Jump to content

7x57R beste kombi kaliber??


Blackfire

Recommended Posts

Hva som er det beste kombikaliberet, kommer vel an på hva du skal bruke det til!

I brekkvåpen passer det best med Randpatron på grund av uttrekkeren og at randpatroner som regel holder et lavere trykk.

Men om 5,6x50R, 5,6x52R, 6x70R, 6,5x52R, 6,5x57R, 6,5x65R RWS, 7x57R, 7x65R, 8x57R,9,3x72R eller 9,3x74R er best, er helt opp til bruk og smak og behag :wink:

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Om det er best...tja. Til allround bruk i Norge er det vel et fint kaliber, og den er ganske vanlig og se i butikkhyllene, og det betyr mye. Har det kaliberet selv,og er veldig fornøyd med. Skulle jeg ønske meg noe annet,hadde det blitt 8X57 IRS, ikke for det jeg trenger det, men fordi jeg er litt sjarmert av den patronen.. :)

Link to comment
Share on other sites

7x57R er nok det beste alternativet uten tvil. Hvorfor? Jo fordi jeg har det i drillingen :? . Tidligere var det 6,5x55, så var det 6,5x57R. Fordi jeg har hatt disse også, i kombier :wink: .

Fra spøk til alvor så er det vel ikke et kaliber som er det beste, men flere kaliber som er like gode. Men 7x57R har den fordelen at det er lettere å skaffe hvis du er på reise og du plutselig ble tom. Men at det bør være en R når det gjelder brekkvåpen, det har jeg min klare oppfatning om.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm..

 

Vanligvis fordrer jeg litt mer info for å komme med tilsvar i slike "Hva er best" tråder, men for å holde meg nogenlunde saklig:

 

9,3x74R og 8x57Jrs og 7x65R er sannsynligvis best til elg, hjortebukk og gris..

 

7x57R og 6,5x57R ewr sannsynligvis best på hjort, og rein..

 

9,3x72R, 6x70R, 6,5x52R Bretschneider er sannsynligvis best på rådyr..

 

5,6x52R, 5,6x50R er sannsynligvis best på småvilt...

¨

Legg merke til at jeg har brukt begrepet "Sannsynligvis" i alle opplistingene ovenfor.. Dette har jeg gjort for å ta høyde for variasjoner i skyteavstander, vindforhold o.l. som absolutt må med i ligninga når en skal regne seg fram til hva som er "Best"..

 

Mitt eget regnestykke ser omtrent slik ut:

 

+ Rådyr & Villrein

+ Rype & Skogsfugl

? En skjelden elg/hjort

* Fjelljakt med en del vind..

*Skyteavstander opptil 120-140 på småvilt

*Skyteavstander opptil 150-175 på storvilt

_____________________________________

= 7x57R

======

 

Kaliberet håndterer kulevekter fra 120-175grs greit, med passende hastigheter for det viltet og de skuddavstander de respektive egner seg for..

Av R-kalibrene er det vel det mest Samvirkelagspregede..ikke så essensiellt for meg som er hjemmelader, men det gir likevel god tilgang på Normahylser.f.eks. At kaliberet også har et brukbart presisjonspotensiale, er også utslagsgivende for mitt valg..

 

Avslutningsvis et bilde av to testserier, skutt på ca 110 meter i min 87år gamle drilling. Ladningen til venstre er 150grs blyspiss mens ladningen til høyre er 150 grs helmantel. V0 er ca 800 m/s, og de er skutt med fast 6x retikkel1 og uten bruk av snellert:

220520090703ab7763d3f30b4aaaa1.jpg?67

 

Jeg gjorde opp kaliberligninga mi før jeg bestemte meg, og har ikke angra et sekund etterpå...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...