Jump to content

Hva utgjør det lille ekstra for å oppnå 50 serier?


ktm250sx

Recommended Posts

Har blitt noen år på pistolbanen nå, men har nå fortsatt ikke klart den "uoppnålige" 50 serien. På gode dager skyter jeg aldri bedre enn 48, noe som etterhvert begynner å irritere meg litt. :?

Skyter med en Ruger Mark II og CCI Standard. Hvor ofte er det folk der ute skyter 50 serier? Vanskelig for meg selv å si hva jeg gjør feil på avtrekk ol. også, men det er kanskje noe å hente på teknikk evnt. pusteøvelser?! Har sett at det finnes noen bøker man kan kjøpe, men har ikke tatt det steget enda.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha trent jevnlig noen år, lest Svingens bok og litt til, synes jeg det avgjørende var å få instruksjon av en toppskytter. Er så heldig å ha noen toppskyttere som jeg møter jevnlig på stevne. Disse deler heldigvis av sin kompetanse. Som følge av det, kommer det nå en sjelden gang en 50-serie og litt oftere 49 og 48.

 

Omvendt: Hold deg unna "kaffeskytterne". De som kommer på hver trening, knapt skyter, aldri deltar på stevner, er langt mer opptatt av våpen, ammo og lading enn av selve skytinga og som ubedt deler sin "verdensmesterkunnskap" med alle nybegynnere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er mange ting som spiller inn....det du først kan starte med er å sjekke våpenet ditt. Tenker da på egenspredning på våpen og ammo du bruker.

 

Spenn det fast og skyt noen serier med den ammoen du bruker, sjekk evnt med en annen ammo hvis spredingen er for stor. Du vil nok oppdage at egenspredningen er på 25-40mm på 25m på ditt våpen, noe som gjør det å skyte n 501 serie meget vanskelig.

 

Løsningen kan være å bytte til ett våpen som har mindre egenspredning :-)

 

Hjelper lite om man er super god til å skyte hvis våpenet ikke samler innen 50mm på 25m...da vil man skyte 9'ere uansett.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

. Du vil nok oppdage at egenspredningen er på 25-40mm på 25m på ditt våpen, noe som gjør det å skyte n 501 serie meget vanskelig.

 

Løsningen kan være å bytte til ett våpen som har mindre egenspredning :-)

 

Hjelper lite om man er super god til å skyte hvis våpenet ikke samler innen 50mm på 25m...da vil man skyte 9'ere uansett.

 

K.

 

Trådstartes våpentype er kjent for å gi god samlig med de fleste typer ammo.

 

25-40 mm samling..

Det ikke alle konkuransevåpen til 17-18000.- som klarer ei 25 mm samling.

Har vært med å testet flere Benelli og Feinwerbau som knapt klarte 50 mm :(

Reklamasjonsgrunn spør du meg . . .

Link to comment
Share on other sites

Er vel nettopp derfor man bør sjekke sitt eget våpen, selv om "mange" er testet og er bra tilsier ikke dette at det gjelder alle. Og jeg vil påstå at ett matchvåpen bør samle bedre enn 25mm, og hvis ikke så bør man kunne reklamere på det :-)

 

Ser man på hvor mye en skytter da har å gå på er det meget bra hvis man kan skyte 50 på press hvis våpenet har en egenpredning på over 25mm

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Takk for linker og gode tips! :D

 

Det hadde vært interessant å spenne det fast og se, har ikke fått gjort det enda. Burde vel egentlig hadde prøvd med noe annen ammunisjon før jeg la ut denne tråden, men da er det hvertfall på tide nå. Kjenner jeg hadde fortjent en 50 serie etter alle avtrekkene mot skiva oppgjennom. Synes det hadde vært veldig morro å fått fullt hus med en pistol som ikke koster skjorta. Er uansett ikke så aktuelt med en i mangetusenkroners klassen kombinert med å være student. Noen tips til gode patroner? Eley har vel kanskje noen.. Har igrunnen aldri gått for å kjøpe den dyre konkurranse ammunisjonen, da jeg får trent mer med CCI`n, men det kan jo snu litt nå.

Link to comment
Share on other sites

Både i en enkel test i Skytternytt og i en større test med 41 ulike .22 ammo i Vapentidningen 6/2009 kom CCI standard meget godt ut. I testen i Vapentidningen var det ingen sammenheng mellom pris på ammo og kvalitet/presisjon. Det er derfor ingen grunn til å anta at dette er en billigammoeffekt.

 

Tross dette er det slik at hvert enkelt våpen er forskjellig og bør testes for å finne nettopp "sin" ammo.

