Jump to content

Voldsom spredning på 223 rem


gunleil

Recommended Posts

Opplevde noe selsomt på skytebanen igår. Forhistorien er som følger: Jeg har en ny Remington 700sps i kal 223. Jeg har kjøpt en ny stokk fra unaiten, som jeg har montert selv. Var veldig enkelt. Jeg måtte imidlertid bygge under skruene med en skive for å få igjen magasindekslet, og skruene har blitt 1,5 mm kortere. Likevell er de faste. Den nye stokken er frittliggende.

 

Jeg var å trente for en uke siden, og da var alle 20 skuddene innenfor 8.ern. Jeg skøt også 5 skudd igår som gikk greit. Når jeg så skulle skyte opp startet problemene. Det første og det andre var innenfor godkjent, så et oppom geviret, og ett helt ned til høyre. Det siste var også håpløst. Skjøt en runde til, og fikk samme resultat. Hva kan problemet være. Sjekket skruene, og de var faste.

Link to comment
Share on other sites

Hmm du har ny børse sier du? Har du pussa den nøye? Mantel og møkk i nye litt rufsete løp gan gi slike samlinger du beskriver. Hvis du ikke har pussa løpet ditt gjør det og prøv igjen.....Hadde en ny børse som gjorde slik etter 20-30 skudd hvis den ikke fikk sikkelig puss mellom turene på banen. Dette gikk seg til etter ca 200 skudd.

 

Skruene på kikkerten og montasjen sitter også like godt?

Link to comment
Share on other sites

Geværet er pusset etter hver gang. Når det gjelder skruene på kikkerten, så får jeg skrudd litt på de som er på klaven rundt kikkerten. Redd for å skade kikkerten om jeg strammer for mye. Er fint lite jeg får skrudd på de, men litt går det ja.

Link to comment
Share on other sites

Oppom geviret

Det er langt, om det er reinsfiguren og 100m.

 

Med "friliggende låskasse" ville jeg forvente laber presisjon, men ikke i den grad. De tingene jeg først kommer på som kan forårsake den type bom er:

- skytterfeil,

- kule har ikke styring i løpet, dvs. feil kaliber eller kuler feil kalibrert

- kule er ikke stabil, for lang, riflestigning for lav. Ammo bruker du?

- skjev demper

- alvorlig skade på munning - riktig stort hakk/skjev munning

- løst retikkel i kikkert

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke på skytterfeil. Ikke det at jeg er voldsomt god, men er rimelig sikker på at begge forsøkene burde holdt til oppskyting. Med en 223 så å si rekylfri sprer jeg ikke 70-80 cm.

 

Amo teorien er imidlertid spennende. Brukte billig Fiocchi amo til trening, og de to testskuddene igår. Gikk over til en Federal hulspisspatron. Kommer ikke nøyaktig på hva den hett, men kostet litt over 20 kr pr smell. Det var etter at jeg gikk over til disse trøblet startet. Ingen av Fiocchi skuddene var utom 8.ern.

Link to comment
Share on other sites

Ein kjapp kikk hjå Federal tyder på at dei produserar fleire holspisspatronar, og minst tre av dei med kuler som kan gi trøbbel i slakk riflestigning: Sierra Match King i 69 og 77 grs, og Barnes Triple-Shock X i 55 grs. Var det ein av desse trur eg saka er grei...

Link to comment
Share on other sites

Ja det var Barnes Triple-Shock X i 55 grs. Det er en standard 700 sps. Spørs om forklaringen ligger i skuddene da ja. Har brukt litt Remington Core Lock(tror jeg det heter) på 30-06(jakter bare rådyr) med godt hell. Tror dere core lock kan være noe til min 223?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge kikkerten ikke står dønn fast i montasje + jeg stiller litt spørsmålstegn ved den skive-patenten ifm innfesting kasse->stokk, tror jeg nok at det er for tidlig å gå løs på kuler. Med all respekt så er ikke "innenfor åtteren" akkurat regnet som kjempepresist når vi snakker om .223 hvis du skjøt liggende. Mitt råd: kapp skruene/få dem kappet+ få beddet kassen inn i "nystokken", få løpet gullrent og prøv hele opplegget på nytt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Brukte ikke skivene fordi skruene var for lange, men for å bygge på slik at jeg får igjen det hengslede dekselet ofr å putte inn patroner på undersiden. Om jeg ikke bruker skivene blir denne i klem, og går ikke igjen. Skjønner at en bedre løsning nok ville vært å ta av litt på stokken isteden. Men kan dette være årsaken når skruene tross alt satt fast?

 

Hva med Core Lockt patroner i 223?

