Jump to content

Verdi på gammel ABU snelle fra 40-50 tallet?


Monty P

Recommended Posts

Jeg har en gammel Multiplikator-Snelle: (ABU)Record Sport 2100. Den er produsert mellom 1948 og 1950 av AB Urfabrik. Sweden.

Snellen er i meget god stand og har kun litt brukspreg på yttersiden. Det mekaniske går nesten silkeglatt og bærer ikke preg av slitasje. Jeg har desverre ikke originalemballasjen..

Er det noe her i forumet som vet hva denne kan være verdt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Recordsnellene er nok ikke så veldig mye verdt da de er ganske vanlige. Det kan selvsagt variere med modell.

 

På Blocket.se ligger det endel til salgs, samt på Ebay. Det hender også at det er noen på Finn.no. Vanlig pris ligger fra ca 500,- - 1 500,-, mest vanlig ned mot 500,-. På Blocket.se er det en til 2 000,- svenske dollar. Denne er i originaleske, med bruksanvisninger, original olje osv. Denne er rimelig strøken.

 

Hiv snellene på hylla til pynt i stedet, for de blir ikke mindre verdt med årene!

 

Selv har jeg en Ambassadeur 2500C fra sent 70-tall. Denne har jeg sett til salgs for rundt 1 500,-, så den er ganske sjelden, men jeg bruker den så ofte jeg kan da det er en fenomenal snelle! Og når jeg kommer hjem, ender den opp på hylla som pynt før neste tur! :D

 

Hver høst, og hver vår, plukker jeg den i småbiter og pusser og oljer, så den maler så fornøyd atte! Har to andre Ambassadeursneller og, en 5000 (kjøpt i USA på Ebay for 250,-) og en Mag2 (fra midt på 80-tallet), men 2500C'en er favoritten. 5000-snella kjøpte jeg fordi jeg hadde mistet gromsnella, trodde jeg. Fant den ikke igjen uansett hvor jeg lette, så kjøpte da en billig en som erstatning. Merkelig nok fant jeg igjen snella i fiskeveska!!! Makan... :oops:

 

Her kan en lese litt om Recordsnellene: http://www.realsreels.com/reels/record/default.htm

Link to comment
Share on other sites

Hiv snellene på hylla til pynt i stedet

Kan selvfølgelig bare svare for meg selv, men det er nettopp en slik tilværelse min tilbringer. Jeg har ingen planer om å selge den.

Selv har jeg en Ambassadeur 2500C fra sent 70-tall.
Heldiggris !!! 8)

Har forøvrig også en Ambassadeur 4500CB, den tror jeg er relativt sjelden - har bare sett dette ene eksemplaret, og den har heller ikke figurert i Napp & Nytt...

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg en Ambassadeur 2500C fra sent 70-tall.
Heldiggris !!! 8)
Mhm? Jeg har en sånn liggende, kjøpte den til sjøørretfiske i sjøen med lette sluker. Den varmer stort sett hylla, for spolediameteren er veldig liten slik at spolen får en vanvittig rotasjonshastighet. Ikke helt gunstig i forhold til backlashproblematikken, som ikke blir mindre når man spoler 0.25-line på snella. Og alt lettere enn rundt 10 gram kan man bare glemme å kaste med multiplikatorsnelle uansett. Sånn sett har jeg mer tro på 4500'en til lette sluker og tynne liner, den har større spolediameter enn 2500'en.

 

Men liten og søt, det er 2500'en. Til tross for en relativt klønete konstruksjon 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...