Jump to content

Gonger til langhold?


sselg 1971

Recommended Posts

Da må du finne en stål grossist, som selger stål. Men det aller billigste er helt sikkert skrap handleren. Her i hvor jeg bor er det en sånn, som tar inn brom fra div verft og industri. Kapper opp å selger til div smelteverk etterpå. Sikkert en sånn i Tromsø også. Da får du sikkert ta en kikk i en container, å finne et egnet platekapp, å betale en brøkdel av hva du må hos stålgrossisten. Jeg går først til skraphandleren før jeg kjøper "nytt" hos stålselgeren. Lurer av og til på om det er gullpriser sånne stålselgere opererer med når en kjøper hos dem?.

Link to comment
Share on other sites

Ja kjøper en av skraphandleren, så er det stor sansynlighet for at en får akkurat det, skrap altså. En 10-12mm stålplate som skal tåle at en skyter på den må være av Hardox 450 eller lignende. Jeg tviler på at skraphandleren vet kvaliteten på de platekappene han selger. Jeg hadde ikke orket å bære en ubrukelig stålplate ut på skytebanen, hvis jeg først skal bære stål må det være av så god kvalitet at jeg slipper å bære ut en ny fordi den første var for dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Fungerer gulle godt! Men klangen er litt svak (mer et klask). .22LR høres likevel greit ut til 200-300m.

Og slik ser de ut:

For standard storviltkaliber (opptil 30-06) vil jeg si at minimumsavstanden er 150m med pappammo og 200m med jaktammo.

2mra046.jpg

Denne er skutt på 170m, og det er kun blyspiss som har satt dype spor (selv .222Rem med blyspiss lager dypere hakk enn .308Win med HPBT)

o790t1.jpg

På 400m ser du såvidt små fordypminger på eldre treff, og blanke merker av nye. På 300m + er den nesten evigvarende med standardkalibre.

Sveisen demper litt lyd den også.

 

:mrgreen::mrgreen: .416RemMag lager feite hull på kloss hold :mrgreen::mrgreen: (og viser at dette er støpt gods)

 

Har 8 stk "nye" liggende i en haug; de skal henges kant-i-kant opp på et stativ. 4 i bredden og 2 høyder. 70x70cm med treffpunktsanvisning.

Lurer på hvor dype hakk .338LM klarer å lage på 1000m? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

25mm plater er så tunge at de er

- håpløse å flytte på

- gir nesten ingen respons i form av bevegelse, iallefall ikke om det er langt

- gir nesten ingen respons i form av gong-lyd, de lager en dump, kort lyd, vanskelig å skille fra treff i stein

- får så store krater (av 338 iallfall, og iallefall på korte hold) at det ikke går an å skille nye og gamle treff selv om en maler aldri så mye

 

På kort hold funker de dårlig for de blir ødelagt, på langt hold funker de dårlig for de ikke gir tilbakemelding...

 

 

Gonger lager man enklest av 10mm Hardox 450, eller 400. Når disse platene ikke er behandlet så er de rødbrune, og det STÅR: Hardox 450, SSAB og hvor de er laget (Öxelssund) på dem. Gjør det ikke det så er det ikke Hardox.

Sørlandets Benkeskytterklubb kjøpte nettopp omlag 30 gonger for omlag 15 000,-, så 500,- koster en passelig gong, og det er den verdt framfor å bruke tia si på å kuke med stål en ikke klarer å bære, stål en ikke vet om en treffer, osv..

 

I sirkulasjon fins mange forskjellige stål som en kan tuske til seg, panserstål, duplexstål, wtf. de som er gode lager ingen vanlige kuler merke i. Hardhet erd et du ser etter ikke nødvendigvis seighet.

 

Må du kjøpe, så er Hardox i særklasse det billigste stålet som helt sikkert tåler.

På riktig langt hold, 1km og slik, fungerer det meste, men det er en fordel at det er tynt så det svinger, eller lager litt lyd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Støtter overstående innlegg 110%

Må ikke drive å rote med annet enn Hardox 450 eller stål med tilsvarende hardhet.

 

Eksempel....plater i St37 kvalitet får svære krater og gytevorter, selv på hold opp mot og over 1000 meter.

Da kan det se slik ut

IMG_4122.jpg

 

Nei Hardox 450 eller tilsvarende er det eneste som duger.

 

Eneste Hardox'en ikke tåler særlig mye av, er panserbrytende. Da blir det hull for å si det slik.

Når det er sagt....er ikke mange stålvaliteter i fritt salg som står imot panzzzer brytende.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Plata mi som henger på 1000 ish meter, er av vanlig bløtt stål på 10mm, henta på et skipsverft.

Den har hittil tålt endel skudd, 338'n er i grenseland på hold under 700 meter, men på 1000 meter blir såvidt en liten bulk.

Plata blir derimot bøyd som en banan ;)

6,5 og 300 win mag, lager bare merker i lakken på 1000 meter.

 

Hvor tung den plata er, aner jeg ikke, brukte ATV da jeg satte den på plass, den er 50x70 cm, så den veier litt.

