Jump to content

halvautomat halge, trenger noen tips og erfaring.


revjeger

Recommended Posts

Remington 11-87 har vel et godt rykte uten jeg skal gå god for det. Det er et par modeller før 11-87 som er noe mer beryktet.

 

Generelt er det fordeler og bakdeler med alle våpen. Halvautomaten har en annen oppførsel i skuddet og en annen balanse enn tradisjonelle hagler. Om det passer deg, må avgjøres med prøveskyting.

Mange er ikke komfortable med sikkerheten i forhold til brekkhagler. Det er din jobb å sikre ditt våpen uansett hva slags mekanisme som er i bruk.

 

Noen vil vel også si at kompleksiteten i mekanismen er et problem, dvs mer pussing og mer som kan gå galt, men med mindre du må ha gønner som virker etter 30 år i zombiekrigen (det er 870, det), så burde ikke dette være noe stort problem. Dessuten gir det en viss følelse av mestring når du fikser demontering og pussing av en halvautomat.

 

Benelli, Franchi, Remington - bra saker, hva du går for blir en smaks,- og prissak.

 

Også mulig å gjøre kupp på bruktmarkedet. Min antikvariske Win 1400 lager aldri bråk med mindre jeg ber om det :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ja, det sparker bra det :) har du helt rett i :lol:

 

men jeg skyter veldig bra med over under'n min, men hadde jo så klart ikke gjort noe om, jeg hadde skuddt bedre med halvautomat.

 

 

 

 

TAKKER FOR ALLE SVAR OG TIPS JEG HAR FÅTT :) STOR APPLAUS TIL DERE ALLE MANN :o:o

Link to comment
Share on other sites

Det faktum at mange treffer bedre med halvauto, gjelder også på jakt...

Jada... og "det faktum" at "mange" treffer bedre med o/u gjelder også på jakt..

 

Skjønner ikke helt hvor du vil. Om du mener at de som skyter med halvautomat har en fordel ovenfor andre jegere, vil jeg gjerne se vitenskapelig dokumentasjon på dette før jeg godtar det som et "faktum"

....mener du derimot at en halvauto er like grei å jakte med som en annen hagle, er jeg helt enig.

 

De fleste treffer best med den hagla de trener med. For utrente kan det være lettere å treffe med en enløper enn med en o/u, men dette har ingenting med automatikken å gjøre, men derimot at enløpere ofte er lengre pga. mekanismen og gir en mer kontrollert bevegelse. Dette blir det samme med en pumpe.

 

Poenget mitt var at halvautomater ikke har noen fordeler jaktmessig. Ikke dermed sagt at de har vesentlige ulemper.

 

Halvautomat har jo snillere rekyl å det er jo gull. Kjedelig å banke skuldra i filler med en o/u 12/89, det sparker jo noe sinnsykt. mvh -m-

Har enda tilgode å legge merke til rekylen i en jaktsituasjon. Jeg har jaktet med vanlig enløper, s/s, o/u, pumpehagle og halvautomat. Og jeg har også jaktet med 66grams 12/89 den gangen bly var tillatt og prisene på supermagnum var overkommelige. Det er ingen som banker skuldra i filler på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det faktum at mange treffer bedre med halvauto, gjelder også på jakt...

 

Snakker ikke om automatikken som sådan! Blir jo det samme med pumpe. Tenker først og fremst på å få et bra andreskudd. Trenger ikke kompensere for treffpunktet i forhold til skinne/korn. Min erfaring er at selv med en og samme trangboring, treffer jeg bedre på andre skuddet...

Alt kan selvfølgelig læres. Jo mer man trener jo bedre blir man(forhåpentligvis) Utgangspunktet må jo være å finne en hagle som passer, og lære seg å bruke den!

Har en kjenning som var aktiv trapskytter. Han jaktet med drilling og kikkertsiktet var påmontert under hele vinterjakta. Var nok å bare "peke" på rypa under støkkjakt

Link to comment
Share on other sites

Det faktum at mange treffer bedre med halvauto, gjelder også på jakt...

 

Snakker ikke om automatikken som sådan! Blir jo det samme med pumpe. Tenker først og fremst på å få et bra andreskudd. Trenger ikke kompensere for treffpunktet i forhold til skinne/korn. Min erfaring er at selv med en og samme trangboring, treffer jeg bedre på andre skuddet...

 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener....kompansere for treffpunkt i forhold til skinne/korn?

