Jump to content

KIpplauf


olav

Recommended Posts

Desverre, så leverer ikke Baikal løse løp til denne. Kan ikke begripe hvorfor, de leverer børsa i .222, .223, .308 og .30-06 har jeg sett. Hadde de bare tatt til vett og tilbudt løse rifleløp ville de hatt markedets soleklart billigste systemrifle til under halvparten av TC Encore. (som vel egentlig stiller i omtrent samme klasse, sånn kvalitetsmessig)

 

Heldigvis er det nokså enkelt og rimelig å få tilpasset løp hos børsemaker, og det hender at de tilbys med spennende riflekaliber på bruktmarkedet også. Har sett både .30-30, .44mag og 45-70 et par ganger.

Disse børsene er jo såpass billige at du kan kjøpe en hel børse brukt, og bare beholde løpet til den du har.

Jeg tilpasset et løst hagleløp til min med slipepasta mot brystningen i hengslingen (ikke hengslebolten!) og det gikk helt fint. Ca en halv times lirking, så passer alt som det skal. Er det mer omfattende, får en børsemaker titte på saken. uansett blir det rimelig, slik at pengene heller kan brukes på optikk, ammo og banetid :D

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det å bygge om fra hagle til rifle? Har hørt at enkeltskuddsriflene til Baikal er basert på haglene.

 

Det står en Baikal 12/70 hagle på Finn.no til 750,-. Det kan jo være noe for de som kunne tenkt seg å bygge om? Ser pen ut og. Hadde vært en artig liten sak om en kunne gjort den om til 45/70!

 

Men det lønner seg kanskje ikke. De koster vel ikke mer enn et par tusen nye, de riflene! Har imidlertid hørt mye rart om avtrekkene til Baikal da. Eneste erfaringen jeg har er å ha klådd på en dobbeltrifle i 45/70. Denne var ny. Avtrekket på denne kunne sammenlignes med å dra et anker gjennom en steinrøys! Vi snakker TUNGT og LANGT, og plutselig kom klikket...

Link to comment
Share on other sites

joda, de er greie å bygge om til kalibre i normale til moderate trykk.

Tennstempelkanalen bør minkes på alt annet de patronene med lavest trykk, men det fikser børsemaker rimelig.

Avtrekket likeså, eller du kan gjøre det selv. "Naturligvis" er avtrekket semre saker på en børse til tredjedelen av prisen på en Encore...

Jeg glattet på mitt selv med diamantbryne og forsiktighet. Det blir aldri noen Sauer, men jeg er overasket over hvor mye det hjalp allikevel. Det vanskeligste med joben var faktisk å få sammen mekanismen igjen etterpå. :lol:

Det var _ingen_tegn til polering/sliping eller noen form for behandling av grader og stansekanter i mekanismen, så det er ikke rart at det fort blir bedre.

 

Nå med jaktgarderoben har jeg sett baikalhagler til 300, og til og med gratis her inne på kammeret...

Bruksverdien er enormt mye mer enn pengeverdien.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har en enkelskudds Baikal hagle, ombygd til 45-70 Gov. som jeg vurderer og selge. :wink: Stokk og fortre er pusset og oljet,mye finere en originalt lakkert. Har også liggende ett kal.222 löp og kal.12 haglelöp.Disse er enda ikke tillpasset, men det lar seg ganske enkelt gjöre. På 45-70 löpet sitter det Leupold QR baser og det fölger med et rödpunkt sikte og ringer...Ved rett bud/pris selges hele "pakken".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...