Jump to content

Bruk av slugs i hagle?


jeger83

Recommended Posts

Har kjøpt kort på fuglejakt og rådyrjakt på samme terreng i år og tenkte å kjøpe inn en pakke med slugs i tilfelle det dukker opp et rådyr når jeg er ute etter fuggel'n.

Hvordan er det med choker og slugs? Må man ta ut chokene for å bruke slugs eller kan man bruke chokene?

Noen som har erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Produsentene av de fleste typer slugs skriver at de kan brukes i alle trangboringer, men at presisjonen blir best i imp. cyl. Selv foretrekker jeg fra 1/2 boring og nedover. Prøv for all del forskjellige typer slugs i børsa di, slik at du finner den som går best. I verste fall blir du hekta på "the poor man's big-bore" og investerer i støpetenger og ladeutstyr til hagle. Og til slutt ender du opp med rifla løp til hagla :oops:

Link to comment
Share on other sites

I den gamle hagla mi som var ei hawk hagle hadde eg samling på 50 meter på ca 5cm med kikkert med øverste løp og 1/2. Heimestøype 28gr slugg

 

Trur eg hadde laga meg et nedfellbart sikte, eg sleit med og treffa med opne sikter. Hadde ingentig bak og forholda meg til. Kun framkorn

Link to comment
Share on other sites

Slugs kan skytes gjennom alle choker, men gir best presisjon i de åpneste chokene.

Du skal aldri skyte noe som helst uten choke i løpet ditt.

Du kan ikke jakte rådyr med slugs, med mindre du har siktemidler som er tilpasset et prosjektil, på hagla di. Og du må isåfall skyte inn disse siktene med slugs, for å se om presisjonen blir god nok til jakt. Skyte med slugs blir som å skyte med rifle.

 

Skal du bruke hagla på fugl og rådyr så skal du ikke ha slugs. Du skal ha haglepatroner med grove hagel. Haglepatroner godkjent for rådyrjakt. Jaktbutikken hjelper deg med dette.

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke helt helt hvorfor du vil ha slugs til rådyr?

 

Hvorfor ikke bare bruke passende haglepatroner?

Tviler på om du kan øke skyteavstand ved å bruke slugs.

 

Det er mange tråder her på kammeret om emnet

Sjekk disse linkene:

viewtopic.php?f=3&t=12890&p=136859

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290234.ece

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/140836.PDF

Denne er veldig bra. Sjekk spesielt tabellen som er satt opp etter testen.

viewtopic.php?f=37&t=21474&st=0&sk=t&sd=a&start=20

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke helt helt hvorfor du vil ha slugs til rådyr?

 

Hvorfor ikke bare bruke passende haglepatroner?

Tviler på om du kan øke skyteavstand ved å bruke slugs.

 

 

Jeg vet ikke hvilke erfaringer du har med slugs, men med min O/U Husquarna hagle mer enn dobler jeg mulig skyteavstand med å bruke en slug i det underste løpet. Jeg klarer fint å skyte samlinger på under 5 cm på 50 meter med denne hagla. Med eneste siktemiddel det originale kornet og ett hjelpekorrn midt på skinna. Mens med hagl vil jeg vel si at alt over 20 meter er ett drøyt hold.

Link to comment
Share on other sites

[...]Men hvilken anslagsenergi har du på 50meter da tror du???

Til rådyr tror jeg nok svaret er "mer enn rikelig". I følge f.eks denne produsenten vil du ha ca. 1 715 J på 50 meter. Nå skryter de sikkert på seg litt og bruker sikkert urealistiske løpslengder og sånn, men selv med litt fratrekk er det fremdeles omtrent det samme som en .357mag gir ved munningen og den er jo annerkjent som en helt OK rådyrvelter (med hissige ladninger).

Link to comment
Share on other sites

Maks 20 meter med hagle på rådyr er jo bare en tullebegrensing. Sjekk linkene i inlegget mitt over.

 

Hvis du har en 20 meters begrensing med haggel hvordan kan du tillate deg å skyte opptil 50 meter med slug på bevegelig mål og bare ha et perlekorn foran.

Det er mulig du klarer det, jeg er ikke i nærheten. Og på rådyrhagla mi har jeg rødpunkt.

 

Har ikke sjekket presisjon i benk med slug. Praktisk presisjon derimot tilsier at for meg og min hagle er det mye farligere for rådyret når jeg bruker hagleskudd.

12/76 med toerhagl med noe slags heavishot magnumgreier. Holder fint til vinterpelsen også.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal du bruke slugs, når du kan bruke hagl? Trenger ikke bruke så grove hagl heller. Bruker du patroner som feks Remington Wingmaster i nr 4, har du en patron som skyter jevnt og tett nok til å felle fugl, samtidig som de har penetrasjon nok i massevis til å felle rådyr. Og det på lengre avstand enn de evinnelige 20 meter som det stadig snakkes om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev vel ikke at 20 m var maks hold for meg med hagl, men at alt over 20 er drøyt hold for hagl, og det mener jeg fortsatt at det er.

