Jump to content

Jaktladninger 9,3x62


hunter boy

Recommended Posts

Patron til kommende afrikajakt på hjortevilt og sebra:

Kule: Nosler Accubond 250 grain.

Krutt: VV N-150, 62 grain komprimert.

Patronlengde: 83.8 mm.

Hastighet: 770 m/s i 58 cm pipe, og 730 m/s i 43 cm pipe. Sistnevnte med demper.

Pipelengde: 58 cm og 43 cm.

Presisjon: 5 skudd 100 meter. 20 mm.

Oppnår bedre presisjon med N-150 enn med N-140.

 

Patron til elgjakt her hjemme:

Kule: Norma Oryx 325 grain.

Krutt: Norma 203B. 56 grain.

Patronlengde: 83 mm.

Hastighet: 630 m/s.

Pipelengde: 43 cm og demper.

Presisjon: 5 skudd 100 meter. 32 mm.

En rå "elgvelter" til bruk i tett skog. Fæl rekyl uten demper. Godt egnet ut til 150 meter.

 

For begge patroner ble det brukt Norma halspressede hylser og Federal 210 hetter.

Link to comment
Share on other sites

Kule: North Fork 250 gr

Krutt: 61 grs N-150

Patronlengde: COL 83

Hastighet: mener å huske ca 720 m/s

Pipelengde: 47 cm + demper

Norma hylser

 

Går meget godt i min mauser. Brukes på elg, men har ikke det helt store datagrunnlaget med denne kula enda. Plystra gjennom store deler av en elg på langs for et par år siden.

Link to comment
Share on other sites

Kule: Woodleigh 250 gr Soft Point, Round Nose

Krutt: Norma 202

Patronlengde: Husker ikke. Hylsemunning mot krymperille.

Hastighet: Oppunder 800 m/s

Pipelengde: 52 cm, tror jeg + Hausken demper

Lapua hylser

Veldig bra presisjon, men jeg sliter med å klare å skyte nøyaktig nok med så mye rekyl.

Har skutt 2 elg. Begge smakte godt ;)

Link to comment
Share on other sites

Etter mye eksprimentering har jeg konkludert med at VV N-150 gir best kombinasjon av fart og presisjon i mitt våpen med 58 cm pipe. Har ikke prøvd N-150 med Norma Oryx 325 grain enda. Ser frem til å sammenligne resultatet med 203B og N-150.

 

Gjennomgående best presisjon får jeg med tunge kuler. Oryx og Mega i 285 grain samler meget bra. Partizan i samme vekt er utmerket treningsammunisjom og samler helt greit, men er noe ustabil. 5 - 3 cm samlinger. Vær OBS! Partizanen er dønn lik Megaen. Forskjellen ligger i egenskapene. Megaen er en god jaktkule. Partizanen er regelrett dårlig og bør ikke brukes på dyr.

 

Mitt våpen: Kongsberg 393 med Heen løpsmuffe og 2 x 9.3 x 62 løp. 43 og 58 cm. Dette våpenet liker ikke de letteste kulene. Norma Jatmatch fabrikkammo 232 grains går dårlig med begge løpene. Har reladet disse patronene med forskjellige kruttsorter, kruttvekter og settedybder, men får ikke skikkelig stabilitet. Resultatet blir urunde hull i skiva og samlinger på rundt 6 - 7 cm.

 

Gråmte! Hvor mye N-150 forer du 325 grains kula med?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader også Accubond, til trening. Har brukt 58 gr N-140. Så vidt jeg kan huske så er dette 1 grain over maksladningen til Vihtavuori, så start forsiktig! Jeg har også ladet den med 50 gr N-140. Det gav 630 m/s, hyggelig rekyl til 9,3 å være. Og like bra presisjon som andre ladninger. Bruker den egentlig bare til trening, men vurderer å bruke den på jakt til høsten. Da med full ladning.

Link to comment
Share on other sites

Maxladningen til Vihtavuori er 57,6 gr. http://www.lapua.com/fileadmin/user_upl ... 9.3x62.jpg

Har brukt denne kula på jakt, da med Norma 203B krutt. Husker ikke ladedata i farten, da jeg sitter på jobb for øyeblikket.

Meget førnøyd med denne kula hvertfall. Felte 11 dyr i Afrika med Accubond. Fant igjen 2 kuler som satt i skinnet på motsatt side.

