikke skremme folk til å grave de ned.

 

Det må da være en stor forskjell på reaksjon når folk spør om slikt, kontra når politiet finner de av andre årsaker?

Link to comment
Share on other sites

Man skulle tro at for våpenkontorene rundt om, er det viktigere å få gamle våpen inn i registeret. Enn å søke å straffe uvitenhet.

 

Eller for å si det slik, intensjonen er å få kontroll på tingene. Ikke skremme folk til å grave de ned.

Viss ein opererer utifrå sunn fornuft så skulle ein tru det. Det verkar ikkje som at det fløymer over med slikt hos POD og dei gir direksjonar til våpenkontora der ein i større eller mindre grad evnar å bruke fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Saksbehandlingsfeil hos et våpenkontor (å innvilge/etteregistrere våpen som arv uten at det faktisk er arv) har ingen betydning for andre søkere; og den som har fått innvilget noe slikt kan riskere tilbakekalling av våpenkortet (ja, det har skjedd at kort blir tilbakekallt og våpen forlangt avhendet/innlevert pga saksbehandlers feil).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...