Jump to content

5.6x52R vs andre


mauseren

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er på vei til å kjøpe meg kombi. Et par selgere jeg har snakket med roser 5.6x52R opp i skyene til min bruk som

hovedsakelig er toppjakt, rypejakt og noe rådyr. Argumentene er at denne ammunisjonen ikke ødelegger like mye som

222 og 223 f.eks. den har også krage som er en fordel i knekkvåpen.

 

Jeg har nå fått tak i en katalog fra Norma og kikker litt på dataene der. Såvidt jeg ser er det jammen ikke store forskjeller på

papiret, men det er kanskje praktiske faktorer dere med erfaring kan forklare!?

 

Det står bla følgende:

 

222 | oryx 3.6g | 930m/s@0m | 764m/s@100m | 1540j@0m | 1038j@100m

 

223 | oryx 3.6g | 950m/s@0m | 781m/s@100m | 1607j@0m | 1087j@100m

 

5.6x52R | oryx 4.6g | 850m/s@0m | 730m/s@100m | 1662j@0m | 1258j@100m

 

5.6x52R har tyngre kule og noe lavere hastighet, men høyere energi. Såvidt jeg har lært i fysikken er det viltet som

tar imot denne energien. Er det ikke da naturlig at høyere energi gir mer skade?

 

Takk for alle inspill!

Link to comment
Share on other sites

.222 og .223 er opprinnelig utviklet som skadedyrskalibere, og kulene er derfor ment å "sprenge" smådyr som rotter og ekorn osv. Det har etter hvert kommet høvelige patroner for matvilt, men den høye hastigheten kan også få helmantelkuler til å gå i oppløsning og ødelegge feks orrfugl og rype.

 

Vet ikke hvorfor 5,6x52R kom, men med tyngre kuler og lavere hastighet skal det i hvert fall mer til før den sprenger viltet.

 

En ting skal du være obs på. Det er lite utvalg i ammunisjon til 5,6x52R, og den er dyr. Patronene koster jevnt over drøyt ti kr mer enn for "småbrødrene".

 

Hadde sjøl en kombi med 5,6x52R, og jeg var ikke klar over ammoprisene. Kjedelig når S&B helmantel kostet dobbelt så mye som til .222. Blir ikke mengdetrening av slik! Det er også begrenset utvalg av kuler til hjemmelading.

 

Det sies at R-patroner er best i brekkvåpen. Jeg har hatt kombi med både 5,6x52R og .222 Rem. Kan ikke si jeg følte noe savn etter randen. Litt letter å pirke ut hylsa med rand, men opplevde aldri noe problem med .222en. 5,6en hadde jeg for øvrig bare et par uker. Etter ca 50 skudd på bane, hvor jeg knapt var inne på skive, verken på 100 eller 25 meter, fikk jeg levert tilbake børsa til butikken. Pipa var skjev... .222'en hadde jeg i tre år. Kjempefornøyd med kaliberet, selv om jeg aldri skjøt noe vilt med rifleløpet. Solgte sulamitten da endel av poenget med kombi for meg ble borte.

 

Tips om du skal ha kurant kombi med R-patron er 7x57R. Fremdeles dyrt å skyte med, men her har du større utvalg i det minste. Den er vel lovlig på storvilt og mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke da naturlig at høyere energi gir mer skade?
Sålenge kula går igjennom viltet, vil ikke all energien bli lagt igjen der. Samme grunn som at helmantel ødelegger mindre enn ekspanderende kule, selv om den har like mye anslagsenergi.

 

Tilbake til kaliberet. Mange mener det begynner å bli ukurant, siden det ikke er det beste utvalget i fabrikkammo og kuler. Spesielt tilgangen på bra helmantelkuler bekymrer de fleste. Men fordelen er at du kan gjøre et godt kjøp av en brukt kombi nettopp fordi folk er redd for at det blir vanskelig å skaffe ammo. Dette er diskutert i flere tråder, bland annet denne:

 

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=27090

Link to comment
Share on other sites

Vist du vurdere combi,så kikk litt på 7*57r i stedet,passe hastighet,kjempe utvalg i kuler,lett å lade,og godjent for alt fra ekkorn til bjønn.

5,6*52r har dessuten ei kule i .228 og ikke 224 som resten av 22 calibra våpen har,så dermed er det mindre utvalg i kuler til den patrona.

Men 5,6*52r er ei kjempe patron til sitt bruk og lader du ikke selv så spiller det ikke noen rolle,men har selv ei blaser kombi i cal 12/30r blaser som er igrunn litt for mye til småvilt,men i rfla har jeg skutt alt fra ørre til elg og fungerer perfekt med rett kule,men det er kjedelig å skyte på tiur på 100 meter å kun sjå ei fjørsopp stå opp frå tre toppen, du veit at fugelen er bikkjemat.

Kjøper du deg combi så tenk på at det er eit våpen du skal bruke til det du jakter i dag og kansje om år,så det er kansje ikke så dumt å ha litt grøvre høl i pipa,noen forskjell jakt messigt merker du ikke.

Har eit krav til mine brekk våpen,det skal vere R patron. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å få kombien i lillebroren, 5,6x50R Mag.?

Jeg har en enkeldskuddsrifle i kaliberet og er meget godt fornøyd med presisjon og

tilgang på ladekomponenter. Dette kaliberet bruker .224 kuler.

Ønsker deg lykke til med valgets kvaler i kaliberjungelen :wink:

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

.222 og .223 er opprinnelig utviklet som skadedyrskalibere, og kulene er derfor ment å "sprenge" smådyr som rotter og ekorn osv. Det har etter hvert kommet høvelige patroner for matvilt, men den høye hastigheten kan også få helmantelkuler til å gå i oppløsning og ødelegge feks orrfugl og rype.

Dersom dette er argumentet for å velge 5,6x52R er vel ikke 5,6x50R Mag noe bedre i så måte..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på vei til å kjøpe meg kombi.
Har du tenkt å kjøpe nytt eller brukt.

 

Jeg tror ikke jeg ville kjøpt en ny kombi i 5,6x52R.

 

Men det finnes mange nydelige brukte kombier å få kjøpt i nettopp dette kaliberet. Og jeg har sluttet å kjøpe nytt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for tipsene!

 

Jeg er ikke sikker på hva jeg skal gå for enda. Har en 12/222 på hånda, men er litt usikker. Leser mye forskjellig om dette

kaliberet. Det virker som man kan unngå altfor mye kjøttsvinn med 222 om man velger tyngre kuler og lavere hastighet.

Det er mange meninger om dette har jeg sett. Noen hater 222 mens andre elsker det...

 

Har også lest at enkelte bruker opp til 9,3 på rådyr uten problem. Da med tunge og trege kuler. Kanskje jeg dermed like godt

bare kan benytte elgbørsa i 30.06 til rådyr og toppjakt. Ulempen da er at jeg ikke har rifle jeg kan bruke på f.eks. rype. På en annen

side er vel ikke 222 noe å bruke på rypa uansett.

 

Bukkejakta nærmer seg jo også med stormskritt så jeg må få bestemt meg snart!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...