Jump to content

Grillsesongen har begynt


Plukkfisk

Recommended Posts

Nå er grillsesongen i god gang her. Men etter å a pløyd meg gjennom den lokale slakterens pølsedisk, ymse grillanretninger osv, så tenkte jeg... Hva med viltet som ligger i frysen.

 

Er det noen av dere som har for vane å grille viltkjøtt og vil dele noen erfaringer ? Er det noen spesielle hensyn å ta,( eller er det bare å behandle det som flintstek :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har grillet indrefile av elg, jeg la det bare i marinade en stund før jeg satt den på griller, Det var knakanes godt, men nestegang dropper jeg marinaden, ble desverre en liten skorpe med brent marinade på.

 

Men ellers ganske godt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal grille gås i kveld. :D Håper det blir godt. :D

Ærfugl og skarv er godt på grillen. Mariner det i rødvin og pensle godt med olje når du griller det. nammmmm...

Marinerte og grillet en slagside av rådyr. Det var ikke noen suksess. Fettet fra kjøttet stivnet i ganen når du spiste og det var litt rart..

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye snadder som må prøves.

 

Vi har en liten spesialitet som vi pleier å ta frem om sommeren.

Man har vel alltid noe pinnekjøtt igjen fra jul eller så. Dette kokes på vanlig måte og slenges på grillen.

Kan ikke beskrives men må prøves. Namm namm.

Nytes med en god fatøl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg griller hele året.

 

De siste par årene har jeg nærmest pensjonert naturgassgrillen til fordel for en god, gammeldags kulegrill, riktignok med innebygget askereservoir, men dog.

 

Jeg bruker bare rent trekull og eksperimenterer med å legge et lag med oppbløtte treflis oppå kullet før kjøttet/fisken/skalldyrene kommer på grillen. Mesquite er en av vinnerene for det meste av kjøtt. Dette gir en ekstra røksmak på kjøttet jeg har veldig sansen for. Det finnes mange muligheter, forrige helg kjørte jeg epletre og svineribbe som ble veldig godt.

 

Trikset jeg bruker for grillmat som skal grilles indirekte er at jeg legger et par oppbløtte (ubehandlede) plankebiter mellom risten og det som skal grilles. Sedartre er en av favorittene mine. For eksempel pølser grillet på denne måten smaker helt fantastisk i forhold til når de er grillet på elektrisk- eller gassgrill. Etterpå kan man bruke plankene som smakstilsetning i neste grilling ved å simpelthen flytte dem fra risten til kullet.

 

Marinader og bbq sauser er også noe man bør eksperimentere med selv, men det finnes plenty ferdige som kan brukes direkte fra flaska hvis man er lat. Jeg synes Jack Daniels: http://www.jackdanielssauces.com/ og Stubbs: http://www.stubbsbbq.com/ har et par brukbare varianter i så måte, men det finnes mange andre nevneverdige.

Link to comment
Share on other sites

Seks kilo elg og villrein har gått med på grillen hittil i år. Det aller enkleste, og noe av det beste er benfrie deler av lår eller ryggfilet, marinert i en passe grillmarinade/grillsaus (hvitløk er jo selvskrevent til vilt :twisted: ), inn med steketermometer og smokk på grillen. Lager seg jo helt selv, lar det hvile mer enn 30 minutter etter at ter mometeret nådde opp til en 62-63 grader og skives tynt i "brødskjærer". Salat, potetsalat og øl = suksess.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Grillet beverkjøtt for noen år siden som var marienert i olje, vin, krydder og litt hvitløk, er noe av det beste "biffkjøttet" jeg noensinne har smakt.

 

Kjøpte for lit siden entrecote på ICA som jeg la i slik grønn matsøppelpose i kjøleskapet noen uker for at den skulle mørne , og stekte den på grill etterpå, den var nyydelig og grillete grønnsaker og bakte poteter var det snadder mat .

Link to comment
Share on other sites

Jeg skel kjøpe kullgrill i disse dager, og den heteste kandidaten er en kulegrill fra Outdoor Chef.

http://www.outdoorchef.com/index.php?na ... &prod_id=6

Noen som har erfaringer med den ?

