Jump to content

Sandvik/Bacho Laplander sag


kabar

Recommended Posts

For noen uker siden kjøpte jeg et sett på Wikstøl Maskin på Hægeland som inneholdt

- Bahco Laplander foldesag

- Bahco multiverktøy (har det min Leatherman mangler: Vinåpner :mrgreen: )

- Morakniv 860 MG

 

Hele settet kostet 350 kroner eller deromkring. Nettsida er foreløpig ikke ferdig. Telefon:38 15 34 00

Link to comment
Share on other sites

laplanderen har veldig små tenner om husken min holder.

Jeg har testet den side om side med Fiskars utgave, og det er ingen tvil om hvem som dro kjappest gjennom grener i alle tykkelser. Det var nok finnen ja..

Eneste modifikasjon jeg har gjort er å vike sagtennene litt (bøye ut mot eggsiden) slik som ble gjort på skikkelige snekkersager i hine hårde dage. Det gir et bredere kutt, mindre friksjon, og flisa kommer lettere løs fra kuttet.

 

Prisen på fiskars er 285,- i sett med ei lita øks ved siden av. OBS varehus..

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Ikke misforstå, Laplanderen er en god tursag.

Men jeg bruker min nokså mye når jeg først er igang, og da er det greit at de ner så effektiv som mulig.

Større tenner= raske kutt.

 

Jeg liker å lage meg en biuvakk i steden for å ha med telt, så det blir en del saging i tillegg til bålved.

 

tannfasongen på Laplanderen er annerledes, jeg vil tro den er bedre egnet på ben og knokler enn Fiskars? Om det kunne være noe poeng for deg.

 

Noen sager skjører bare på trekket, og ikke på skyv, det gjør at bladet ikke så lett bøyer seg.

Laplander og Fiskars er nøytrale her, de skjører altså på skyv også.

 

Jeg har knekt tuppenpå min første fiskars etter ca 5års bruk, så nå er jeg igang på nr 2.

Den første er fortsatt brukendes men, gir korte drag.

 

Det verste med fiskars er belteopphenget. Ser flott ut, men saga faller ut! garantert!

Laplanderens lærsnor er mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Søkte litt, og fant den på Bahcos nettsider. Den går under "Gren- og tursag 396-LAP" og Finnes flere steder:

 

http://www.aeo.no/node/351519

http://www.proffpartner.no/index.php?action=showCategory&cat=03&start=670

http://www.jernia.no/Produkter/Produktvisning?key=73732

 

På Jernia er den grisedyr, og de to første ser ikke ut til å være detaljhandlere. Ring Wikstøl og hør om de har den.

Link to comment
Share on other sites

så et sett med kniv i dag på byggern tror jeg det var? 350 spenn..

Det syns jeg ærlig talt var i overkant.

 

En helt grei sak til sitt bruk, men kniven er en vanlig slapp bi-bi-billig pelletåkniv med rustfritt "stål" i G35 kvalitet.

Det må være Tine som lager dem..

 

Obs! selger Fiskars settet med speiderøks (nest korteste type) og sag for 300.-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...