Når det gjelder presisjon med slugs, må man eksperimentere litt for å finne den som hagla liker best.

I min hagle er winchester sine de som suverent gir den beste presisjonen. Og når jeg sa 5 cm på 50 meter så underdrev jeg faktisk litt også. Min beste samling ble 3 skudd med en spredning på 3,7 cm fra senter til senter, på 55 m. Fra underste løp, og imp.cylinder. Øverste løp har ett helt annet treffpunkt , så jeg kan ikke bruke hagla som en dobbeløpet slughagle, men mer som en en 50 meters kombi. Med en aimpoint hadde jeg nok ikke skutt noe mer presist , men helt sikkert hurtigere. Jeg har faktisk tenkt på å sette en aimpoint på hagla mi en stund.

Link to comment
Share on other sites

+1 til robert, Robinson, mS og Sportskytter!

@ jeger83: :twisted: Ikke hør på hylekoret som ikke har prøvd eller evnet å få til dette. Slugs med glattboret løp er tillatt til rådyr og villsvin!

Om du liker å teste ammo finner du fort en god kombinasjon til din glattborede hagle som kan gjøre deg istand til å felle stillestående rådyr på opptil 50-70m.

Skyting med anlegg: Snusbokssamling på 50m er ikke uvanlig å oppnå med flere typer slugs i samme hagle, men fra 50 og utover skiller det en del. Isbokssamling på 100m er også oppnåelig med åpne sikter.

Elgprøven kan du med trening klare uten anlegg og uten ekstra siktemidler, men klistrelappene dekker ikke hullene :lol: .

Bruk nedre løp ettersom det har en stigende løpskurve sett i forhold til siktelinjen (krysser opp på ca 30m, og bare testing kan vise når kula krysser på veg ned igjen).

Test treffpunkt både med anlegg (eksempelvis benk), frittstående og sittende (posteringsjegeranlegg). Du kan få en del forskjeller i treffpunkt pga rekylopptak osv, så benktest alene er ikke nok. Når du ser din presisjon frittstående og sittende med kneanlegg vil du kunne sette en maksavstand for din bruk av slugs på rådyr.

Til prostetantene vil jeg bare si at det som under all annen jakt alltid er jegerens ansvar å bedømme (selvsagt innenfor lovverket) hva som er forsvarlig ut i fra egne ferdigheter og utstyr. Det være seg skudd på rype i flukt med hagle, med rifla etter elg eller med slugs på rådyr. Det er ditt ansvar å kunne bedømme avstanden samt å kjenne våpenet, effekten, kulebane og hva du selv er god for. Hvis du ikke kan sette ei treskuddsgruppe i ei CD-plate er avstanden for stor for rådyrjakt.

Når det gjelder anslagsenergikravet kan hylekoret pent slappe av. Her kommer noen tørre fakta: Kravet til anslagsenergi med rifle på rådyr er 980Joule på 100m. Et krav som .222Rem såvidt fyller, men som mange likevel mener er et finfint rådyrkaliber. Kaliber 12/70 Fusion Sabot Slug har jfr egne kronograferinger (Vo=592m/s), 328grs kule og PCB 2379 Joule på 100m (og teoretisk 1083 Joule på 300m, dvs samme som en god .222Rem har på 100m). Har ikke vært borti slugs som IKKE fyller energikravet på 100m! Selv worst-case-slapp-sub-slugs med 1 oz kule med kunstig lav BC og en så lav fart som 320m/s gir energi over 1100Joule på 100m. Skal du ha dårligere prestasjoner må du nok putte slugs i en tømt leirduepatron. En ganske slapp standard riflet slug på 1oz med 420m/s kan være stabil ut til 130m, og har da over 1400Joule anslagsenergi.

Skuddeffekt på rådyr? Kula stanser jo ut et hull på 15-17mm tvers gjennom og blodtrykksfallet skjer raskt ved treff i vitale organ. Mindre mengde blodslått kjøtt enn ved standard riflekaliber.

Proof in the pudding? Tja, mange her inne har gode erfaringer. Tømte 2 pakker slugs senest for 2 dager siden i en Star OU med trange boringer. Gode samlinger. Skjøt tegnekritt (sånne som ungene tegner på asfalt med) på 50m så støvskya føyk og lagde pene strategiske hull i reinsfiguren på 100m. Siktemiddel: perla framme på løpet.

Mye moro og litt øm skulder :mrgreen:! Fusion sparker værre enn 416RemMag.

