Jump to content

er det noen som vet hvordan man lager trostesnare?


rygh95

Recommended Posts

hei, jeg har lest i noen innlegg at det går ann å fange trost i en slags trostesnare (done). Er det noen som har peiling på hvordan man lager en sånn, hadde vært sykt bra om det hadde vært noen som hadde sagt litt om erfaringer, hva slags matrialer som skal brukes :D (har hørt noe om hestehår) og hva man agner med.

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Fanget litt trost i snarer i "barndommen", dvs for 30-35 år siden. Husker at fader`n sverget til tvinnet hestetagl til å lage snaren av, men jeg fant ut at fiskesene gjorde samme nytten :wink: Agnet vi brukte var en klase rognebær. Har ikke tid til å forklare mer nå, men kommer tilbake senere hvis du ikke får respons fra andre.

 

Er snarefangst av trost fortsatt lovlig mon tro?

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør oppmerksom på at fangst av trost med snare i utgangspunktet ikke er lov i Norge. Det kan være mulig man får tillatelse til å bruke det for å ta skadegjørende fugl i frukthager etc., om man har denne som del av inntektskilden sin.

 

Siden dette er en fangstform som har historie i Norge, så lar jeg dette stå med denne pekefingeren, men ved overtramp om ulovligheter, så blir tråden stengt!

Link to comment
Share on other sites

at snarefangst berre er lovleg på rype

Hadde nok samme tanke jeg også! Litt pussig at snarefangst på ryper fortsatt er lov, tror ikke trosten lider mer enn rypene :wink: Men det har nok med lengre tradisjon og større omfang å gjøre + litt til :)

 

Covi, snaren din oldemor lagde ligner ganske så mye på de vi brukte. Det hendte vi monterte dobbelt renneløkke vi også.

Link to comment
Share on other sites

Snarene ble hengt på en grein i et Rognebær- eller Asal-tre. Så tok man en bærklase og festet den der greinene i snaren er flettet. Hestehår løkkene ble sittende slik at fuglen fikk de rundt halsen når de spiste, og ble kvalt når de fløy avgårde.

Det var vel en form for matauk i de dager, og det er som fat_dog86 sier, ulovlig nå.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker helt feil så forsvant vel muligheten til snarefangst på trost da visse troster ble fredet. Slik som mål og svarttrost. Veldig vanskelig å få bare LOVLIGE troster til å snare seg! :wink:

 

Covi og alle andre, ønsker deg/dere lykke til hvis du skal tvinne noe av hestehår! Hestetagl (halen) er greia :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

sdc10148.jpg

 

Denne har min Oldemor laget. Tror det var stort sett Stare (Stær) som gikk i snarene.

 

Jeg fanget 100 vis av trost i disse da jeg var pjokk. Kaldte dem doner, den på bildet er ikke helt riktig lagd. Den er for brei, snarene bør overlappe hverandre og de henger for lavt, trosten vil kunne tråkke i snara og feste seg feil.

 

Riktig satt var feilfangst meget sjeldent. Noen få gikk i med beina og noen fikk snara rundt halsen for så å få vingen over snara igjen. Ellers hendte det at snara var lukket og en liten fjærtust hang i, kunne virke som om snara kunne lukke seg over rygg eller bryst og nappet ut noen fjær da fuglen fløy. Stort sett hang fuglen perfekt etter halsen.

 

Vi høstet rognebær sensommers og satte donene når de siste bærene på trærne var borte, fikk ingenting så lenge trosten hadde alternativer å spise av(Dvs du fanger ikke trost i en bærhage med bær i)

 

Fikk kun en stær i løpet av de åra samt en dompap og ei nøtteksrike sent på en snøtung vinter. Hørt flere av gamlekara fikk sidensvans.

Trost gir ett måltid utover det vanlige, særdeles godt kjøtt og overgår set meste av villt etter min smak. I krigens dager sies donefangst å ha vært ett kjærkomment tilskudd i kosten

 

De er ulovlige idag paralellt med at snarer for rype er lov, hvorfor skjønner jeg ikke. Så selv trost gå i flere ganger og det tok ikke lange tida for det var stillt.

 

 

-L-

 

Edit: Hvalfangeren som lærte meg å lage snarer tok 3 lengder hestetagl, knøt en knute på midten og la den dobbelt. Slikka på fingeren, stakk den i aska fra ovnen la snara over benet, snurra tagla slik at de tvinna seg som tauverk. Knute på slutten hold spennet i snara.

 

Festet den ved å splitte treverket og tredde snara i. den trange splitten ga mulighet for å justere snara opp eller ned.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra innlegg lipitor! Husker med glede at det største jeg visste etter endt skoledag, var å sjekke trostesnarene. Enig med deg om at renneløkkene burde hengt høyere enn på det bildet. 5-6 cm fra nedre løkke til rognklasen er vel passe. Synd at gamle tradisjoner blir forbudt :( Kramsfugl smaker jo gull!

Link to comment
Share on other sites

Ingen bildekvalitet å snakke om men med litt godvilje ser man ihvertfall dona med rognebæra på. Ett annet poeng iforhold til Covis bestemor er at bunnen på dona bør ha flere vindinger slik at det er letter å feste rognebær stilkene(Har ellers ikke intet negativt om bestmora di covi, sorry)

 

x

 

Dagsfangst, som tidligere nevnt er metoden ikke spesifikk innen arten, svarttrost, rødvinge, måltrost, gråtrost (Kalt flokketrost her)går i. Kompis av meg fikk en diger duetrost engang husker jeg.

 

x

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her var det jammen noe som vekker gamle minner.

Husker jeg lærte av min gamle bestefar og gjøre/sette opp doner og beskrivelsen som lipitor beskrev lenger opp her ble også brukt.

Joda det hente seg att både nøtteskrike sidensvans og dompapp gikk i donene mine også men ikke så mange kan jeg huske.

Husker jeg måtte sjekke fangsten både før og etter skolen hvis ikke fikk jeg ikke lov til og ha de oppe av besten.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstått det rett, så lagde man en trakant av greiner (ca. 25 cm x3). Agnet med rogneklase midt på den nederste pinnen, festet to renneløkker som overlappet hverandre midt på ca 5-6 cm over rogneklasen og lot den henge under en grein :wink:Riktig?

 

PS. hvor stor åpning på renneløkkene brukte de?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer det rygh95. Oldemor brukte kun Y formede greiner ser jeg. Jeg prøvde å sette en snare for 15 år siden, kan ikke huske at jeg fikk noe da. Men det må sikkert mer en en snare til for å få uttelling. Jeg vet at det var mange middager som ble skaffet med snarer hos oldemor. Og det var mange snarer som hang i fjøset etter henne.

Og det jeg har smakt av kramsfugl har vært noe av det bedre fugleviltet jeg har smakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Veldig interessant tema. Jeg lærte å lage trostesnare av en onkel. Alle ungene i den familien fanget trost og solgte til restauranter i Stavanger. Jeg jobbre nå med en bok om gamle metoder for matauk og har lyst til å skrive om snarefangst om trost. Skulle gjerne ha snakket med andre som lærte dette i barndommen. Er det noen som kunne tenke seg å dele kunnskap? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...