Link to comment
Share on other sites

Lapua, eley og norma har jeg bra erfaring med i salongen, pistolen får stort sett cci standard eller winchester western alt etter hva jeg får tak i. jeg og vurderer en grundig ammogjennomgang for pistolen, selv om jeg har valgt og gi enheten mellom pistolen og gulvet skylden for varierende resultat. Kunne jo vært morsomt med noen resultater fra andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt en statistisk tilnærming til problemet, dvs at sannsynligheten for å skyte 5 tiere etter hverandre uten noen form for pause, er så liten at selv om man føler at man er i støtet og skyter 4 tiere etter hverandre, så er det smart å pause, roe pulsen skikkelig, skifte litt vekt på beinene, kjenne etter at grepet er riktig og begynne forfra med full mentalt fokus på å følge skuddplanens forskjellige steg og ikke på den potensielle 50 serien.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst må du slutte å tenke på at det er en serie. Da vil spenningsnivået være så høyt at den siste tieren blir mye vanskeligere enn de 4 foregående.

 

Det du skal gjøre er å skyte 5 bra skudd etter hverandre. Klarer du det så kommer det 50-serier til slutt.

 

Og hvis du klarer 60 gode skudd etter hverandre så har du satt ny pers. Jeg garanterer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er nok litt spenning inne i bilde ja, de gangene jeg føler jeg har skutt bra på de første skudda, blir det alltid mye værre da jeg "må" treffe godt på de siste skudda og. Utsetter meg selv for litt press der. Prøver å ta meg god tid og puste rolig, men trenger nok litt mer trening.

 

Her er en test av forskjellige merker skudd i ca .22:

 

http://hem.bredband.net/nfdt/22lr/

 

Takk for interessant link! :D

Link to comment
Share on other sites

Den største feilen folk gjør utenom avtrekksfeil, er nok at de ser for lite på siktene.

Vi blir som regel for opptatt av skiva. Holder selv på å venne meg av denne feilen.

Merker selv at avtrekket blir bedre når jeg nesten stirrer på siktet.

En annen ting er at vi ikke tør å trykke av i holdområdet. Vi skal helst ha innertier.

Da kommer avtrekksfeilene.

Prøv å glemme skiva, og se på siktene. Skjønte selv ikke dette helt

selv før for en par år siden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kjenner jeg meg igjen i ja! Når jeg trener med klikkpatroner fokuserer jeg mye på siktene for å oppdage avtrekksfeil ol. ,mens når jeg skyter på skiver har jeg nok en tendens til å bare fokusere på å treffe i midten. Skal ha fokus på siktet i bakhodet neste gang jeg er ute å skyter :D

Link to comment
Share on other sites

ikke glem det du ikke gjør på skytebana. tørr/klikktrening hjemme.. styrke, balanse, kondisjonstrening mm. Det å kunne legge vekk tanker på jobb, unger, kjærring og restskatt når du står på standplass er jo viktig. mye av skytingen er jo mentalt, og når du har riktig grep, riktig beinstilling, holder rolig nok med god nok ammunisjon og har en pistol som samler innen tieren, så er det til slutt det som sitter mellom øra som gir deg 50. Merker at det er lett å si.. vanskeligere å gjennomføre.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Hvis du snakker med toppskyttere vil du høre hvor viktig grép og stillìng er. Når det er riktìg skal du meď lukkede øyne heve pistolen ha rettet den mot siktepuktet når du åpner øynene.

Deretter er det finsikting, pusten, fokusering på korn, trykkurven på av trekker og pustekuŕven tid og  puls

.slik at skuddet går av når alt er rolig. Dette tar lang!!! tid å trene inn. Her er ordet tørrtrening. 

Når det tekniske er drillet inn foregår skytingen på den mentale siden. Selv da er ikke 50 serier garanterte, men kommer oftere og oftere. Her snakker vi om målrettet trening minst 2ggr  i uken + stevner for å liģge på jevne 570 på vm programmet. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

På 14. juni 2010 den 10.58, Bromark skrev:

Det er mange ting som spiller inn....det du først kan starte med er å sjekke våpenet ditt. Tenker da på egenspredning på våpen og ammo du bruker.

Få av dagens nyere våpen (og dyre), kan matche pressisjonen til Ruger Mark 2, med bull barell og High Standard Mil. Citation. Det er våpen som har hatt (og kanskje fremdeles innehar) rekorder innen pressisjons skyting. Det ville forundre meg om våpnet ikke sammler innen 25 mm, på 25 m, trolig også med CCI Standard. I alle fall på de fleste serier. Men det finnes jo ammo, som er bedre kvalitetssikret.

 

Selvfølgelig børe en teste ut annen ammo og en kan få testet ut i en Skytestol, alla Randson Rest. Men tviler på at problemet ligger der.