 

Nei, men eg vil anbefale deg den største Weber`n, med lukka askeoppsamler og hengsla topplokk.. Eg angrer som ein hund på at eg ikkje kjøpe ein større når eg kjøpte skikkelig kulegrill for 4-5 år siden.. Kjøpte den vanlige Weber "One touch silver" og det er ein god grill, men den mangler det lille ekstra...

Link to comment
Share on other sites

Det er askeoppsamler og hengslet topplokk på Outdoor Chef´en.

Her er manualen: http://www.outdoorchef.com/docs/PDF/Man ... coal_E.pdf

Den jeg tenker på heter Classic Charcoal 570MX.

http://www.hifishop24.de/hifishop24.sto ... 0701010139

Jeg syns den ser bra ut.

Etter hva jeg kunne finne ut, har ikke Weber hengslet lokk på kullgrillene, men en eller annen krok for å henge lokket til side.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg kunne finne ut, har ikke Weber hengslet lokk på kullgrillene, men en eller annen krok for å henge lokket til side.

 

Det kan være mulig det, men ein kompis av meg hadde sett dette, og meinte den største kulegrillen hadde dette, og det hadde utvilsom vært ein fordel.. :)

 

Men ellers så såg den jo fin ut den grillen din der, koster den ein del eller ?

 

Eg har berre grilla gong hittil, og då blei det marinert flintsteik og nakkekoteletter, det er snopemat, sammen med grilla rødløk og paprika, med salat inntil. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg og er ivrig griller. Kjøpte gassgrill for noen år siden, men har som flere gått mer og mer tilbake til kull. Har en Weber kule med kullreservoir og regulering. Griller igrunn det meste. Sesongens favoritter er pestomarinert salmalaks og årets store overaskelse. Høne på boks. :mrgreen: Søk på youtube så finner du gode oppskrifter, men i all enkelhet består det av følgende. En stor høne, type gourmet eller andre gode typer. Så gnir man den inn med krydder på innsiden og på utsiden, tar en boks med øl, drikker halve ølboksen opp, og setter ølboksen opp i "skroget" på høna. Så settes den på inndirekte grilling i halvannen til to timer, og man får en helt fantastisk saftig kylling. Det anbefales virkelig.

Link to comment
Share on other sites

Då får du ha lykke til med grillen El Grillo.. :mrgreen:

Post gjerne litt bilder og rapport om den der grillen der, det hadde vært litt kjekt. :)

 

Eg må sei at eg er 100% einig med Aircooled og andre som sverger til kullgrill. Eg har aldri hoppa på den gassgrill bølgen, eg har ete litt mat som er laga på gassgrill, og det er heilt topp det. Eg veit ikkje om eg hadde bestått ein blindtest på det, men eg savner det lille ekstra med ein kullgrill, og det er liksom noko som mangler i smaken synst eg..

 

Ein ting skal gassgrill ha, det er lettvindt og det er som regel gode griller med bra kapasitet. :)

Link to comment
Share on other sites

jeg griller masse elg biff hele året rundt. må bare passe på at den ikke blir tørr. ellers er grilla fisk en vinner her i huset. jeg kjøpte dyr gass grill for et par år siden, men må nok snart kjøpe ny kull grill, det er ikke det samme. gass er kjekt vist man er litt impulsiv :lol:

Link to comment
Share on other sites

Må prøve å få tak i en sånn fiskerist man klemmer rundt fisken før grilling.

Ellers funker det finfint å legge fileten med skinnsiden ned på et stykke alufolie lagt dobbelt.

Krydre og olje etter ønske, og så rett på rista.

Jeg gjorde det med ei tokilos røye for et par uker siden og det ble hinsides godt.

Det er viktig å brette kanter på folien, for det blir en god del saft som man bør ta vare på og bruke enten som den er eller som basis i en glimrende fløtesaus med en klatt rømme oppi.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det nærmer seg hjemmereise og ferie :D så derfor;

 

hvor kan jeg få tak i flis (hicory, bøk, mesquite) til bruk i grillen? Tror ikke einer og bjerk er egnet, og frukttrær er vel utleukket om en ikke har et ønske om å bli skutt av eieren av treet

 

 

EDIT-Landmann.no har bøk og einer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til dere som har gassgrill og synes "at noe mangler":

Kutt opp noe flis som tørkes. Denne strøs over vulkansteinene under grilling. Det avgir røyk, noe som ofte er "det som mangler". Smak kan varieres med hvor mye flis man strør på, og fra hvilket tre man har skåret flisene fra.