Link to comment
Share on other sites

Ser at Kjell Olav var innpå tråden tidligere, men send en PM og spør hvorfor han bruker halvauto og hvorfor han bruker det merket han bruker (Benelli). Det den karen ikke kan om skyting med halvauto er ikke verdt å vite, tror jeg. :wink:

 

Har klådd litt på en Benelli halvauto hos han, og jeg som er ihuga Merkel o/u kal 16 veteranmodellfan, holdt på å snu til Benelli halvauto, gjerne med syntstokk! En biiiittteliten forskjell på de to... Pokker ta folk som gjør en skrullete i huet! :lol:

Link to comment
Share on other sites

men send en PM og spør hvorfor han bruker halvauto og hvorfor han bruker det merket han bruker (Benelli).

Heeeelt uenig! Han kan fortelle det her. Interressant å høre andres meninger. Spesiellt om erfaringen tilsier at det er verdt å lytte til.

 

Selv har jeg som sagt både Benelli Comfort og en sportinghagle o/u i et annet merke. Jeg har ikke funnet ut hvem jeg skyter best med enda.

 

Noen fordeler med Benellien: Forholdsvis lett å drasse på, værbestandig kolbe, kolbekappe av et mykt stoff som ikke kleber eller hekter i noe som helst, generellt god å skyte med, rask omlading, enkel å demontere uten verktøy. Reklamen sier at de her redusert følt rekyl og munningsvipp med 40-50%, noe jeg ikke føler meg sikker på.

 

2 ulemper med Benellien:

Kun en trangboring. Dette er ikke noe kjempeproblem på jakt, men kan være en ulempe på leirduesti/sporting.

Kaster hylsa metersvis. Jo hardere ladning jo værre. En sidemann la inn klage på meg mellom omgangene i en trap-konkurranse en gang. Måtte finne meg et syltestrikk og tre over utkasteråpningen før 2. omgang. Og som støkkjeger har jeg mere lyst til å lete opp rypa/tiuren etter skudd, enn å lete etter hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Kjell Olav var innpå tråden tidligere, men send en PM og spør hvorfor han bruker halvauto og hvorfor han bruker det merket han bruker (Benelli).

 

Er fordi jeg liker å skyte med dem vel.... :lol:

 

Er nok de som har mer erfaring en meg med Benelli men noen skudd med div modeller har det blitt.

 

Har hatt div hagler i løpet av de siste 30 årene, noen versjoner Beretta o/u både jakt og sporting, Browning Ultra Sporting, samt noen auto'er som Remington 1100 Special Field, Beretta 391, Benelli Super 90, Benelli Comfort og Benelli Cordoba. Har også hatt andre hagler som jeg ikke trenger nevne her.

 

Fra den første Benelli'en som var en Super 90 og frem til i dag med en Comfort og en Cordoba har jeg trolig skutt minst 40 - 50 000 skudd med disse. Comfort'en har gått 23 - 25 000 skudd pr i dag og det uten en eneste vekslingsfeil overhode, den har vært ekstremt driftsikker. Den nye Cordoba'en fikk jeg ved påsketider og den har ikke gått så mange tusen skudd ennå men noen har det blitt, tilnærmet feilfri funksjon på denne også bortsett fra noen Gyttorp Lead Max som tydeligvis var lagret fuktig over vinteren, disse nektet den plent å mate noe som ikke var så rart da mekanismen ble full av krutt etter noen få skudd. De brant ganske enkelt ikke og hadde heller ikke nok omph til å veksle mellom løpene på flere o/u hagler på det stevnet. Når det gjelder slitasje innvendig i mekanismen etter ca 25 000 skudd så er den lik null, det går an å se at våpenet har vært brukt, ikke mer. Skikkelig imponerende.

 

Siden mekanismen til Benelli er rekyldrevet blir det lite sot og slam i denne, en slipper derfor litt billigere unna når det gjelder puss enn med en gassdrevet automat. Til vanlig så pusser jeg raskt ( 5 min jobb ) over mekanismen etter 1000 skudd, men har skutt det dobbelte og mer uten problem.

 

Tilpassing av kolbe gjøres enkelt med shims og 3 tykkelser på kolbekappe. ComforTech systemet og den svært myke kolbekappen demper en del av rekylen. Dette til sammen med at autohagler generelt har mykere rekyl gjør dem svært behagelige å skyte med. Pga portet pipe og liten munnigsvipp er Cordoba'n svært raskt på målet igjen for skudd nr 2. Comfort'en er ikke så langt etter men noe forskjell er det. I konkurranser er det litt å hente på slikt.... :wink:

 

Comfort til venstre og Cordoba.

P7060925Medium.jpg?t=1278430157

Legg merke til at Comfort'n har "gulnet" i grepet og på forstokken pga all håndteringa.

Comfort'n er nå blitt jakthagla mens Cordoba'n brukes til det meste av lerdueskyting som Trap, Sporting og leirduesti samt figursti.