Begge disse dyrene var truffet skrått forfra. Restvekt over 90%

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om jeg enig i at partizan er "regelrett dårlig" til jakt. Har skutt en - fem-seks æljer med den jeg, og den har fungert utmerket. Stort sett blåst rett i gjennom, og de jeg g mot formodning har funnet igjen har soppet seg fint. Noen rådyr har det også blitt med denne.

 

Mulig at jeg var heldig med min lott, dog.

 

mine har vært ladd til ca. 700 ms.

Link to comment
Share on other sites

Opprinnelig brukte jeg Nosler Ballistic Tip 250 gr som treningskule. Dette var ei normal ekspanderende jaktkule for hjortevilt, med plasttupp. Den var veldig presis, og kosta lite. I rifla mi fikk jeg samme treffpunkt som med 250 gr Woodleigh. Nå ser det ut til at Accubond oppfører seg på samme måte. Den vil heller ikke totalhavarere, noe som bal. tip ihvertfall i teorien kunne gjøre. Prisen er det doble, men jeg er blitt middelaldrende og velstående (les gammel og lat) så jeg betaler det de koster. Det er ikke snakk om så mange kulene i året uansett. Jeg bruker mer penger på kaffe og Fruktnøtt i jakta enn jeg gjør på ammunisjon ;)

Link to comment
Share on other sites

Sliter med å få Mega-kula til å gå med VV-krutt i børsa mi.

 

Det gjør jeg også. Jeg bruker en Mauser M03, og den samler kjempebra når jeg skyter med Norma jaktmatch, men Mega-kulene (285 grains) jeg ladet opp med 57 grains VV-140 gikk i hytt og pine.

 

Er det flere som har samme erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Ikke samme erfaring.

Kongsberg 393'n min liker slett ikke Norma 202 og vil heller ha VV-140. Heller ikke begeistret for Norma jaktmatch fabrikkammo.

Lader Mega 186 (og Megakopi fra Partizan) med 56 grs. VV-140.

Gir 650+ m/s i ei 47 cm pipe. (Fabrikkmega ga kun 620 m/s)

Bra presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Snodig. Hva kommer det av at det er sånne forskjeller?

Jeg innbiller meg at det er kulene som gir utslaget, mer enn at kruttet skal gjøre det. Eller?

 

Nei, rart det der. Sjølsagt liker ulike våpen ulike kuler, av en eller annen grunn. Men har inntrykk av at kruttet har litt å si også, i andre riflene enn 9,3'n kan det også variere bra mye på om jeg bruker VV eller Norma. Noen kuler liker VV, andre Norma. Og fabrikkammo som går middels til dårlig, kan jeg lade samme kula til å gå brukbart eller bra. Men det er jo det som er bra med å lade sjøl, at man som regel finner ut noe som går. I tillegg til prisreduksjon pr skudd. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Noen som kan ta en rask sjekk i QL på vv 133 med nosler accubond i 9,3x62 52 cm pipe? (gjerne så fort som muligh :wink: )

 

Hadde ikke Accubond i progr, men tok en 286g Partition, COL 84mm, 50g VV133 ga 666ms. Dette er en ladning i den harde enden av skalaen på QL.

Link to comment
Share on other sites

ok.. har du mulighet for å sette inn ei annen 250 gr kule i programmet?

 

La inn 250g Nosler Bal.Tip. 51g VV133, det ga 700ms. Skal være på den "sikre" (GUL) siden i QL progr. 54,8g gir 741ms, men den er akkurat påhøyt trykk (RØD)

Link to comment
Share on other sites

Den tabellen er kun å regne som veiledende, og er i mange sammenhenger temmelig villedende. Hvis du skal sammenlikne brennhastigheter for krutt til dette kaliberet bør du først se på ladedata for de aktuelle krutta. Det er for øvrig ingen grunn til å ikke holde seg til trykte data så lenge det finnes.

 

N-133 er raskere en 202. N-133 er vel vanligvis hakket raskere en 530, og det er det raskeste kruttet VV har i lista for 9,3x62.

 

Jeg bruker N-135 for 210gr kule, og kunne kanskje brukt N-133 til den eller enda lettere kule, men til 250gr har det vel svært lite for seg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, om du har N-140 er definitivt det enkleste å bruke data fra VVtabellen.

