Jump to content

Oter med Rapala wobblere


Mauser68

Recommended Posts

Då har eg endeleg fått testa ut den nye oteren min, med 6 stk små flytende Rapala wobblere på her..

 

Positivt :

 

Den hadde ein god effekt på småørret i fjellvatn på ca 900 moh, ein fangst på 5 fisker ( i tillegg 2 mista ). Det vatnet eg testa den i, var proppfullt av småfisk, dvs 100-150 grams fisk, samme har eg høyrd av andre som har fiska der.. Desverre så blei opphenget ødelagt og mista eine delen, når eg skulle testa dette i eit vatn med større fisk.

 

Negativt :

 

6 små wobblere, med 2 x 3 kroker på kvar, og desse er små og sylkvasse, gjer deg litt urfordringer når du skal både ha ut og inn oteren. Du må være veldig påpasselig medå festa samtlige kroker på fjøla, ellers så er det sktremt lett å få dei krokene alle andre plasser enn dei skal være. Når ein skal ha inn og ut utstyret, så er også krokene ekstremt lett å hekte i hovudsenen, og andre plasser..

 

Konklusjon : Kort sagt et godt fiskeredskap, med bra effekt. Men stiller litt krav til fiskeren, spesielt med tanke på tolmodigheit og nøyaktigheit. Kan gje utslag i kraftige gloser, bør helst ikkje brukes i område med tett bebyggelse eller med småbarn på fisketur.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg kraftig igjen, brukte oter mye før. Og testet det meste av ting på landsnora.

Lag deg en lengere vinne(fjøla der landsnora er snurret på) da blir det litt mindre surr. Bruk juksa snøre 100-120. På denner knyter du et enkelt stikk, plasserer en vanlig snuer og sett et halvstikk på motsatt side. En cm mellom stikkene. og så liten snuer at den ikke glir over halvstikkene på landsnora. Varier lengden på fortommen,kort inne og lengere der ute.

Eneste ulempen er vel at vinna ikke går ned i en enkel fiske veske.

Fjern dobbelt krokene under magen på wobbleren, og reduser antallet. Bland mellom fluer på de par innerste fortommene og wobblere lengere ut.

Eller motsatt. Fest hurtig koblinger så kan du snu på rekkefølgen, dvs de ytterste kommer innerst.

 

På noen tidligere turer med mye fluer, wobblere, sluk eller spinnere med inntill 9 av sorten på land snora. Endte oterfjøla opp som brødfjøl og vindskjerm til primusen :D .

Men med rett bruk e det ett topp redskap for å bli kjent i fiskevann. Og skaffe mat til familien. Flott at ikke alle skal leke med maten

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med wobblere på oter, men har som oftest spinner på de to-tre ytterste og flue på de 7-8 nærmeste. Det fungerer gulle godt, det eneste minuset er at det er vanskelig å kjøre storfisk og det er stor sjanse for at dem sliter seg. Men trakk en røye på 1,8 kilo på oteren for to uker siden.

 

Men det er ikke alltid det er oteren som er skyld i fisketapet, noen ganger er det egen sløvskap. Hadde en gang en svær ørret (3 kg +) på oteren, fikk den inn mot land og skulle prøve å dra den opp på en tunge med torv som stakk utover vannet. En halv meter fra land sleit den seg og fòr utover i godt driv, da jeg dro inn viste det seg at den hadde dratt kroken av spinneren! Alt for dårlig av meg, burde skiftet ut den gamle spinneren før den gikk til gaiki. Kan vel si at det kom en del gloser på 3-4 språk da :lol: Hjalp heller ikke at jeg var langt til fjells og ikke hadde fått noen annen fisk i drittværet.

Link to comment
Share on other sites

He, he, det kan godt tenkes Gouvza, det har ofte ein merkelig tendens til å bli litt gloser til fjells.. :mrgreen:

 

Ja eg får få fikse oteren og prøve på nytt igjen med litt forsiktigheit. Det som ofte er pokker så rart er at det er ofte på dei ytterse redskapene at det biter, og selfølgelig når du akkurat har sett den utpå igjen.. :)

Link to comment
Share on other sites

det er et kjempe redskap kjøpte den nettop selv også men har fikset en del turer med den nå.

største problemet er når man skal bruke håven for å håve i den i åten da sitter de krok jæv.... fast og snurrer og sitter som fy.

En tang (leatherman) er et must for å lykkes på en fisketu med wobler.

Men en måte som hindrer tull når du skal ha hovedlina og wobblerne ut og inn er faktisk å plokke av wobblerne, da kan man også sjonglere men hvilke man vil ha på oteren så det kan løne seg å kjøpe noen flere.

 

Er litt på den gule lille wobbleren som er med så den har fått plass i fiskehatten :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...