Jump to content

Varmskutt Winchester 94 = haglesverm?


korporal

Recommended Posts

Jeg var på banen i går og skulle skyte opp med Winchesteren min i 30-30. Men da jeg hadde skutt en stund begynte seriene og bli dårligere. Børsa fikk pauser til og kjøle seg noen lunde ned igjen mellom seriene og da satt de 2-3 første skuddene der de skulle, men nr. 4 og 5 ble slengt rund på skiva ca. 10-12cm utenfor siktepunkt, over og til siden som regel (Skutt fra benk med både hjemmeladet og fabrikk ammo med samme resultat)

 

Har noen opplevd det samme? Kan jeg skylde på varmskyting?

Link to comment
Share on other sites

Vist du har mulighet å demontere magasin røret i rifla di,så vil du sjå at infestinga av magasinet i låsekassa kan vere med en hake.Det som skjer er at når våpenet blir varmt og jernet begynner å strekke seg så vil du få samme problemet som med combier/dobbelr rifler med sammen lodda piper,metallet strekker seg litt mere etter hvor hvarm pipa di blir.

Det du kan gjøre er å sliåe bort haken som sitter festa i låsekassa di,da vil magasin røret ha mulighet til å strekke seg litt uten det påvirker spenninger som oppstår i ei varm pipe.Samtidigt løsne på eventuelle bånd rundt pipa på midten og la magasin røret ligge fast ved løps båndet fremst på pipa.Da vil du få ei mere stabil rifle.

At pipa di i rifla di er utskutt tror jeg ingen ting på.

Jeg har selv ei winchester 94 med 26 tommers pipe,den samler like godt om den blir varm,den rifla setter 5 skudd på under tommen med opne sikter vist jeg gjør jobben.

MEN emkelte winchester 94 er og blir umulige,men bør klare å gi ok jakt presisjon på 80-100 meter.

Uasett er dette en klasikker med stor eier glede,og med mulighet til å leke cowboy å oppleve en nostalgisk jakt.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg om magasinrøret på en i 30-30 har samme løsning som den jeg har i .444 marlin, mener 444'en har forsterket låskasse og pga det er kanskje magasinløsningen annerledes? Vargen vet jo mye om disse...

Uansett, røret ligger "løst" i en styring i kassa, fremre løpsbånd + en liten pinne gjennom magasinbunnen holder røret på plass. Kan ikke se at dette skal skape spenninger da det får leve ganske "fritt".

 

Var faktisk å skjøt med min for et par dager siden og den ble mildt sagt varmskutt, godt over 100 skudd, men samlet likevel godt innenfor hjortekravet på 100 meter...stående.

 

Gal Mann fra forumet her skjøt halvlitersflasker fylt med vann på 70-80 meter og traff hele tiden 8)

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut en kar som heter Paco Keller sin nettsider,- han kan litt om bøylebørser kan du si.. Greie "How-to" sider der..

 

Har du en adresse? Kan ikke finne noe...

 

Blying tror jeg ikke er et problem siden jeg bruker blykuler med gas check og pusser mellom bly og mantel serier...

 

Men når jeg tenker meg om så strammet jeg til metallbåndene på børsa før jeg var på banen denne gangen.

Mulig jeg prøver og løsne litt på det nærmest kassa og prøver med nærmest "frittliggende løp".

 

Var hos børsemakeren og fikk laget ny krone i løpet da så han at det var gravrust fra enden på kammeret og 10-15cm fremover.... Og med det lærte jeg og få sett over brukte våpen før jeg handler :evil:

Hvis dette har noe og si for pressisjonen så er det rart at de 2-3 første går dit de er tiltenkt???

 

Men børsa gir god nok pressisjon til mitt bruk da det blir mest kortere hold på rådyr uten opptikk. Jeg visste vel også da jeg kjøpte den at den ikke er kjent for ekstrem pressisjon. Men ikke så rart så etterstreber man jo så god pressisjon som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Var hos børsemakeren og fikk laget ny krone i løpet da så han at det var gravrust fra enden på kammeret og 10-15cm fremover....

 

Hehe ikke så bra skrevet ser jeg :? Men det har seg slik at han så over resten av jernet samtidig også, og DA oppdaget han rusten. Nå forstå? Eller må jeg bruke kruttause? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...