Jump to content

Muligt å søke løyve i anna politidistrikt?


offshoremann

Recommended Posts

Våpenlovens § 7, andre ledd:

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

Hvis ikke min hukommelse bedrar meg (siden det har gått mer enn 35 år kan det hende den gjør det :roll: ) søkte jeg politiet i Oslo da jeg studerte der, selv om jeg var folkeregistrert annet sted i landet.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet skal man søke hos det politikammeret som ligger der man har folkeregistrert adresse. Imidlertid er våpenregisteret nasjonalt og jeg kan ikke helt skjønne grunnen for at man må søke lokalt. Da jeg søkte om erverv for 2 år siden, og hadde dårlig tid, fikk jeg levere søknad på et lite lensmanskontor utenfor Trondheim på tross av folkeregistrert adresse i Bergen. Dette gikk etter litt godsnakking og argumenterte med at våpnene skulle oppbevares og brukes i trøndelag de neste årene. Våpenkontorene har imidlertid ofte problemer med å skjønne at det går ann å bo på annen adresse enn den folkeregistrerte og det kan skape litt forvirring for oss som er studenter og har folkeregistrertadresse hjemme hos mor og far for å få noen hundrelapper ekstra av lånekassen i året.

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er så enkel som at din vandel etc, mest sansynlig er best kjent hos din lokale lensman etc. Og da blir det ofte vurdert mer enn hva som måtte stå i papirene, enhver informasjon ens lokale politi måtte ha om en. Kan slå negativt ut.

 

vandelen er rein som ubrukt dasspapir :lol: men har kjøpt en del våpen siste åra.. kan vere derfor det går so himla treigt..

Og det er litt kjipt når ein høre att det tek nokren dagar i andre distrikt.. kjøpe gjerne brukt,og då er det kjipt å måtte vente i månadsvis på ett løyve :evil: spesiellt når en veit att alle papira/vandel er i orden!

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er så enkel som at din vandel etc, mest sansynlig er best kjent hos din lokale lensman etc. Og da blir det ofte vurdert mer enn hva som måtte stå i papirene, enhver informasjon ens lokale politi måtte ha om en. Kan slå negativt ut.

 

Men selv politiet kan vel ringe et annet kontor å spørre om rulleblad etc ??

Men det er nå mange polititjenestemenn som er veldig glade i å vise hvem som har makta også dessverre....både i våpensøknader og diverse jakthistorier........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...