Jump to content

Bukkejakt i Polen 2008


SvenDue

Recommended Posts

Nå er det nedtelling og pakking som gjelder for 4 kammergutter. Sistemann kommer airborne inn fra Troms, og the fully few setter nesa sørover på fredags formiddag, og pinsehelga er "bukket" med fornuftige sysler i år. Det skal pürsches i noen dager i et enormt kulturlandskap. Helt sykt hvordan de kan tromle sammen en slik bestand år etter år og i de samme terrengene. Vi glær oss ja ! :D hau, hau..... :P

Polen prøves for første gang av 4 jegere på denne turen.

Vi holder tråden, reportasje og bilder kommer etterhvert.

 

Er det flere her inne som reiser til Polen etter bukk, så samler vi oss vel her - og lager ett......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er det nedtelling og pakking som gjelder for 4 kammergutter. Sistemann kommer airborne inn fra Troms, og the fully few setter nesa sørover på fredags formiddag, og pinsehelga er "bukket" med fornuftige syssler i år. Det skal pürsches i noen dager i et enormt kulturlandskap. Helt sykt hvordan de kan tromle sammen en slik bestand år etter år og i de samme terrengene. Vi glær oss ja ! :D hau, hau..... :P

Polen prøves for første gang av 4 jegere på denne turen.

Vi holder tråden, reportarsje og bilder kommer etterhvert.

 

Er det flere her inne som reiser til Polen etter bukk ?

 

Ja, jeg reiser på Lørdag og skal jakte 4 dager i de Polske skoger.

Jaktfeberen herjer volsomt nå..

Link to comment
Share on other sites

Takk for det. Vi poster bilder etterhvert. Ikke værste nå i vårpløksla, å komme unna litt.

Vi får samle en kombitur på fasan og drivjakt da "joffen". Det er vel mere deg !?

Det kan jeg love svinger godt i skuldra en stund......

Link to comment
Share on other sites

Begynner å glede mej jeg også nå, blir min 1. skikkelige jakt-tur, så jeg gleder meg stort.

 

Har akkorat kommet inn døra etter nesten 15 timer på jobb, så ting har ikke synket helt inn enda. Har ikke pakket så mye som en sokk. Har leita rundt etter kameraet mitt,men det er borte. :twisted::twisted::evil:

 

Tar en siste slutt-sport på jobben i morgen så tenker jeg ting går seg til.

 

Fikk skutt inn rifla på mandag og den går som en drøm fortsatt og alle papirer er i orden, så jeg har jo fått gjort det viktigste da... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her har det også godt i overlydsfart i det siste. men nå begynner ting åog roe seg. Siter nå på jobb og skal ha siste natta før det bærer avgårde. Kjører opp over til Hansen i morgen. Har heller ikke pakket nope som helst enda.Og går og grubler på hva som må med og hva som er kjekt og ha med. så også at været skulle bli meget bra :D .

 

Alle papirene er i hvertfall i orden. er meget spent på vilt tettheten der nede og skal bli morro og stifte bekjentskap med Polen og hva de ahr og by på. For jeg kan ikke legge skjul på at en stor kronhjort henger høyt på lista over ting som bør prøves, men det får bli ved neste korsvei :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er pakkinga i boks og bilen fylles. Da er det å vente med avreise til ungene er kommet fra skolen. Så bærer det østover til Hansen. Så får vi juge og fortelle litt skrøner frem til i morgen da avreise til Polen er :D:D

Link to comment
Share on other sites

Han er effektiv han da :D

 

Interessant høre hvordan turen deres vært.....vurderer veldig lik tur neste år.

 

Og slike smårapporter gir ekstra bukkefeber :D

 

Regner med de legger ut utfyllende info når de er tilbake.......

Link to comment
Share on other sites

Snakket med gubbis på tlf i dag....da hadde de til sammen skutt 18 bukker.

Gubben 5 av de :roll: Pga dårlig dekning er det ikke alle sms'r og mms'r som kommer igjennom, så det er noen meldiger jeg ikke har fått :|

 

Tikket inn en mms her nå bukk nr. 6 nede:

Mobil.jpg

Link to comment
Share on other sites

Litt OT men må bare spørre.

 

Hva vil en slik type tur koste?? Om man reiser 3-4 stykker sammen og skyter 3-4 bukker hver?????

 

Regner med det varierer endel med både terreng og fasiliteter, men hvilken pris snakker vi totalt eks reise for ett slikt opplegg med ingen unødvendig luksus??

 

Har lyst på noe slikt til neste år muligens........... Men om det koster 30-40.000 pr pers tror jeg kjerringa selger meg og våpna........

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også klar over det. Men Graahund og andre spurte om mere info om saken, og det fikk han, det er faktisk en del spørsmål som ikke kan besvares på noen annen måte, beklager.

Så fort det er spørsmål om priser og innhold i ett eller annet ja da blir det lett tolket som en annonse.

Om det var meg eller sven due eller noen andre det synes jeg er lite interessant, personene fikk svar på spørsmålet dem lurte på, hverken mer eller mindre, ingen oppfordring til å løpe og kjøpe eller noe slikt.

 

Annonse med mere info om både hjortejakt og råbukkjakt ligger på kjøp og salg under trofejakt.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg hjemme igjen. Kommer til å drømme om Polske bukker i mange netter fremover :D

Tusen takk for laget alle 4. Det har vært et aldeles flott opplegg der nede 8)

Nå skal alle inntrykkene synke inn. Er sliten. Kjørt buss i 120 mil og dårlig med søvn. Så kjøre 110 mil til i bil.....

