Jump to content

Ammunisjon til Revejakt!


skundis

Recommended Posts

Jeg bruker bare vanlig mega til reven og syns det fungerer helt utmerket, man trenger ikke å sprenge reven for at den skal daue. Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare brukt de jaktskudda du vanligvis bruker. Så har man noe som man vet går godt. og man slipper eventuelt innskyting mellom de forskjellige skudda.

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på produsenten. Den rekruttammoen som Norma produserer er ladet med en 6,5 g hullspisskule som likner mistenkelig på Sierra Varminter. Og DET er en kule som gir effekt i målet det. Men noe fint pelsverk skal du ikke ha for store forhåpninger om...

Link to comment
Share on other sites

Om sommeren er vel ikke pelsen så mye å ta vare på mener jeg å ha lest, så da kan en like godt bruke noe "fælt" noe. På vinterpelsen ville jeg nok brukt helmantel i det kaliberet om målet er å ta vare på pels, men vær obs på at du da må treffe mer nøyaktig enn med feks Vmax. Med Vmax eller annen "eksplosiv" kule holder det jo nesten å treffe den i haletippen!

 

Tok feks en revevalp i fjor sommer med Berger 30 grs i .222 og traff dårlig, høyt på ryggen, men reven ble kastet bakover, nesten halvveis delt i to. Knyttneve stort hull, selv med det treffet. Med helmantel eller "solid" jaktammo, hadde den løpt stygt skadet videre er jeg overbevist om. En voksen rev ville nok fått problemer med denne kula med samme treff og. Hele skulderpartiet var jo borte, med nakke/ryggrad og det hele på den lille...

 

Kanskje ikke så veldig sammenlignbart med .222 og 6,5x55, men om du bruker en kule som ekspanderer veldig, er du i hvert fall sikker på at reven ligger der! Men pels kan du glemme med 6,5x55 og slik kule.

 

Lader du ikke selv er Fusion et fint valg. Ikke godkjent på storvilt, men fin på mindre. Test i siste Jakt eller Jeger av den. Billig i forhold til annen blyspissammo og. Denne patronen er testet i siste Jakt. Karakter 7/8 der. Pluss for presisjon, minus for hastighet. Syke samlinger i Sauer, med 11 og 18 mm. Pris 16,50.

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på produsenten. Den rekruttammoen som Norma produserer er ladet med en 6,5 g hullspisskule som likner mistenkelig på Sierra Varminter. Og DET er en kule som gir effekt i målet det. Men noe fint pelsverk skal du ikke ha for store forhåpninger om...

 

Hullspissen som norma rekrutt er ladet med ekspanderer ikke, har rundt regnet ca 100 fellinger med denne ammunisjonen på viltstrørrelse fra rype til gås og ingen av kulene har ekspandert, ekstremt små ødeleggelser så personlig hadde jeg valgt noe annet til rev.

 

Bruker selv norma oryx da er det mulig og bruke skinnet etterpå samtidig som det er god effekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd det meste på både rev og mye annet, og har én henstilling å komme med;

Tenk! :wink:

 

Når jeg jakter rev tidlig på sesongen så hender det stadig at jeg ferdes i jordekanter der det ligger gårder hisst og her, i horisonten. Og div bolighus selvsagt. Ikke nære, men noen hundre meter unna, litt spredt......

Mitt råd er; bruk hurtigekspanderende/eksplosive kuler!!

Skinnet, er et dødfødt argument synes jeg. I alle fall før jul.... Og når snøen ligger dyp så er rikosjettfaren betydelig redusert, nesten til null. Så da er det en litt annen verden. Men helmantel har jeg sluttet med uansett.

Jeg har skutt rever med konvensjonelle kuler også, som ekspanderer, men disse fyker også rett igjennom reven, lager ei "får" i åkeren for så å ta av igjen i ukjent retning.

Helmantel er livsfarlig!! Man vet overhode ikke hvilken retning den tar etter å ha stusset bakken og blitt "airbourne" igjen. :shock:

Men hvis man har et brennende ønske om å komme på forsiden av lokalavisen, med bilde tatt av deg ved siden av et digert stuevindu som det er hull i, så stå på! :|

Link to comment
Share on other sites

Buster: Problemstillingen du nevner her kan løses enkelt, ved å holde seg til den enkle skikken med TRYGG bakgrunn. Da er det samme hvilken ammunisjon du bruker. 300m flatt jorde før en gård vil jeg ikke regne som trygg bakgrunn, hva om du bommer med den "eksplosive" ammunisjonen? Da er jo hele den "tryggheten" din borte vekk.