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder en knapp på kulene her. Barnes kulene er veldig lange ift. hvor tunge de er så jeg, dette har jeg bittert fått erfare selv i en 22-250 jeg hadde. Siden andre kuler går mye bedre så tyder det på ammoen! Prøv med ei vanlig blyspisskule rundt 50-55 gr så tipper jeg resultatet blir annerledes, hvis ikke er det noe alvorlig galt. Det skader nok ikke å få børsa beddet heller men den skal ikke spre så følt som du beskriver, så dette er ikke problemet. Om ikke kikkerten din henger å slenger på børsa så kunne jeg tørre å vedde rimelig mye på at du har skutt med for lange kuler ift. den riflestigningen du har. Om ikke de blir stabilisert så går de så dårlig som du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd Barnes X 45grs (ned mot 25 mm samling, med kort friflukt opp mot 70mm samling), Tonheim PbP 55 grs (ikke samling - spredning) i samme våpen som du har.

Har slått meg til ro med at Rem`en ikke liker homogene kuler.

Tyngste mentlede kule jeg får til å gå er 55grs. Presisjon med 55grs Gameking ligger rundt 15mm.

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg testa med ny type jaktamo. Kjøpte Remington Core Lokt laddet 55 g. Gikk nesten makan til treningsamoen. Prøvde så et skudd med de omtalte Federal skuddene, og den traff ikke skiva engang. Kan vel konkludere med at de som mente det var feil type amo må sies å ha rett.

Link to comment
Share on other sites

Kan dere forklare oss uvitende hva dere mener med feil ammo? Sånn rent teknisk..

 

Jeg har selv en Rem (Seven) .223 som jeg sliter med spredning når jeg skyter med noe billig Barnaul treningsammo. Har hele tiden trodd det har vært en kombinasjon av dårlig kikkert+middelmådig skytter, men kanskje jeg har noe å hente på å tenke på annen ammo?

Link to comment
Share on other sites

Om pipa har vanlig stigning, (snurr på riflingen, normalt i eldre våpen i .223 er en omdreining på 12 tommer) vil ikke ei tung (egentlig er det lengden som kødder det til, men kulevekt og lengde har en viss sammenheng) kule få nok rotasjon til å bli stabil i kulebanen. Den begynner å vingle som gir seg voldsomt utslag på skiva. Med så stor spredning som trådstarter har fått her tror jeg også at kulehullene er ovale fordi kula slår mer eller mindre sideveis i skiva.

I løpet av de senere år er det blitt større etterspørsel etter tyngre kuler i .223 som har medført at mange nyere våpen har raskere stigning for å klare tyngre og lengre kuler, og ammunisjon til disse med tyngre kuler er også blitt vanligere i butikken. Derfor må en vite litt om dette slik at hvis en har en børse med slak stigning velger patroner med de letteste kulene f eks 50-55 grain. Matchkuler som oftest brukes med den raskere stigningen er også forholdsvis lengre og slankere som ytterligere forverrer situasjonen.

Dessverre kan man i dag ikke forvente at en ekspeditør i en sportsbutikk har greie på dette... Men sykler og klær derimot!

Link to comment
Share on other sites

Med en pussestokk (helst med kulelager i håndtaket) med lapp, spritturs og målebånd (tommestokk 8) ).

Før inn pussestokken med en lapp på slik at den entrer riflingen. Merk bak på pussestokken hva som er opp, samt et merke på pussestokken f eks ved bakkant av låskassen. Når pussestokken har rotert en hel omdreining (det ser du når "oppmerket" bak på stokken står opp for andre gang) merker du stokken på nytt på samme sted som først f eks bakkant av låskassen. Skyv ut pusselappen, trekk stokken ut. Da måler du avstanden mellom de to merkene på pussestokken i tommer og har stigninga i pipa di!

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å slenge inn ett spørsmål her:

 

Vurderer å med tiden å skaffe meg en rifle til, i kaliber 223 eller 243. Har ikke bestemt meg enda, ettersom det ikke er noe som kommer til å skje denne uken. Men når jeg leser denne tråden, så lurer jeg på om 243 er like "følsom" med tanke på kuler å riflestigning?

Link to comment
Share on other sites

Men når jeg leser denne tråden, så lurer jeg på om 243 er like "følsom" med tanke på kuler å riflestigning?
Jeg vil si nei, den har ikke det voldsomme spranget fra letteste til tyngste "normal" kule, men også her er det ingen vits å velge krap riflestigning hvis bare lettere kuler skal benyttes. Har man slike ekstreme behov for å hive tunge kuler, gå opp en kaliber i stedet. Jeg vil si at vanlig kulevekt er rundt 85grs.
Link to comment
Share on other sites

Kan dere forklare oss uvitende hva dere mener med feil ammo? Sånn rent teknisk..

 

Jeg har selv en Rem (Seven) .223 som jeg sliter med spredning når jeg skyter med noe billig Barnaul treningsammo. Har hele tiden trodd det har vært en kombinasjon av dårlig kikkert+middelmådig skytter, men kanskje jeg har noe å hente på å tenke på annen ammo?

 

Mener at Remington Seven har 1:12 riflestigning. Fungerer best ned 50 til 55 grs kuler.

Har prøvd noe Nederlansk nato med 62 grs kuler i min Seven, med svært dårlige samliger på ca 100 meter

Alternativet er at eg har blitt en mye dårligere skytter siden i sist år. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...