Hmm! Ser at worst-case-slapp-sub-slugsen jeg nevnte tidligere her har mye bedre kulebane enn .22LR som jeg bruker ut til 400m :roll:

PS! Ungene har enda ikke merket at det mangler kritt i boksen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Regner med at jeg da er i gruppen hylekoret som ikke evner å få dette til :D

 

Hylekor, ok. Når det gjelder anslagsenergi har jeg aldri vært i tvil. Svære tunge blyplugger gjør vei i vellinga. Når svære tunge blyplugger kommer i lav hastighet er det ingenting som er bedre enn dette for å unngå kjøttødeleggelse. Dette er jo ikke akkurat ny og banebrytende viten.

Dette gjør at slugs i hagle i utgangspunktet er interessant.

 

Det som gjør at jeg mener at haggel er bedre enn slugs er at jeg faktisk kan skyte på lenger hold med haggel og med god sannsynlighet for å få dyret drept.

Eller for å si det på en annen måte. Jeg har dårlig erfaring med presisjon når jeg testet slugs i hagla.

Ok, skal innrømmes at det ikke var verdens mest omfattende test av slugs :oops:

Mener jeg testet tre eller fire forskjellige slugger og kan ikke huske om noen av disse var Brenneke slugs.

 

Og her kommer vi til et interessant punkt. Slike begrensinger og dårlige erfaringer vil jeg gjerne bli kvitt og med bakgrunn i kommentarene over lurer jeg på om det ikke er på tide med en ny test. Spesielt siden jeg også har fått meg en ny hagle.

 

Rådyrjernet mitt, eller spettet, som den også blir kalt, er en Remington 1100 i 12/76 med Aimpont 5000 skrudd fast oppå. Denne har jeg hatt en stund og det var med denne jeg slet med presisjon og slugs. Nyanskaffelsen er en Beretta Ultralight lux i 12/70 med 71 cm løp. Har ikke matet denne med slugs enda.

 

Noen som har gode forslag til slugs som bør testes?

Har noen erfaring med slugs i disse våpnene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk best presisjon med RIO ROYAL SLUGS. Har imidlertid ikke sett disse i den lokale sjappa på ei stund.

Skjøt i ung alder mitt første skudd med slugs mot ei slik skive som gir signalfarge i treffområdet, hold 100 meter, stående bevæpna med Remy870 uten ekstra siktemidler.

 

Fikk faktisk troen på slugs etter det skuddet :) Treffer snusboksen på ganske lange avstander.

Link to comment
Share on other sites

Ikke alltid teori stemmer med praksis.

 

Jeg har både pumpe og halvauto med Poly-choke, men ingen av de har gitt samme gode resultat som en Franchi Falconet o/u i halv og full gjorde.

På 50 m - satt begge innenfor 10 cm.

 

Og pumpen, halvautoen og drillingen som er 1/4 og 1/4 - er ikke i nærheten :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bare og jakte rådyr med slugs det, er vel ikke så mye som slår en sløgg eller brenneke på 50 meter når det kommmer til effekt. men det er vansklig og treffe på det holdet med bare kornet... men treffer du så spiller det ikke så mye rolle hvor du treffer.. en slug/brenneke treffer som ei slegge...med resultat deretter :twisted: dere som aldri har jakta rådyr med hagle kan egentlig bare holde munn.. synsere

Link to comment
Share on other sites

men treffer du så spiller det ikke så mye rolle hvor du treffer.. en slug/brenneke treffer som ei slegge...med resultat deretter :twisted: dere som aldri har jakta rådyr med hagle kan egentlig bare holde munn.. synsere

 

Jeg kan ikke la denne ligge, og jeg tror vel ikke du mener dette bokstavelig heller. Det spiller en stor rolle hvor du treffer. Jeg avlivet i forfjor ett rådyr som kameraten min sendte en slug gjennom begge bakbeina på. Likevel klarte dyret å humpe på det som var igjen av det ene bakbeinet og de to framme, langt ut på ett jorde og dermed utenfor slughold. Ei riflekule måtte til før det var over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer fint å skyte samlinger på under 5 cm på 50 meter med denne hagla. .

 

Men hvilken anslagsenergi har du på 50meter da tror du???

 

Uten andre vitenskaplige fakta og målinger enn egen erfaring: Tilstrekkelig.

Erfaringen jeg nevnte: 1 stk. kal. 12 S&B slug på 30-40 meters hold som gikk gjennom bogen på en voksen elgku og forsvant i torva på motsatt side, jeg ga opp å grave etter den etter en stund for å si det sånn..

Elgen var forøvrig veldig død, den hadde bare ikke oppfattet det ennå, første skuddet var nemlig en 8mm Oryx som satt i skinnet på utgangssiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...