Jump to content

Maksimal rimdiamter i M98 bolt


Recommended Posts

Jeg har en M98 HVmauser som støver ned bakerst i skapet.

Har en teori om at jeg trenger nok et jern for å velte ælj, og lurer på hva som vil være begrensingen med tanke på max rimdiameter på et potensielt kaliber.

Magnum har vel 13.5mm dia mot bolt, er det praktisk mulig å få inn noe større? :D

 

NR

Link to comment
Share on other sites

Vanlige M98 bolt har blitt brukt til å bygge våpen i 500 jeffery. Denne har en diameter på basen på 0.575" eller 14,6mm.

Faktisk har det vel blitt bygget noen få 416 Rigby på std M98 også, denne har et basemål på 0.589" eller 14,96mm.

Om det er praktisk er vel et åpent spørsmål, men det har ihvertfall blitt gjort, og fungerte tydeligvis helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Håper dere tillater at jeg slenger inn et spørsmål i tråden her også....

 

Blir 338 Norma for tykk for M98-kassa? Er vel ikke bolten som er det størst problemet kanksje, men bredden på kassa? eller?....

 

Mating vil vel også bli et problem? Tenker litt rundt denne patronen..........

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har forstått er 338 Norma en kortere versjon av 338 Lapua, dvs at den har samme støtbunn som 416 Rigby. Nå har jeg ikke målt bolten på en M98, men vil tro at det ikke er optimalt med en stor patron i 98n, selv om det har vært gjort.

Magasinet byr nok på en del utfordringer i forhold til hylser av såpass diameter. De fleste M98 som har blitt bygd i kalibre som 500 Jeffery etc har blitt omgjort til enkelradsmagasin. Westley Richards hadde en fiffig løsning på magasin for store patroner i singelstack magasin/M98. Et annet moment er at 338 Norma har en totallengde med tyngre kuler som gjør den litt lang for M98.

Hyperlink her på forumet har en M98 i 425 WR som er bygd over den lesten. Kikk litt på den, det skal ligge en tråd eller 2 om børsa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut i fra at du snakker om størrelsen på støt bunnen på sluttstykket... :oops:

De som har bygd om Mausere til Haubitsere antar jeg har dreid av litt på innsiden av støt bunnen for å få plass til den hylsa de vill. Spørsmålet da er bare hvor tynt gods du tørr å la være igjen (med hensyn til sikkerhet) :wink:

 

 

BrunoellerdukanlageetrebatedkaliberEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...