Jump to content

En ladning til krag som klarer kravet


tailgunner

Recommended Posts

Jeg er en stor tilhenger av Krag Jørgensen og er så heldig at jeg har en steyr i god stand som er en fryd å skyte med.

På mandag som kommer skal jeg ta med kragen og mausern til skytebanen for å skyte opp men før det må jeg ha elgladninga klar.

Jeg har hatt trykkmåler en liten stund og har endelig knødd meg til å kjøpe en box vihtavuori n570.

Jeg bruker remington hylser, federal hetter og en 155 grs lapua mega. I følge pcb må megaen ha en utgangshastighet på 734 ms for å holde kravet til anslagsenergi.

Etter endel mysing på lapuas sider bestemte jeg meg for en startladning: 42 grain

 

HUSK AT DETTE ER LADNINGER FOR MITT VÅPEN OG ER MENT SOM TIPS OG VEILEDNING TIL ANDRE

 

Jeg har tidligere skutt endel etter ladeboka og har testet 120 grs sierra hpbt med 45 grs n160, federal hetter og remington hylser. Denne ladningen har jeg testet til 2800 bar og 822ms og den er da lagret i systemet som mal for andre ladninger.

 

Jeg begynte med å skyte et par skudd med sierraen. Da vet jeg at alt fungerer som det skal. Trykkmåleren viser det den skal og kronografen gjør det samme.

Så begynte jeg å skyte tre-skudd serier. Først en sierra og deretter 2 ladet med megaen.

Til min store overraskelse holdt den første ladningen nesten kravet og det med veldig moderat trykk.

Jeg fortsatte å skyte tre skudds serier og kom til slutt opp på 45,5 grs. Den ladningen holder 760 ms, trykket er oppe på 2800 bar og bare ørene hindret smilet i å gå helt rundt huet :D

 

Jeg lot løpet kjøle seg ned en god stund og satt meg ned i myra å plundret litt med pcb. Pcb mener jeg nå holder kravet med god margin. Faktisk 161 joule over kravet.

 

Etter at løpet var kalt fortsatte jeg å teste litt. Denne gangen skjøt jeg annen hver med sierra og lapuaen bare for å være heeeelt sikker på at trykket ikke var for høyt. Etter en god del skudd er jeg nå sikker på ladningen og en ting til: Kragen min blir med på elgjakta. I alle fall når det ikke er storoksen det jaktes på.

 

 

Håper dette er til hjelp for andre som har lyst til å lade til kragen sin :D

 

Bruk mine data med forsiktighet og still gjerne kritiske spørsmål :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...