Den har mista endel av lyden sin, hvorfor aner jeg ikke, kanskje pga at den har blitt bøyd, treff med 338 i kantene høres ikke, men treffer man nærme sentrum, er det god lyd. 6.5 lager nesten ikke lyd, og klarer ikke å bevege plata.

 

Er holdet langt nok, og plata lett nok, kan vanlig stål funke, men Hardox er garantert veien å gå.

 

Her ser dere hvordan 338'n har laga bulder i plata på 1000 meter.

2012-06-06191121.jpg

Link to comment
Share on other sites

Må ikke drive å rote med annet enn Hardox 450 eller stål med tilsvarende hardhet.

 

Med vekt på tilsvarende... Hardox er bare et merkevare , og dyrt et sådan . Finnes mer å velge i ..

Ruuki og tilog med Smith stål+ flere har sine varianter av slitestål , Hardox følger omtrent brinellen Hardox 400 er vel bortimot 400 brinell.

 

Tips er verksteder som driver med gravemaskiner, brøyteutstyr og dumperkasser til anleggsbiler , disse har ofte slikt kappp liggende.

Hadde det selv når jeg var i den bransjen .

 

God helg folkens.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har fått tak i noen plater med stål av litt ukjent kvalitet. Ser ut som 10 eller 12 mm, har ikke målt ennå, men de er brukt til å legge over hull i verksteder. De er helt rette, så lurer på om det er hardox eller lignende. Alt av merking er borte vekk, så er det noen måte å finne ut av hva slags type stål det er? Kan jo evt. bare teste med 338-en på 100 m, blir det ikke hull så er det jo greit nok, men kunne vært greit å vite før jeg kapper de opp til passende biter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen stående Hardox 450 i 4mm. nye ubrukt.

75x75cm

50x50cm

 

Disse tåler IKKE .338LM dette har vi testet ut på 75x75cm platene. Ved bruk av .338LM så bøyer de seg som en banan etterhvert og til slutt går det hull/sprekker de. Ved bruk av std. kaliber holder de. Så skal du bruke std kaliber

Så kan det være at jeg har noen til overs (privat)

Link to comment
Share on other sites

Den var jævlig dyr, eg kjøpte 6 plater billigere en det der i størrelse 15x15 20x20 og 30x30.

Tror du misser poenget med den platen, som er synlige treffsoner, tilgjengelighet, og transportabelhet. (Har dratt nok rundt på firkantede tunge drog av noen plater til å sette pris på form som sparer vekt, og tar seg godt ut).

 

Om man har bruk for det eller ei er en annen sak, men for vanlige folk uten kontakter er det en enkel og rimelig måte å skaffe seg en langholdsgong på. (For the record: Jeg har kontakter. :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

eg kjøpte 6 plater billigere en det der i størrelse 15x15 20x20 og 30x30.

Enten selger noen med kjempetap, wannabe-hardox(slitestål), eller så lukter det muffens...eller begge deler. Jeg har tatt 395,- for 30x30 (6mm Hardox450) +frakt seff. Da har jeg fått den største rabatten hos norsk stål og selger plata med 45,- fortjeneste;-)

Link to comment
Share on other sites

Den platene eg kjøpte var kapp etter jobber som de hadde gjort på verkstedet, som mestsansyndelig ikkje ville blitt brukt til noe.

Men eg synst det var ganske rimmelig, men det er jo kjekt å betale lite og innimellom. Platene var 10 mm tykk.

 

Edit: Vi testet platene med 223, 308,30.06. 300wm fra 100 til 300 meter. Gikk så bra så:)

Link to comment
Share on other sites

Xesray: Var ikke meningen å så noen tvil om leverandøren din, selv om det kunne oppfattes slik. Kapp fås selvsagt til gunstigere priser. At Hardox er overpriset, er det vel ikke tvil om. Men jeg har sett flere som selger vanlig slitestål som Hardox450...til hardoxpriser. Man finne selvsagt ut det etter den første treffen:???:

Link to comment
Share on other sites

Jøss da ? Er ikke Hardox et "vanlig" slitestål som forhandles av norsk stål da ?

Hva gjør det bedre en for eksempel det "vanlige" Raex som forhandles av Ruuki, eller 500 brinells stål fra Uddeholm, scana elle wtf.

 

Drev et anleggsverksted tidligere, med mange maskiner i brøyting og graving, hørte aldri om "vanlig" slitestål"

Dog er det sikkert mye rart å få av vei stål med lavere hardhetsgrad. Men slitestålplater holder jo oppgitt hardhet uansett merkevare.

Link to comment
Share on other sites

Jøss da ? Er ikke Hardox et "vanlig" slitestål som forhandles av norsk stål da ?

Hva gjør det bedre en for eksempel det "vanlige" Raex som forhandles av Ruuki, eller 500 brinells stål fra Uddeholm, scana elle wtf.

 

Drev et anleggsverksted tidligere, med mange maskiner i brøyting og graving, hørte aldri om "vanlig" slitestål"

Dog er det sikkert mye rart å få av vei stål med lavere hardhetsgrad. Men slitestålplater holder jo oppgitt hardhet uansett merkevare.