Link to comment
Share on other sites

På 14. juni 2010 den 0.11, ktm250sx skrev:

Har blitt noen år på pistolbanen nå, men har nå fortsatt ikke klart den "uoppnålige" 50 serien.

Kunne tenke meg noen spørsmål først, kanskje jeg kan bidre litt. 1) Hvor lenge har du skutt med pistol (og eventuelt rifle)? 2) Hvor mange skudd har du skutt totalt, med pistolen din? 3) Hvor ofte trener du regelmessig på skytebanen og regelmessig hjemme?

 

Etter det jeg sporadisk har sett på resultatlistene, så har vel nivået i konkuranser relativt labet de siste årene. Lettere å få til 10- på trening, men likevel. Er ikke sikkert det er så mange, som skyter 50 serier lenger. :) Men finner du dem, så få dem til å følge deg noen serier.

 

Men du må ikke ha mentalt fokus på 10-ere, men på å forbedre deg gradvis. Så skal du få til en serie med 10-ere, må alle bevegelser og koordinasjon, være likt fra gang til gang. Men bmh, er inne på noe viktig og dette er en feil mange gjør.

 

Det er naturlig å se på det en skal skyte på, så selv om en vet at en skal ha fokus på frontsikte, er det lett at instinktet tar over og forflytter blikket/fokus automatisk bort på skiva. Da ser en skive og korn skarpt, men ikke skuret! Skuret blir difust. Men det ER skur og frontsike som skal være tydlige, IKKE skiva! Så folk må hele tiden gjenta for seg selv (hvert skudd), se på frontsikte og press avtrekken når siktene er på "blinken".

 

Og for å skyte god pressisjon på en 1/2m skive, kan du ikke sikte i mitten. Da blir det nok lite 50-serier. Du må stille om siktene, så du kan sikte "rullende" på blinken. D.v.s. I underkant av det svarte og så langt unnder, at det ikke blir forstyrrende å trekke av med perfekt siktebilde. Kommer litt ann på folks øyer, men antar at de fleste kan benytte ca 6 - 7 cm under det svarte. Noen sikter mitt mellom det svarte og underkant på skiva. Her må en prøve seg frem. Ligger en for tett på det svarte, blir mange friste til å nappe av skuddet. Blir for langt å forsøke å forklare, men har noe med synsbedrag (brett korn og ytterrkant av kornet på en side, kan være ute i det "blå"), i kombinasjon med trolig innstinkt. Et bra øye, ser også det minste feil på den avstanden, selv om fokus er på frontsikte Og de fleste mennesker klarer å holde siktelinja innenfor 10eren (ved å se kun på frontsikte), så da bare å "drite i", at våpnet svinger ørlite og presse rolig av. Kan være mye annet, men dette for holde foreløpig. Kanskje jeg kan bidra mer, etter at jeg får noe svar.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, cvatican skrev:

Hvis du snakker med toppskyttere vil du høre hvor viktig grép og stillìng er.

Ikke helt rett beskrevet. :) Testen består i å finne det en tror er riktig grep, senke våpnet ned (på benk), lukke øynene og heve våpnet (ca horrisontalt), når en da åpner øynene, skal en se at koret er mitt i skuret. Likt grep, fra gang til gang, er nok en fordel. Men jeg  kunne jeg fortalt om en test jeg gjorde (på et kurs jeg holdt), da folk hadde FOR mye fokus på grep og ikke på viktigere ting. :)

 

En god, avslappet og stødig stilling, er viktig for å gjennomføre et helt program. Men (etter min mening), ikke for noen få gode skudd.

 

Ellers mye bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var på kurs med Pål Hembre, hadde han forlatt det gamle rådet om å løfte med lukkede øyne. Derimot skulle en bruke en del tid på å løfte med åpne øyne og finne den stillingen som gir det beste løftet.

Enig med Geco5 om det med grep. Har flere i klubben som er overfokusert på grep når de får en dårlig serie. Om en har et skjefte som passer til hånda (jeg har Rink), så faller grepet nesten av seg selv.

Jeg er ikke spesielt god til å skyte, men jeg skyter 50-serier på hver trening og ca annenhver konkurranse. Av det som er fra håndleddet og utover, er det siktebildet og aller mest avtrekk som er avgjørende. Sentralt i skytteren er det indre ro, avspenning,  konsentrasjon og fokus som er viktigst. Dessuten må en akseptere uro. Det finnes knapt pistolskyttere som holder absolutt rolig. Tieren er stor. Husk etterhold og hold avtrekkeren inne i denne tiden.

I tillegg må en trene ofte og fokusere på noen sentrale øvelser som presisjon og duell. Ikke tulle rundt med alle mulige våpen og øvelser.

Edited by nhd
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...