Jump to content

Lydemper på Tikka T3 6,5x55


skundis

Recommended Posts

Gikk til innkjøp av en Tika T3 lite 6,5x55 for noen måneder siden og er storfornøyd. Men har nå bestemt meg for å kjøpe på en lyddemper.

Valget har falt på en A-tec CTM 4. Men det jeg lurer på er hvor mange cm. man evt skal kappe av løpet??

Er det noen som har noen synspunkter på det??

Link to comment
Share on other sites

Man "skal" ikke kutte av løpet. Noen gjør det for å få en mer hendig rifle med demperen montert. Selv kommer jeg

ikke til å kutte av en mm når jeg skal montere demper. Min rifle beveger seg sjelden mer enn noen hundre meter fra bilen, så litt ekstra lengde gjør ingenting. Hver og en må selv bedømme hva som er riktig for dem.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har samme børsa og kal som deg, men i stedet for å kappe løpet som ikke er gunstigt på 6.5. Kjøpte eg i stedet for starkey sine jakt propper som eg bruker på jakt med rifla og hagla i stedet. koster litt mer en kapping/gjenging og demper men fornøyd ja :)

Link to comment
Share on other sites

Har demper på rifle i samme cal. Har ikke kuttet løpet noe da der lite nok fart allerede og trenger den farta man kan få. Det som er oppgitt i tester ol. er jo ofte når man har skutt i ett langt. De færreste har vel de store lengdene på jaktvåpenet i utgangspunktet. Selv har jeg 57cm.

Link to comment
Share on other sites

Men det jeg lurer på er hvor mange cm. man evt skal kappe av løpet??

da jeg skulle sette på demper på min rilfe (mauser m98 6.5x55 50 cm løp) ble jeg anbefalt å ikke kappe løpet på den pga det hadde noe med presisjonen mener jeg å huske. men jeg ville okkusom ikke kappet løpet mitt var jeg i dine føtter...

Link to comment
Share on other sites

Du som har børse i 6,5x55 må tenke deg om om du ønsker å kappe løpet. Les denne tråden:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=38655&hilit=ukritisk+kapping

 

Satte meg ned og funderte litt rundt dette med kapping, og 6,5x55 er sårbar overfor det å kappe for mye med tanke på lovligheten på storvilt.

 

Valgte selv å kappe min .222 med 10 cm, men lurte på mer. Hadde jeg tatt mer hadde jeg søren meg ikke hatt ei rifle godkjent til bever og rådyr! Enda godt jeg ikke lot meg rive med i "makskappesyken"!

 

Var jeg deg, ville jeg beholdt løpslengden. En teleskopdemper forlenger ikke løpet mer enn ca 15 cm likevel. En kompis valgte å la løpet på sin T3 .30-06 være og angrer ikke.

 

 

 

Edit: Og hva pokker er vitsen med å krangle slik! Slikt er med på å ødelegge et kjempefint forum! Hold dere til topic. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Då har eg rydda vekk litt OT i denne tråden.

 

Ja, trådstarter kunne funne svar på dette enten ved å søke eller ved å leite i underforum "Rifle".

 

MEN, det forsvarar ikkje oppførselen til enkelte her i tråden. Bidra om dokke har noko nyttig å bidra med, viss ikkje er det fullt lov å la vere å poste...

 

Mvh VestlandsJeger

 

Edit: Eg har ikkje sendt PM til dei som har fått fjerna innlegg, ta kontakt om det skulle vere noko.

Link to comment
Share on other sites

Har samme børsa i samme kaliber som deg. Monterte en a-tec tmm4 uten å kappe løpet, da børsa ble tatt i bruk angret jeg som bare det. Børsa ble for lang og var ikke hendig i skogen. Så kappet jeg løpet 10cm (47cm løpslengde) og er storfornøyd. Børsa samler like bra som før, så tikka presisjonen er som før:D Fart vil man miste, jeg mistet 80 m/s i hjemmelaga lapua mega, broren min kappet børsa si (samme børse) til 49cm løpslengde, han mistet 60 m/s med samme kule. Håper det var til litt hjelp.

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Hepp! har tikka t3 6,5x55:) med demper, og ja, kappet løpet på 51cm. går ubergodt! var på banen og tok noen skudd i benk. S&B Sierra 9,1g ammo. hull i hull på 100m! a-tec ctm4 demper. mister vel 20m\s men elgen faller om død uansett! PS: langt løp med demper er for j***** å drasse rundt med. har en kompis som nekter og kappe løpet, og han høres godt når vi går i skogen når han valser i rundt: F***, H******* osv. så er det mange som sier at du kan skru av demperen og montere den når du skal skyte:P hehe ikke noe å høre på:) kapp løpet ditt, stabilt og god, ikke framtung heller!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...