Jump to content

Rirkule


Vaffeljeger

Recommended Posts

Goddag godtfolk!Ser det er mye kunnskap i omløp på forumet, har derfor et spørsmål:

 

Under en tur i bergensområdet forrige uke kom jeg over en rirkule, dvs en av disse skålformede utvekstene som er på enkelte bjørketrær. Vet ikke om det kalles noe annet rundtom i landet?

 

Uansett, jeg tok kulen med meg hjem for senere bruk i knivskaft e.l., men lurer på hvordan jeg skal få tørket den uten at veden sprekker opp. Noen som har erfaring med dette (metoder/tørketid)?

 

Setter også pris på generelle tips og triks vedr. rirkuler, jeg fant nesten ingenting om dette på google.

(gjerne bilder av ferdige arbeid )

Link to comment
Share on other sites

Kok den i salt vann i 4 5 6 timer. Barken løsner lett, den får en fin farge å den sprekker ikke.

Fyll vann så rikula er dekket, 5 6 never med salt å kok i vei.

Kok den på nytt når du skal bynne å jobbe med kula viss den har tørket, den blir mye lettere å hule ut da, som å karve i smør. :)

 

DSC_0086Small.jpg

 

Denne har fulgt meg i ti år nu.

Den er kun kokt i saltvann å ikke gjort noe med i ettertid. Det enkle er ofte det beste.

Link to comment
Share on other sites

Som Spelltiurn sier er koking i saltvann tingen, men jeg har satt inn koppene mine med flytende parafin etter jeg har gjort de ferdig.

Koppen blir litt feit og ta på og du får ett tyyyynt lag med parafin på toppen av de første kaffekoppene, men det er smakløst og holder systemet i gang.

Jeg har lagt koppen i en plastpose og helt på flytende parafin, knyti igjen og latt det ligge en uke eller to.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Det finnes sikkert hundre måter.

Jeg fikk beskjed om følgende:

 

Frys den ned, og legg den i frysern mellom hver gang du jobber med den.

Satte den inn med valnøttolje etter at jeg ble ferdig.

Kan også være lurt å la koppen stå med kaffe noen uker etter uthulling for å bli kvitt tre smaken.

Virka bra for meg.

Link to comment
Share on other sites

Koking av rikuler i saltvann, skal væra bra og hindre sprekker og slikt.

 

Men for guds skyld, ikkje bruk valnøtt olje på dei. Det har eg brukt i mange år, men problemet med valnøtt olje, er at den harskner fort. Og det gjer ein stygg smak av kaffien i koppen. På alt treverk som eg lager til no, så har eg faktisk brukt solsikke olje. Den harskner ikkje så fort og er også godkjent til ting som er i kontakt med mat.

 

Har hørt det med parafin skal være ok, og smakløs etter litt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder parafinen så vil jeg presisere at det er den smakløse typen man kjøper på apoteket mot treg mage eller tett avløpskanal, den jeg bruker er fullstendig smaksløs!

I motsetning til oljer av forskjellige slag så harskner den heller ikke, og inntrengningen er relativt god.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...