 

Selv har jeg gassgrill uten vulkansteiner, men synes ikke å merke at noe mangler.

På hytta har vi derimot kullgrill, og jeg merker ikke forskjell på disse to.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Ja, Grillsesongen er i gang. Røyk fisken på grillen.

 

Har du bare en grill, og liker du røykesmak på laksen, har du et godt tips her.

Jeg har nok bare gassgrill, men den egner seg veldig godt til å varm røyke fisk på.

Det du trenger foruten ingrediensene er:

3-4 dl røykespon pakket inn i folie. (stikk mange hull med en gaffel)

 

Sett 2 brennere på fullt, til grillen er god og varm. 200-250grader.

Slå av den ene brenneren

Legg røykesponet midt på den brenneren som går for fullt

Steng lokket og vent til det begynner å ryke fra sponet (ca 5-6 min)

Sett inn formen (eller foliene) med ingrediensene lengst vekk fra brenneren som går for fullt, og legg på lokket igjen. (indirekte grilling)

Etter 20-25min, sjekk om fisken er ferdig (lagene løsner fra hverandre)

 

Har du din egen gode oppskrift som du ønsker å tilføre røykesmak så prøv den.

 

Her min:

Laks i form på grillen. Eller lag 4 former av folie, og fordel ingrediensene i disse.

 

800g laks i porsjonsbiter

½ purreløk, halve ringer

½ rød paprika biter

1 dl (liten boks) mais

1 lime

1 ss (stor) meierismør, smeltet

3 dl rømme

1 dl vann/kraft

1 ts liten sukker

2 ss Gourmet Fiskekrydder

 

Ildfast form eller 4 porsjonsformer av folie.

Ta i smør og strø purreløken utover

Legg laksebitene oppå, og strø 2 ss Gourmet Fiskekrydder over

Dryss over purre, paprika og mais

Tynn ut rømmen litt med vann og fordel utover.

Ha i ca 1 dl vann/kraft,

 

Hadde problemer med nok varme når jeg lagde den for et par dager siden. For mye kald vind.

Løste dette ved å legge et gammelt ullteppe over hele grillen.

 

På kullgrill:

Godt med kull og veldig god fyr i kulla.

Skyv all kull til den ene siden og legg røykesponet oppå

Plasser form eller folie lengst mulig motsatt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Påske=lammelår

Beinet ut et lår, lot det få en natt med litt olje og salt-pepper-hvitløk.

En smørklatt ble lagt inni låret og strømpe pådratt. 

20190417_140655.jpg.e9f7d2b9c581856223d289ab298a1ee8.jpg

 

 

Fyrte godt opp i ene enden av oljefatgrillen,

20190413_184454.jpg.6c3757926b63f7a1dc4da96c240a0150.jpg

la inn låret i andre enden og gikk tur med hunden. 

Lover å aldri steike lammelår i steikovnen igjen. 

20190417_160851.jpg.c28ff315a79d25f413e414641a54e697.jpg

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Grillsesong? Pøøh vi griller hele året. Oljefatgrillen ble beordret skrotet av hjemmets øverste ledelse, mitt forsøk på lure den unna oppdaget og jaja, den er nå snart spiker eller armering.

 

Men kulegrill funker det og, og lammelår er godt!

 

IMG_20191013_174236826.jpg.ec3ad0064c4c0ca01bf2aa92a7cdfbd3.jpg

 

Det tar noen timer men været er fint og det er helt innafor å surre med litt fyring mens en nyter en Brown Ale fra Geiranger Bryggeri

 

IMG_20191013_174303029_HDR.jpg.5cbb5a23fef984883811f2c3582bce71.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Grillsesongen min er 12mnd lang, nå blir det jo kaldt nok til at jeg kan begynne med kaldrøyking igjen også 

 

Jeg kjøpte først denne, blei såpass hekta på røyking at jeg måtte investere litt vidre. Jeg ga 2499 for den og er knallfornøyd til den prisen

https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/griller-og-ildsteder/gassgriller/gass-kullgrill-004489/

 

Men som sagt, så investerte jeg litt vidre og da blei det denne. Men hvis man kjøper denne, så burde man ha en grill i tillegg sånn at man får grillskorpe på kjøttet 

https://www.bbqshop.no/produkt/traeger-pro34-pelletsgrill/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...