Jump to content

Jaktladninger 9,3x62


hunter boy

Recommended Posts

Hei.

Noen som har erfaring med Swift A-Fram 250gr. På elg???

 

Evt fordeler/ulemper?

 

Har kjørt med denne på en håndfull elg og veldig fornøyd. Sist høst fant jeg igjen 1 kule etter en elg på langs. 93 % restvekt. Tidligere brukte jeg a-frame i 375 h&h. For min del så blir det nok leeeeenge til jeg bytter til annen kule.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

Hei,

 

Er det nokon som har brukt VV N150 til lading av 250gr Barnes TTSX (boattail) i 9,3x62?.

 

Basert på ladeboka nr 4, så prøvde eg å lade opp 60gr-61gr-62g N150r . Det var litt knaselydar på samtlige ladningar. På 62gr N150 så måtte eg bruke vibrerande tannbørste for å komprimere kruttet, hvis ikkje satt TTSX kula igjen i kuleisetjedia.

 

Patronlengde vart 85,6mm og det er ca 2,4mm friflukt.

 

Evt er det nokon som kan sjekke ladninga i quickload? Kva hastighet vil ein ca oppnå ved 61gr N150? (Mauser M03, løpslengde 49cm, CCI large rifle primers)

 

Kan det være skadelig med for mykje komprimering av krutt? Kan ein feks misforme hylsa eller i verste fall antenne tennhetta ved for mykje press?

 

Link to comment
Share on other sites

Kan det være skadelig med for mykje komprimering av krutt? Kan ein feks misforme hylsa eller i verste fall antenne tennhetta ved for mykje press?
Å få hylsene til å bule er mulig ved for kraftig komprimering, antennelse har jeg enda ikke klart, tror ikke det er så lett.
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
..Kan det være skadelig med for mykje komprimering av krutt? Kan ein feks misforme hylsa eller i verste fall antenne tennhetta ved for mykje press?
Dette høres veldig usannsynlig ut, mener svaret må være nei? Eneste problemet jeg kjenner til ved mye komprimering er at kruttet presser kula litt ut igjen av hylsa. En krymp hjelper muligens litt på dette, men bruk heller et krutt med litt mindre volum....
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På 26.10.2015 den 14.12, ojoh skrev:

Jørun Lien har en bra artikkel og oppskrift på en mengde gode ladninger og kulekombinasjoner til 9,3x62 i siste nummer av Jakt. Han konkluderer med at N150 / Norma 203B er det du trenger for gode ladninger til nevnte kaliber.

Jeg kunne tenkt meg en kopi av denne artikkelen.. noen som vet hvor jeg får tak i deen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 18.5.2015 den 0.38, fjant skrev:

 

 

Kan det være skadelig med for mykje komprimering av krutt? Kan ein feks misforme hylsa eller i verste fall antenne tennhetta ved for mykje press?

 

JA!!!

 

STOPP!!!

 

Dette skal du vere forsiktig med.

Knaselyd betyr knusing av krutt, då endrer du brennhastigheten på kruttet. Knust krutt brenner fortere enn det som ikkje er knust. 

Ikkje eksperimenter med dette dersom du ikkje er 110% sikker på kva du driver med...!

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

JA!!!

 

STOPP!!!

 

Dette skal du vere forsiktig med.

Knaselyd betyr knusing av krutt, då endrer du brennhastigheten på kruttet. Knust krutt brenner fortere enn det som ikkje er knust. 

Det var nå dramatisk. Det er helt vanlig å komprimere krutt, også så det knaser. En finner komprimerte ladninger i fabrikkammunisjon også. Og det er godt beskrevet i allefall i en versjon av ladeboken.

MEN, om en kjører så høy fyllingsgrad, så er det ofte bedre å hele kruttet ned i hylsa gjennom ei litt lang trakt, eller vibrere den litt, så slipper en ofte hele komprimeringen. Stoppkriteriet for de fleste er når kula deformeres, det skal vanligvis ikke så mye til, og når en trykker inn kula med med isetteren er det liten vits i fortsette. At hylsene har bult ut har jeg ikke sett, men kuler som kryper ut av seg selv har jeg sett. En bør faktisk sjekke dette om en komprimerer kraftig, så en unngår problemer med for stor patronlengde.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer knaselyden av krutt som knuses eller bare at det blir presset sammen og tomrom fylles? Kruttkorn er ganske harde, og en ladning som blir komprimert rett fra kruttmålet blir ofte mye mindre komprimert eller akkurat ikke komprimert om man bruker en trakt og heller sakte og/eller vibrerer den litt.

Link to comment
Share on other sites

Komprimerte ladninger er helt problemfritt. Det er skjelden mulig å få så kraftig komprimering at hylsen buler slik at den ikke lar seg kamre.

Jeg har prøvd det også, og fikk 104 gr med kulekrutt i en 340 Wby, men da fikk jeg kun halvparten av hylsene inn i kammeret, så jeg reduserte ladningen litt.

Med andre kruttyper enn kulekrutt har jeg ikke klart å få hylsene til å bule.

Link to comment
Share on other sites

Du bør vere forsiktig med å skrive at komprimert ladning er problemfritt.

 

Dette leses her av uerfarne hjemmeladere, blir vektlagt og i ytterste konsekvens oppstår våpensprengning....  

 

Knust krutt på grunn av komprimering forårsaker overtrykk i patron... Hvor mye vites aldri, det er derfor man skal vite110%  hva man driver med...!

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det brukes ladninger som er i henhold til produsentens ladetabell er det problemfritt med komprimerte ladninger. Ingen skal lade utenfor produsentens tabeller, hva er da problemet?

Det er faktisk sikrere med ladevekter som gir komprimerte ladninger, en overladning vil da være lett å identifisere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jaktpatroner i 9,3x62 ferdig ladet til høsten jakt.

 

Bly alternativ

Kule: Brenneke TOG 247gr (16gram)

 

Krutt: Norma 203B 60gr

 

Patronlengde: 82mm

 

Hastighet: 728ms (gjennomsnitt av 5 skudd, +8 grader C)

 

Pipelengde: 54 cm

 

Blyfri alternativ:

Kule: Hornady GMX 250gr

 

Krutt: Norma 203B 58,5gr

 

Patronlengde: 84 mm

 

Hastighet: 715ms (gjennomsnitt av 5 skudd, +14 grader C)

 

Pipelengde: 54 cm

 

Treningspatron med samme treffpunkt som jaktpatroner:

Kule: SuperSonic 231gr

 

Krutt: N-540 58,5gr

 

Patronlengde: 84mm

 

Hastighet: 742ms (gjennomsnitt av 5 skudd, +14grader C)

 

Pipelengde: 54 cm

Hadde en batch med SuperSonic i fjor, med N-540 60gr, som gav ett gjennomsnitt på 775ms av 5 skudd ved +11 grader. Samlet bra, men lå ett par cm over treffpunkt av jaktpatronene. Ladet litt ned til N-540 58,5gr, og det gav likt treffpunkt som jaktpatroner og samlet like bra. Fornøyd med det :)

 

Hornady GMX ble testet i ladestige i fjor og med Norma 203B 60gr gav det V0 746ms (gjennomsnitt av 5 skudd ved +16 grader). Mer spredning og litt over referansepatronen (Lapua Naturalis 250gr fabrikkammo gjennomsnitt  5 skudd gav 713ms ved +16grader).

 

Fra venstre mot høyre: Hornady GMX 250gr, SuperSonic 231gr og Brenneke 247gr

IMG_0320.JPG

IMG_0321.JPG

Edited by znopi
Oppdatert tekst
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...