Jump to content

er det lovlig med 223 på hjort??


vegardap

Recommended Posts

Jeg for min del syns det er greit med sånne spørsmål. Tross alt klarer noen å lade .30-30 til storvilt, men som kjent holder den ikke i fabrikkutgave. Det finnes jo flere sånne eksempler.

Det jeg lærte på jegerprøva var et godt utgangspunkt, men jeg har jaggu lært litt siden det også, og noe av det går faktisk imot hva som ble sagt på prøvekurset.

 

Til TS, nei, .223 er ikke godkjent på hjort. Du må nok opp i kaliber. De tre store, 6,5x55, .308 og 30-06 er vel fortsatt de vanligste kalibrene, og du får ammo overalt. Det er mange andre kalibre som gjør nytten naturligvis.

 

Lykke til med valget!

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med begge sider i denne saken.

 

Det må være lov å spørre om det meste uten at så jæ..... mange skal fortelle deg at du er dum :evil:

 

På den endre siden mener jeg det er et minimum at du skal vite hva slags kaliber som er lovlig på storvilt i norge. (Dersom du har jeger prøven)

 

Men, det er nok ikke alle som poster spørsmål her som er jegere så man skal passe seg litt for å hugge hodet av en person med en gang :wink:

 

mvh Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...