Jump to content

Baneladning 7grams Scenar 6,5x55


kjetil_338

Recommended Posts

Jeg har skutt med 7 gram scenar i fart ca 840 - 860m/s til bane i mange år ladd med nc 96m (husker ikke ladvekt i hodet), kan ladde helt opp til 960 - 970 m/s til felt med samme kruttet hvis du ønsker det. Har også prøvd ca 815 - 820 m/s i 67 cm løp med godt resultat, men må opp i ca 850 med 70 cm løp for å få gode samlinger. Det variere fra løp til løp. Ellers skal n11 fungere (skal vistnok være mulig å få 1000 m/s :mrgreen: ), men jeg har ikke prøvd det. vitavuri 140 skal fungere til lette kuler.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påstå jeg vet dette men jo høyere hastighet jo større utbrenning i pipe så maksladinger her eter piper . Jeg har skutt ut flere piper med 6,9 g Sierra til felt med Vo 970 til 1000 m/s men dette eter piper etter min erfaring og jeg har endret kuletyngde og hastighet .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har brukt denne kula i 5år, lader den til ca 850ms, går hull i hull, med schultslarsen løp. bruker akkurat nå 43.5grains med norma 4, et krutt eg aldri har hatt problemer med å finne gode ladninger med, bruker dette også til 8gr scenar til felt med 950ms, og 47.5 grains. har tenkt på å bytte krutt, men gjør det ikke før eg får problem. På felt ammo, er det akkurat fult. har hatt 50grain også, men ble litt mye synes eg.

 

magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg prøver å puste liv i denne tråden igjen - utfra egne behov, såklart :D

 

Jeg har en vanlig sako hunter 75 i 6,5x55 med 58 cm løp, så det er ikke baneladning det er snakk om, men det er vel greit å samle scenar 7 gram i 6,5x55 i en tråd?

 

Jeg har det meste av relevant krutt tilgjengelig fra Norma, men mangler n150 fra Vihtavouri, sitter her med N160 og N140. Skytterlagskrutt har jeg ikke.

 

Målet er ladinger er primært presisjon, sekundært fart i området (850-870)m/s.

-------------------------------------------------------------------------------

Testladininger

 

Foreløpige utgangspunkt er col 77

 

Test 1 Norma 204 - tre trinn med en grains intervall fra ca 44, 45 46 grain

 

Test 2 Vihtavouri N140 37 -40 grain

 

Test 3 Vihatvouri N160 45-48 grain

 

Test 4 Norma URP 43 - 45 grain

 

Test 5 Norma MRP 47 - 50 grain

 

Test 6 Norma 203B 37 - 40 grain

 

Noen på forumet som har "superladninger" på denne kula, eller råd forøvrig, så er det topp om jeg får respons.

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

I de riflene jeg har prøvd (2 stk Sauer 202 og en Tikka T3) får jeg 5 skudds samlinger på mindre en 20mm med 39-40 grs N140. (39 grs i Lapua og RA hylser, og 40 grs i Norma hylser) COL 77mm.

 

Når det gjelder utbrenning av piper, tror jeg kruttmengden har mer å si en hastigheten. Jo flere grain krutt, jo mer varme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...