 

Det er forskjellige låskasser på Comfort og Cordoba. Comfort = M2 mens Cordoba har samme kasse som SuperSport.

P7060926Medium.jpg?t=1278430352

Cordoba er ennå lettere å pusse enn Comfort siden hele oversiden av låskassa plukkes av, tar en ut avtrekkermekanismen også så er kassa åpen begge veier og en kommer til over alt.

 

Til min skytestil og bruk synes jeg disse børsene passer godt.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar ut den grove fjæra som ligger inne i sluttstykket og erstatter denne med et tykt nylonrør med samme diameter og lengde som fjæren. Da vil ikke børsa veksle og en kan plukke ut hylsene for hånd. Kenneth Aspestrand ( Våpenlåven ) skaffet denne for noen få kroner. :)

Link to comment
Share on other sites

ja, den var jo ganske fin :) men jeg har lest mye om fabarm, og noen andre som har laget i tyrkia, at man skal styre seg unna dem..men hvis din har gått 800-1000 skudd, uten problem, så er jo det kjempe bra. også er jeg litt usikker på sånne våpen jeg aldri har hørt om..men takk for tipset :) skal ha det i bak hode:)

Link to comment
Share on other sites

okei, takk gåsejegern fra forsen :) ja, jeg vil heller ha et våpen som er kjent som jeg har hørt om, trenger ikke å være et merke bare for å ha et våpen som er kjent/merke liksom. bare det fungere på jakt og lerdu bana, helst på jakt, så er jeg mer enn nok fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

ja, den var jo ganske fin :) ..men hvis din har gått 800-1000 skudd, uten problem, så er jo det kjempe bra...

Døh.. jeg skyter for tiden ca 200 skudd i uka! :roll:

Er vel ikke mye forlangt at børsa holder i 5 uker :lol:

 

Og du: Gåsejegern er fra Fosen. Ikke forsen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

De 800 til 1000 skudda er jakt ammo. tar jeg med de to gangene jeg er på lerdue banen i uka så blir nok tallet noe annet.

Eneste jeg har sett på jakt og banen av de andre merkene dere nevner er at di får klikk og/eller at de ikke veksler lerdue ammo.

Når jeg skulle kjøpe min halvauto, så var vi to som kjøpte fabarm (ingen problem) og en som la i 6000 ekstra og kjøpte Benelli, han har hatt den hos forhandler to ganger og den veksler fortsatt ikke lerdue ammo. og han får klikk stadig pga av at slutstykke ikke går helt frem. Veit ikke jeg men jeg kommer til og kjøpe Fabarm neste gang å.

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290920.ece

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=19113338

Link to comment
Share on other sites

Min har trestokk ja (optowood) og fornicklet låskasse, den veier kun 2,7kg, ellers er det vel

ikke så stor forskjell på dem. Står foresten benelli armi på løpet på hagla, trode hagla hadde

heftig rekyl men der ble jeg overaska, prøvde med både 24grams og 32grams ladning, det var ikke

så ille. Spørs om det blir være med gåseammo(winchester xtended 12/76) men da merker jeg ingenting uansett :lol:

Link to comment
Share on other sites

kjell olav, har du problemer med din ?

:lol::lol::lol::lol::mrgreen::mrgreen::D

Beklager sitering :oops:

 

Dersom Dynna har skutt 800-1000 jaktskudd på en sesong, så har han for det første brukt mere penger i ammo enn i børse.

Videre tenker jeg at han er enten jæv*** dårlig til å skyte, eller så har han mye større fryser enn meg.

Et tredje alternativ, kan være at han arbeider på søppelfyllinga, og jakter kråke og måse hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje ikke så god til å skyte og jeg jobber ikke på en søple fylling. he he

Men grunnen til at det har blitt rundt 900 skudd. Er at jeg har testet en del forskjellig jakt ammo og "jakt" ammo så det meste har gått i våte telefon kataloger, på ler duer og papp skiver. (og en del i lufta rundt due og kråker he he)

 

Grunnen til all testinga er at det kun et ett løp og da er det greit og finne ut hvordan alt av miljø (dritt) ammo fungerer på forskjellig avstand skal jeg ha cyl,1/2,3/4 eller full osv.

 

Kjell Olav hvilke jaktpatroner jeg har brukt så har det blitt mye forskjellin stål, tinn/sink, tungsten, bly osv.

noe Rio, Eley, Saga, Remington osv. Kan se hva jeg finner igjen av notater når jeg kommer hejm, hvis du virkelig er int. Kjell Olav.

 

vømmøl: De fleste bruker vel mere penger på ammo en våpen, hvis de ikke bare sitter hjemme da og har hagla i skapet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...