Jump to content

Fjellduken Thermo King Size vs sovepose..


Jegerjente

Recommended Posts

Hei der! Noen som har erfaring med Fjellduken Thermo King Size som erstatning for sovepose sommerstid? Er på sykkeltur og har med en slik duk i tillegg til lavvu og sovepose. Bagasjevekt er et tema her, så jeg har begynt å vurdere på nytt mye av det jeg har med meg. Fjellduken er sikret plass på alle mine turer, så den saken er grei. En annen sak er om sovepose er helt nødvendig når man ellers hygger seg i en lavvu på denne turen. Så, soveposen ligger an til å bli kastet ut av plass og vekthensyn, hehe. Erfaringer, noen?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en lett liten sovepose, i tillegg til jerven.

King size`n har mye volum og er derfor vanskelig å få varme i. en litt kvass lakenpose type flece funker også.

Har hatt en god del døgn i jerven, og det funker, men komforen øker med noe mer inni.

Skal du på tur i skjærgården, så er det ikke så viktig. Men over fjellet, så ville jeg tatt med noe mer

God tur

Link to comment
Share on other sites

Jerven alene funker som bare det. Har brukt den både sivilt og militært både sommer og vinter i temperatur fra 15+ til -35. Kan fort bli litt klamt om det er varmt, men det justerer man med å åpne litt i bunnen osv. Vinterstid kan man legge sovepose oppi jerven for å oppnå bedre effekt ved ekstremtemperatur. Man kan også ligge i kun jerven vinterstid ved å tilpasse egen bekledning, men det trenger ikke å være like behagelig. Duken er stor og man må rulle seg litt inn for å ha det behagelig, på den andre siden er det god plass til klær, sko, våpen, div utstyr eller en kamerat/venninne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg sykler Norge på langs og må nok over noen fjelloverganger selv om jeg reiser langs kysten. Av den grunn har jeg med en solid dunjakke som ekstra sikkerhet. Tenkte denne kunne være grei inni duken dersom kulde skulle bli et problem? Takk for svar, dere! :)

Link to comment
Share on other sites

Absolutt, dunjakke er suverent å bruke på seg i duken ved behov. Vinterstid har jeg ligget i dunjakke/dunbukse i jerven alene. Sommerstid ser jeg ekstra sovepose som unødig vekt. Ta deg en tur og prøv å ligge i kun jerven og se hva som fungerer for deg.

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt så er det sølvfølgelig deilig å kunne kle av seg litt og ligge i en sovepose, da oppnår man mye komfor. Dette er en vurdering du må gjøre. Det er ofte et gap mellom hva som fungerer og hva som er mest behagelig. Dessverre utgår ofte det mest behagelige pga plass, vekt osv.

Link to comment
Share on other sites

Er snart halvveis i turen, og har begynt å irritere meg over saker jeg har med og som strengt tatt ikke behøves. Duken har jeg brukt med sovepose og underlag inni på noen overnattinger under åpen himmel underveis. Fungerer utmerket, men duken bli gjerne litt fuktig av kondens til tross for foring. I dårlig vær er det dårlig med tørkemuligheter når jeg jo pakker sammen og reiser videre dagen etter. Likevel tror jeg at jeg vil satse på duken og dunjakka. Soveposen tar tross alt en del plass også i tillegg til unødvendig vekt. Reiser med en relativt tung trehjulsykkel med barnehenger bak. Hengeren er først og frems med for at den gamle hunden jeg reiser sammen med skal ha et sted å hvile mens vi reiser. Eller i tilfelle han blir skadet.

 

Bilde

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt og brukt jerven både i forsvaret og i det sivile i snart 20 år, selv har jeg king size thermo og er kjempefornøyd. bruker denne som sovepose om sommeren og over sovepose om vinteren, kondens opplever jeg egentlig som et minimalt problem. Når jeg bytter ut igjen neste gang så blir det en hunter, egentlig bare fordi at jeg har lyst :D . Fortsatt god tur jegerjente.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker King size thermo, og opplever også endel kondensproblemer. det blir litt klamt. Jeg velger å ha en fleecepose i tilegg, det tar ikke særlig mye plass. I ditt tilfelle vet jeg ikke.

Imponerende tur du er på ihvertfall!

Har du bikkja i posen om natta? Det vil jo også varme mye..

 

God tur videre!

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk! Ja, dette er en tur jeg kanskje gjør om igjen senere! Men denne gang ble det ekstra spesielt fordi jeg har reist sammen med en 11 år gammel hund. Tøffingen!! Skal legge ut tekst og bilder (og film) på siden min om ikke så alt for lenge. Må bare "lande" først. Lenge siden jeg har bodd i hus.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Hei! stjeler denne tråden litt.

 

jeg er ikke veldig erfaren med å ligge i telt i vinterhalvåret. dette er noe jeg har lyst til å gjøre mer.

 

men lurer litt på dette med kulda.

 

Hvor langt ned på gradestokken skal kulda gå før man skal begynne å være forsiktig med å ligge ute i telt/ eventuelt bare under duk? litt nervøs for å ikke våkne en iskald januardag :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen flere som plages med en ubehagelig udefinerbar men kvalmende "søt" lukt fra Jerven duken ?

 

Den har ikke vært brukt til å oppbevare kjøtt i så det er ikke "liklukt" :-) minner litt om den samme lukten som man får fra biltemaprodukter.

Har same problem i jervenduken min, nå er ikkje eg veldig flink til å vaske den, og når duken var ny lukta den ikkje, tippar at det er hermetisera sveittelukt i min. nokon som veit anbefala vaske temperatur for jerven thermo extreme?

Link to comment
Share on other sites

har kunn prøvd den standard jervenduken vi hadde i forsvaret, var i 99-2000. funket fint til telt om en zippet sammen 2 stk,og grei til å sitte på post med,men å sove ute i 25- var den ikke dugenes til,holdt på å fryse spent i hjel..i uniform med ullgenser ull undertøy ect.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...