Jump to content

Min første Kombi


Mastodon

Recommended Posts

Jeg har nå gått til ansklaffelse av noe jeg betrakter som et smykke av en kombi med et fint kaliber til den jakten jeg bedriver.

 

Etter mye vurdering, tenking og til slutt handling ble jeg ved en Gebrüder Merkel Suhl i 12/70 og 6,5x57R.

 

Det første jeg er ute etter er å anslå alder og modell.

 

Litt om våpenet.

Det har justerbart snellertavtrekk på fremre avtrekker. Avtrekkeren skyves frem for å spenne opp snellerten. Skurbommen kan flippes frem og tilbake, lite fint skur til rifleskyting og et grøvre til haglskyting. Løpene er 65cm.

 

Fant tallrekken "756", med et skjold over med en slags figur inni, på den bakre av de to låseklakkene under rifleløpet som går ned i underbeslaget i låsekassen. Gravert underside da den er synlig på undersiden. Mener å ha lest her inne om at det kan bety Juli 1956. Kan dette stemme?

 

Etter litt surfing rundt på internett kommer jeg frem til en modell som heter 210E. Denne kan det være, hvis ikke er det en modell som ligner. For jeg finner ingen betegnelse noe sted på våpenet ved å dele det i tre deler. Mulig det kan stå under side skjeftene over loddingen eller noe slikt.

 

Låsekassen er flammeblånert. dette er delvis slitt av på sidene og undersiden. Hva anbefaler dere her? Få en flink børsemaker til å flammeblånere på nytt eller vil det koste mer enn det snaker? Ellers har den flere mørke områder som ser ut som skitt, men har brukt litt solvent men de ser ikke til å forsvinne. Har en militær Solvent jeg vet tar det meste.. Kommer til å gi den et forsøk for å få de polerte flatene fine igjen.

 

Treverket er meget pent, brukspreget men uten større hakk/riper. Kommer til å shine de opp til en penere standard.

 

Har og anskaffet et dieset fra CH4D. Har lest mange piper i 6,5x57R er laget for lette kuler med tanke på slak riflestigning. Har noen av dere ladet til en slik Merkel eller lignende Kombier i 6,5x57R? Jeg er meget interesert i å høre erfaringer.

 

 

Her er noen bilder:

 

nzjf9y.jpg

2vujzb5.jpg

fedwna.jpg

1y38eb.jpg

29ehjq.jpg

20frcjb.jpg

2qm18x4.jpg

2l9l3jt.jpg

2z4dcmr.jpg

2isuvr6.jpg

w7mvlu.jpg

2rpz090.jpg

sqmfjq.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal du montere kikkertsikte? I så fall, må det bli hakemontasje, og da gjerne en tre-fots.

 

Har en passende tysk kikkert i 6x42. Pecar Berlin eller hva den heter.. med skinne på røret og under linsen foran.

Problemet er at en må ta ut mye av sikteskinnene og at jobben kom til å bli dyr. rundt 5-6000,-

 

Skal jakte i høst så får jeg se eom det blir nødendig med kikkert etter en høst med nye erfaringer.

Men skuret og kornet på denne skyter en fint et rådyr på 100m. Skal ta den med på banen for å se hva den gjør med pappen..

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med flott børse :D

Jeg har hatt en Antonio Zoli i 20x76 og 6,5x57R (den er for tiden til salgs :wink: ).

Min likte tunge kuler og gikk bra med fex. Lapua Mega 155grain og saktebrennende krutt som MRP og N160.

Slet litt med å få presisjon på lette helmantelkuler. Endte faktisk opp med S & B 140 grain FMJ som fuglekule!

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå var det endelig tid til å komme seg på banen med a Magdalena Merkel..

 

Jeg har vert spent på om rifleløpet hadde bratt nok riflestigning til å kunne stabilisere tunge kuler.

Mener å ha lest at mange av disse kombinasjons våpnene er konstruert primert for de lette 96grs kulene.

 

Jeg hadde med meg to typer ammunisjon.

 

Fabrikkladd RWS H-Mantel hullspiss i 96grs

Hjemmeladd Hornady 10,4g RN i 740m/s

 

Resultatet ble samlinger på ca 5 cm på 100m i en Rådyrblink!!

Meget fornøyd med egen skyting da kornet dekket hele bogen til rådyret:)

Skjøt liggende uten anlegg.

 

Nå er det bare synd at det er ingen børsis som har tid til å montere hakemontasjen før jakta..

Hadde vert moro å få prøvd samlinger med skikkelig anlegg og kikkert.

 

Så jeg kan konkludere med at denne klarer fint å stabilisere selv de tyngste 6,5mm kuler:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...