Link to comment
Share on other sites

Buster: Problemstillingen du nevner her kan løses enkelt, ved å holde seg til den enkle skikken med TRYGG bakgrunn. Da er det samme hvilken ammunisjon du bruker. 300m flatt jorde før en gård vil jeg ikke regne som trygg bakgrunn, hva om du bommer med den "eksplosive" ammunisjonen? Da er jo hele den "tryggheten" din borte vekk.

 

Unnskyld meg mister, jeg tror du misforstår kraftig her!

Man skyter da selvsagt ALDRI med hus i bakgrunnen i ren skuddlinje!!

 

Det jeg sikter til er feks en gård ca 500m unna, sånn ca.10 i forhold til skudd-retningen din, og du skyter litt skrått nedover så det ser ut som kula skal gå i jorda bak reven........

Man kan sikkert forvanske dette, kverulere, og vrenge å vri, men de fleste vet sikkert hva jeg tenker på....

Jeg har i alle fall gått tilbake til varmint-kuler i høy hastighet da jeg ikke har noe brennende behov for å komme i avisen. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i alle fall gått tilbake til varmint-kuler i høy hastighet da jeg ikke har noe brennende behov for å komme i avisen. 8)

+1 :lol:

Etter mange kråker ned med V-Max 55 gr i .223 uten gjennomskudd på noen av de synest eg at det er en betryggende ting.

Men gjør en ikke jobben sin riktigt så hjelper det ikke hvilke ammo en bruker.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skaut en gang på to kråker som satt tett i tett og "koste".

I den intensjon at eg skulle ta to i en smell. :twisted:

Lang i maska ble eg når fjøra spruta av den første og den bakerste letta og forsvant.. :shock:

Vet ikke helt om eg ble mest paff eller sur men resultatet var no de samme uansett. :lol:

Kan tenke meg at dette var på ett sted mellom 50 og 70 meter.

Link to comment
Share on other sites

Rever og kråker som har fått møte v-maxer på 50 og 55 grs i overkant av 1200 ms fra meg har ikke stoppet kulene ivertfall, kråkene lar seg ikke gjøre og sette sammen til en respektabel vekt igjen og revenes utgangssår tyder på at noe har gått gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Etter mange kråker ned med V-Max 55 gr i .223 uten gjennomskudd på noen av de synest eg at det er en betryggende ting.

Men gjør en ikke jobben sin riktigt så hjelper det ikke hvilke ammo en bruker.. :wink:

 

Kan garrantere med 100% sannsynlighet at du har fått gjennomsudd med 55 grains vmax. Den må du lengre ut på landet med!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder rikosjett fare, så gjelder reglen om sikker bakgrunn uansett hvilken kule du bruker. En sikker bakgrunn er en sikker bakgrunn for alle typer kuler. De fleste posterer jo på revejakt så det burde ikke være stort problem. På mine 4 åteplasser kan æ trygt skyte med 20mm panser brytende, visst æ skulle ønske d =). Har opplevd rikosjeter med vmax både i vann å i lyng. Så de er ikke alltid selvdestruerende selv om du bommer.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt kråker med både v-max og blyspiss. Skjønner ikke at dere ikke har hatt gjenomskudd. De kråkene jeg har skutt med disse kulene har vært sprengt i filler.

 

 

Enig med deg. Ifjor skjøt jeg to ravner i en smell med v-max og 6,5x55. Har gjort det noen ganger med vanlig blykuler også. Men at v-max'en stopper i kråke eller ravn har jeg aldri opplevd med 6,5.

 

Men ang. tips til ammo for revejakt, gjelder det å finne en ekspanderende kule som går godt i din rifle. Har prøvd mange forskjellige, men kan ikke si jeg har vært missfornøyd med noen av de som ekspanderer. Men sist vinter brukte jeg mest v-max i 6,5'en, og det blir vel det denne sesongen også. Det er mange år siden jeg tok vare på reveskinnet, så jeg vil ha reven til å ligge der jeg skyter på den, og det har den alltid gjort med v-max.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Gå for Trainern du. Scenar kan fort virke som en spiss helmantel, og legge igjen dårlig med effekt. På en annen side kan den ekspandere voldsomt ved treff i bein. Hvis rifla er innskutt med Trainer går du for den. Bare ikke glem at skuddet må settes hårfint.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...