 

Hvis du vil bruke 202, så ta en titt på Normatabellen. Selv om du ikke finner 250gr accubond der kan du lese mye ut i fra tabellene. 286gr kulene har max rundt 56gr, og Woodleigh'en 57,2. Accubonden har en boattail som kanskje kan gi deg litt mindre hylsevolum avhengig av friflukt, men den er 36gr lettere.

 

Jeg ville ha vært nøye med å måle friflukt, og jobbet meg opp mot 56-57gr. Da bruker du data for tyngre kule og bør være trygg.

 

Hvis du samtidig har et øye på VV-tabellen og sammenlikner data for denne kula, mot 286gr Mega vil du få en indikasjon på at det nok er mulig å gå litt høyere, men det anbefalles ikke om du ikke vet hva du holder på med.

:wink:

 

Men husk at du ikke må stole på tullinger som skriver på nettet. :lol:

Det er ditt ansvar, og derfor må du bli enig med deg sjøl om hvorvidt dette er brukbar informasjon. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tok en titt i kulekartoteket i ferien. Accubond ser nesten identisk ut som bal.tip etter skyting i vannkanne og treverk. Blyet sitter dog bedre "klint" på mantelen. Jeg holder nok en liten knapp på Woodleigh. De blir noen enorme sopper, og det virker som om blyet ikke fragmenterer like mye som på f.eks Accubond. Den ene av kulene veier 240 gr!

 

697061.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hallo..

 

Noen som har erfaring med M03 9.3x62 kappet til 45cm og Jaktmatch og evt andre ladninger?(Min rifle er m/Hausken Standard Titan)

 

Var en tur på skytebanen i helga for å prøve ny-børsja og det var mildt sagt bedrøvelig.. :shock: Sånn ca 10 - 15 cm "samling", både høyt og lavt og høyre og venstre.. Hastigheten lå på 710m/s. Prøvde en 3 skudd serie med 232grs Oryx og 60grs N 140 med col 79.40, de satt rett over hverandre med ca 2 cm avstand ca kl 7 på skiva, 730m/s. Betydelig bedre samling enn Jaktmatch men burde være mer og hente synes jeg. :) Har selvfølgelig tenkt å prøve flere forskjellige ladninger før jeg gir opp :) Har prøvd etter alle kunsters regler og "brekke" inn pipa med skudd og puss osv..

 

Tar gladelig imot tips for å få noe bedre ut av denne rifla :)

Link to comment
Share on other sites

Litt i tvil om jeg skulle publisere data for denne kula, men velger å gjøre det med en klar advarsel:

 

:arrow: Ikke bruk data fra denne ladningen ukritisk, pga at den går en del over det en kan kalle normalen. I tillegg er TSX en homogen kule som er lengre enn en konvensjonell kule= høyere trykk. Mine data er utviklet vha nøye testing og gir IKKE trykktegn i mitt våpen. Men kanskje i Ditt våpen!

 

Kule: Barnes TSX 250 grs

hylse: Norma

Krutt: 59 grs VVH N140

Tennehette: CCI Standard

Col: 86,5

Hastighet: 710 m/s (ved + 10 grader)

Pipelengde: 48 cm

Våpen: Sauer 200STR med S&L løp.

 

Presisjonen er upåklagelig, 1,8cm/100m. Hastigheten er der den burde være etter min mening med denne kula. Har kun skutt en elgokse med ladningen, og dette ga et pent resultat med gjennomskyting og lite blodtrøsk. Min patron har ganske lang COL, som kan virke positivt på trykket. Dette kan være en del-årsak til at trykket ikke er farlig høyt (igjen, i mitt våpen).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Partizan 286grs

 

56grs VV N-140

 

COL: 82,5mm

 

669 m/s

 

Løpslengde husker jeg ikke i farten, men det er en Lakelander 389 med originalt løp. 58cm kanskje?

 

Tennhette CCI standard.

 

 

Mulig jeg øker denne ladninga litt..

