Jump to content

halvautomat halge, trenger noen tips og erfaring.


revjeger

Recommended Posts

  • Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tror folk må bynne å ta inn over seg at bly er forbudt, blir storoppslag når noen en sjelden gang blir

tat med negativisering av jakt og jegere, det trenger vi ikke. Så klart er blyforbudet toskete å alt det der,

men vi må barre respektere det likevel, fins også alternativer som overgår bly i yteevne selv om prisn er høy.

Det jobbes med å få tilbake blyet, men det har jeg egentlig ikke mye tro på at skjer, men håper at det

skjer, da blir det noe billig å skyte kråke med igjen.

Link to comment
Share on other sites

I tilegg så kan det vl nevnes at om "problemet" er at det er så dyrt å skyte kråker/duer med ammo som virker i halvautomaten... så er det vel på tide å skaffe seg en dobbeltløpet hagle. Det er jo ikke tilatt med mer skudd i en magsin halge en en sidligger / O/U uansett...

Link to comment
Share on other sites

GÅSEJEGERN jeg er helt enig. Lever i håpet jeg å. Men det er bare pris mot effekt som gjør at bly er så fristende., hadde prisen gått dramatisk ned på feks tungstein så hadde jeg like gjerne kjøpt det

Og det er lov hos søta bror. Så da kan man nyte det der.

Har hort noen rykter om at der er rimelig strengt og bli tatt for og ta det inn til landet. Noen her kanskje som vet noe om det?

Greit og legge igjen rest ammo hos svigermor kanskje. He he.

 

Hassel: det er ikke lov og kjøre i mer en 80 i 80 sone heller.

Link to comment
Share on other sites

Hei hassel , min halvautomat ladder ihvertfall med alt jeg mater den med, har skutt kråke og duer med lerdue stålpatroner, det funker på korte hold (IKKE OVER 20MTR). Likte blyet bedre fordi det dreper bedre når holde blir over 20mtr, vis prisn på

patroner med tungsten hadde vært lavere hadde det ikke hvært noen grunn til å sutre over blyforbudet, syns noen

av patronene som feks wingmaster og xtended range er bedre en det blyet var.

Link to comment
Share on other sites

@Gåsejeger

Fint det virker i din

 

Jeg syns bare det blir så bakstrebersk når folk på død og liv skal ha seg en halvauto, som da ikke veksler med rimeigste lerdue ammo, og så begynner å klage på blyforbudet med det som bakgrunn. (eller enda værre, faktisk bryter blyforbudet fordi de har kjøpt seg ei dustehagle- værre fordi det kun kan bidra til å hindre en mulig gjeninnføring av fornuftig bly bruk)

Om målet er å skyte duer/kråke biligst mulig, må da en egnet dobbeltløpet hagle være bedre på alle mulige måter.

 

Hassel: det er ikke lov og kjøre i mer en 80 i 80 sone heller

Hva er det du prøver å si her?

a) Du er en stusselig jeger med elendige skyteferdigheter?

b) Du er en stusselig jeger med elendig jakltmoral, og manglende kunnskap om årsak/konsekvens sammhandlinger i samfunnet

c) Du er en dårlig representant for jegerstanden, en dårlig sjåfør og i tillegg en som bruker barnehage logikk som moralsk veileder?

d) all of the above

Link to comment
Share on other sites

Hei hassel, ser vi er ganske enige her, en halvauto som ikke veksler lerdueammo er ingen unskyldning

for å bruke bly, har halvauto som jeg bruker til gåsejakt med kraftige patroner, syns halvautoen

demper rekylen mer en på o/u og s/s med kraftig kost. Har o/u til all anen jakt med mildere ammo

med lavere rekyl en 12/76 xtended som jeg bruker på gåsa, hender at jeg bruker halvautoen på

kråke og duejakt.

Link to comment
Share on other sites

Uff nå ble jeg lei med Hassel. He he....

 

Men det er vel ingen her som sier at de bruker bly pga. at hagla ikke veksler ler due ammo?

Eller har jeg lest feil.

 

Når jeg skriver "fungerer" så er det hvor bra effekt forskjellig ammo har på forskjellig avstand.

Er sånt man bør gjøre på papp og telefon kataloger og ikke på due og kråke.

Og jeg har aldri sagt at jeg skyter med bly i Norge, bare at det er det som fungere best kontra pris.

 

Det er jo gøy og kunne få fram noen sterke meninger her, men det var vel ikke dette tråden egentlig handler om.

Link to comment
Share on other sites

He he...

tråden heter også "tips"

OG et vanlig fra meg er... drit i halvauto og kjøp dobbelt løper. Nå er skogs hagla mi en remington 1100 som ikek veksler helt topp med lerdue ammo, uavhegig om det er bly eller ei. Men i den bruker jeg alternativ ammo, inkludert stål jakt ammo. Skal jeg jeg skyte dyr med lerduehaggel bruker jeg en av mine dobbeltløpere. (Men nå er jeg såpass heldig at jeg er gammel nok til å ha slike uregistrert og lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det?

 

Synes du det verre og ha 3,4,5 eller 6 skudd i hagla en og kjøre i 110, 120 i 80 sonen hvor du kan risikere livet til andre menneske liv?

 

Hassle: Liker yrkes valget ditt :lol: Lurer på om jeg skal lage meg en karriere som provokatør, tror det er et ganske bra marked her inne, mye tynn hud. HE HE

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter som tråden allerede har sklidd ut:

 

Jeg blir VEEEEEELDIG skeptisk, når det kommer en å spør hvilken automathagle som er best, og leverer 72 smileys på 49 innlegg :shock:

Som en ballong som snart skal sprekke! Klarer han å stå rolig når han leverer inn våpensøknaden tro?

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vet ikke hva du ente opp med her, men leste bare første posten din.

 

Jeg har en Star Baikal MP153 og er utrolig godt fornøyd! Har og hørt litt om dette at den ikke lader all ammunisjon, dette gjenstår enda for meg å finne. Har foreløpig lada absolutt alt jeg har prøvd med.

 

Om man skal utsette noe på denne, så er det jo at den er litt tung.. For meg spiller det null og niks rolle.. Har skutt noen titalls harer og like mange ryper med denne hagla, og er strålende fornøyd. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...