Hardox har klart å få et anekjent navn, ikke alle har hørt om Raex, eller finner veien imellom Brinell, Uddeholm og Øxelsund.. Hardox er det stålet som "alle" har hørt om, og som SSAB har vært flinke til å markedsføre. Jeg vet ikke om det er bedre.

Thomas sine plater er dyre - men det er fordi de er fine, og enkle å kjøpe. Billigere blir det, om du klarer å få noen som holder på med stål, til å ta i noe som er så lite som et par gonger, men som regel styggere. Vi har kjøpt en dunge gonger i en smell (en plate totalt) og betalte da rundt 1/3 av det Thomas tar for de - normal forskjell mellom en råvare og et kvalitetsprodukt vil jeg si. Jeg måtte da tegne dem, få noen til å ta jobben og hente dem. Det er dugnad i klubben her - Thomas driver ikke med dugnad.

 

Hardox igjen, og "slitestål", jeg har aldri skutt igjennom, eller laget hull i ei Hardox plate som har vært 8mm eller mer tykk, og 450 hard. Ei heller har jeg sett mer enn minimale merker, og det er på ei 400 brinell plate. SBSK har mer enn 30 slike plater, og vi skyter på dem...

Vi skyter også på et 10-20talls plater av "slitestål", "panserstål", "rustfri" og faktisk ei diger syrefast ei, (den er grunneieren sin). Felles for alle disse (untatt et par som er "panserstål", uten at jeg aner hvor de kommer fra) er at det blir huller og kratere. De som er 30mm tjukke blir det ikke hull i, men månekratere som gjør at en ikke ser nye treff så godt selv med maling på.

Her må jeg betale like mye for Hardox, Raex og andre tilsvarende stål, eller mer (enn for Hardox) for enkelte, så valget er nokså enkelt. Det man vet virker, kjøper man.

 

"vanlig stål", ST37 eller S235 eller tilsvarende, blir prøvd av og til. 6mm på 1000m hold ble hullete etter få skudd, og i 8mm ble det like mange huller som skudd på både 500 og 650m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

30Ihmsa: ingen problem, tok det ikkje vondt ment.

 

Her er vanlig slite stål som eg plukket med meg fra en arbeidsplass, det er vel 20mm tykk og 30x40 cm. Denne har vi hengene på 200 meter, og den har fått mest 223 skudd i seg og noen 308. Det er rimelige bunker i den, så man må passe fingre ellers begynner du å blø rimelig lett.

 

2013-03-01183109_zps9d2fd6be.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg får fatt i en del avskjær ifra et lokalt stålfirma. Den siste jeg fikk fatt i var noe som skulle tilsvare hardheten til hardox 450 8mm tjukk. Merke vet jeg ikke, det jeg vet er at den ikke blir så mye som ett hakk i den på avstander det blir store kratere i vanlig stål. Har også noe "vanlig" stål hengende, siden jeg fikk det gratis. Til standardkalibre funker det godt, problemet er at de bøyes som en banan etter noen hundre skudd og mister litt av "plinget", men hører godt klasket uansett. Det skal maaange skudd med vanlige kalibre før det blir hull, problemene med vanlig stål kommer når man begynner å skyte med 338LM og lignende kaliber, da blir det fort mye bæring av stål.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kommentar

Overpriset Hardox? Hardox selges ihh til markedsprising, pr i dag ca 25kr/kg fra Norsk stål.

Problemet med gonger er at det ikke finnes noen universalgong. Kaliber, avstand, tykkelse på plate er det som styrer det vi vil ha nemlig god lydrespons og levetid. Samt at transport mulighet i terrenget..puh.

Stivheten av platen dvs tykkelsen styrer lyd og levetid.

Jo hardere plate jo bedre skyteskive! Derav Hardox som er greit tilgjengelig.

Et annet alternati er SSAB's spesialstål Armox

Armox 600 er spesifisert som materiale for pansring og skyteskiver 570-600HB Rp0,2=1500 Mpa. Jeg kjenner ikke prisen og leveringsmulighetene på Armox men skal undersøke ASAP.

Skyter selv med bla 338LM, 300gr med 845m/s lager hull i Hardox 400 4mm plater på 1000m, 8 mm er sansynelig korrekt tykkelse på 1000m, for kortere hold ville jeg valgt 12 mm plate.

 

Problemet med å få tak i korrekt stål er minimumsbestilling på platestørrelse som for Hardox er 1,5x3 m. pris for feks 10 mm plate blir da ca 10.000 norske riksdaler! Mye for noen skyteskiver...

Mvh Dag

Link to comment
Share on other sites

For noen puslete gonger dere bruker :lol: Min er i 60mm tykkelse. Aner ikke hva slags stål det er, men det er ingen fare for gjennomskyting. Ulempen er at det kreves traktor med frontlaster for å flytte på den :lol: Fin dyp lyd blir det da, så jeg kan ringe inn til søndagsmesse. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...