Link to comment
Share on other sites

Hadde en liten formening om at Jaktmatch gav god presisjon i de fleste våpen men håper jeg tar feil anng dette i min.. :)

 

Har funnet noen ladninger på robsoft med 250grs TSX og Norma 202 som jeg hadde tenkt å teste til helga, var kanskje noe heftig ladning synes jeg kanskje men som nevnt i ett tidligere innlegg kan COL påvirke trykket.. Var en som hadde brukt 60grs Norma 202 og COL 83mm, starter litt lavere jeg og jobber meg oppover.! Jeg går ikke god for disse ladedataene!!

 

Iflg svar på mail til Barnes Bullets og Deres test i vanntank, er nederste ekspansjonsgrense på .366dia. 250grs TSX 1600ft/s(480m/s). Så man er ikke avhengig av allverdens fart på denne kula for å få ekspansjon..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte meg en blaser r8 i 9,3x62..har ikke bynt og lade selv enda så jeg har brukt kjøpeammo som norma oryx 18,5g, jaktmatch 15g + noen pakker sellier & bellot sp 18,5g..skyter sjelden på over 100m på jakt men det forekommer jo og da må jeg bynne og holde mye over på 200 m,kan man lade dette kaliberet til en flatere kulebane med lettere kuler ala30-06?

Link to comment
Share on other sites

Hei, 9,3'en er etter mitt syn uproblematisk å skyta/jakta med opp til 200 meter. Berre gå inn på norma ammunition sine sider og sjekk ballistikktabell. Du kan gjerne lada med lettare kule som 250 grains Nosler Accubond, den skyt like flatt som ei vanleg 30-06 kule. Ellers ville eg ha skote 18,5 grams kule inn med 5-6 cm overslag på 100 meter. Då går den omtrent midt i på 150 meter, og 8-10 cm under på 200 om eg hugsar rett. Ei Accubond eller Woodleigh i 16,2 gram vil berre falla kring 5 cm på 200 meter med slik innskyting. (Tek atterhald om eg ikkje hugsar heilt nøyaktig på centimeteren, men det er ikkje langt unna).

 

Lukke til.

 

Lindu

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er litt usikker på om jeg skal publisere disse ladningene, men har målt trykkringer til den store gullmedalje uten å finne noe skummelt. Mindre trykkring på disse ladningene enn Norma Jaktmatch fabrikkammunisjon, den gav 730m/s i dette våpenet. Ingen antydning til tyngre hevarmsløft, ikke noen merker på hylsebunnen. Synes jeg får høye hastigheter med tanke på pipelengde.. :? Noen med quickload som kan se på disse ladningene kanskje?

 

Dette er ladninger som er testet i mitt våpen. :!:

 

Ladningene jeg fant på Robsoft er testet i: Mauser M03 pipelengde 45cm og Hausken Standard Titan:

 

Norma 1. gangs skutte hylser, helpresset.

 

Federal LRMagnum Tennhetter

 

250grs Barnes TSX FB 60grs Norma 202 COL 84.55mm m/krymp 735m/s 5cm samling

 

250grs Barnes TSX FB 61grs Norma 202 COL 84.55mm m/krymp 750m/s 2cm samling

 

250grs Swift A-Frame 59grs Norma 202 COL 80.35mm m/krymp 745m/s 1.5cm samling

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Kule: Norma Vulkan 232gns

Krutt: N140 56gns

Patronlengde: 80mm

Hastighet: 646m/s

Pipelengde: 47cm

 

En forholdsvis snill ladning, men holder energikravet med god margin. Treffpunkt likt Jaktmatch og samler under 20mm på 100m i min rifle (Blaser R93 Professional, 47cm løp standardprofil, A-Tec Maxim med to moduler).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 8 months later...
Har begynt og lade 250grs Woodleigh Pp Sn i 9,3x62

Noen andre som har prøvd denne kula?

 

Har ikke prøvd PP, men RN i 250 gr. Altså, rundneset i stedet for Protected Point. Det er neppe stor forskjell i ladevekt, om noen. Jeg har brukt Norma 202, og det er ikke mye plass igjen i hylsa. Husker ikke i hodet nå, men kan det være 60 gr mon tro? Hva sier QL til den? Lurer på om ikke 203-B er bittelitt for tregt?

 

Edit: Sjekka ladeloggen nå. 62 gr 202 i Lapua hylser. 787 m/s. 62 gr harmonerer med ladningene i Ladeboken 3, men hvis QL sier 59 gr så høres det litt mye ut (?) Uansett, start forsiktig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...