Link to comment
Share on other sites

Velkommen tilbake. Du summe deg litt vel og kommer tilbake med liten rapport med bilder.

Fruen din lagt ut noen mms bilder, men regner med det finnes fler??

Dere var effektive skjønte jeg.... :D

 

Er interessant høre......et meget aktuelt opplegg for meg neste år!

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk totalt 21 bukker på 5 mann :D

Adferden til dyrene var var anderledes enn i Norge. Utrolig vare. Plassbukkene brukte geiter og mindre bukker som "varslere". Den ene bukken jeg skjøt hadde mellom 7 og 9 geiter beitene rundt seg, mens den lå midt ut på et jorde på 500 x 500 meter. Klarte å snike oss innpå på ca 50 meter pga vinden den morgenen. Geitene trakk seg unna i riktig retning. Den bukken jaktet jeg på kvelden føre og. Skal skrive litt om jakten senere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Vi fikk totalt 21 bukker på 5 mann :D

Adferden til dyrene var var anderledes enn i Norge. Utrolig vare. Plassbukkene brukte geiter og mindre bukker som "varslere". Den ene bukken jeg skjøt hadde mellom 7 og 9 geiter beitene rundt seg, mens den lå midt ut på et jorde på 500 x 500 meter. Klarte å snike oss innpå på ca 50 meter pga vinden den morgenen. Geitene trakk seg unna i riktig retning. Den bukken jaktet jeg på kvelden føre og. Skal skrive litt om jakten senere :wink:

 

Hvor mane bukker ble det på deg da Hansen, leste rykter om en 5-6 stk ?

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vore supert hvis du Skautussa kunne lagt ut ett oppsamlings bilde når dei har kokt trofeene, Slik att me kan få bedømme kvaliteten på dem.

 

Det kommer bare man har fått summet seg. Tok endel bilder av alle trofeene samlet. Regner med at Kenny legger ut bilder.

Kvaliteten/ størrelsen velge du selv. Vi skjøt nesten bare avskytingsbukker. De Polske bukkene er kortere og kraftigere enn våre.

Link to comment
Share on other sites

Da blir ikke prisene så ille. Neste gang jeg skal nedover blir det på fastpris. Denne uka skjøt jeg en på 478g og en på 428g, pluss et par på + /- 300g. Det svir litt mer i lommeboka enn kona liker.

Får skylde på at det er 40-års gave til meg fra meg. :)

Link to comment
Share on other sites

Disse to over 400 gram var det netto vekt, trukket fra 90 gram. Hvis så så har du jo fine medaljer på de. Skal få lagt ut noen bilder etterhvert. Da jeg også får summet meg litt. Kom hjem kl 2 i natt etter 38 timers reise. Det ble mye tull på vei hjem.

Link to comment
Share on other sites

Disse to over 400 gram var det netto vekt, trukket fra 90 gram.

Ja, netto vekt. De tørker jo selvsagt en del før de kan måles, så det blir spennende å se hva de holder til.

Noen som vet omtrent hvor mange % av vekta man må regne med å miste pga tørking?

Link to comment
Share on other sites

Har sett mye forskjellig vekttap på skallene, men etter 8-10 dager har de tørket av seg det meste etter det så vil det som oftest bare være marginale forskjeller. de kan fort tape seg 5 prosent. Du må jo legge ut bilde av de etterhvert. jeg driver nå å kikker over bildene fra turen og det er endel fint ja.

Link to comment
Share on other sites

HEr kommer ett par bilder til. Begge disse to er i gull klassen. den ene er den råenste oppsatsen jeg none gang har sett. den er forhåndsbedømt til 200 cic. MEn den er relativt lett så i norge hadde den "bare" holdt til rundt 160 poeng, men pga utregninga i cic systemet med volum så vil denne komme høyt opp der

HPIM0271_%28Medium%29.JPG

HPIM0278_%28Medium%29.JPG

 

Den nederste er det Sven som fikk første dagen. :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig summet meg etter Polenturen 8)

 

Bilde av min første Polske bukk :D

 

normal_Bukkejakt_Polen_mai_20008_f%C3%B8rste_bukken_%28Medium%29.jpg

 

Midt blandt trærne i bildet under står et jakttårn jeg klatret opp i for å få overhøyde pga det høye gresset dyrene stod i, samt kulefang.

 

normal_Bukkejakt_Polen_mai_2008_jaktomr%C3%A5de_1_%28Medium%29.jpg

 

Bilde av plassen der den første bukken datt. Når vi smyg innpå var det 5-6 dyr kun dette lille området. Sier litt om tettheten i rådyrbestanden der. Sven og jeg delte et område på ca 26 000 mål.

 

 

 

normal_Bukkejakt_Polen_mai_2008_jaktomr%C3%A5de_2_%28Medium%29.jpg

 

 

Bukk nr 2. Den hadde helt nedslitte tenner, samt mistet flere av de. Ca 10 år gammel. En veldig fornøyd guide.

 

normal_Bukkejakt_Polen_mai_2008_bukk_nr_2_%28Medium%29.jpg

 

Bukk nr 3.

 

normal_Bukkejakt_Polen_mai_2008_bukk_nr_3_%28Medium%29.jpg

 

Bukk nr 4.

 

normal_Bukkejakt_Polen_mai_2008_bukk_nr_4_%28Medium%29.jpg

 

Bukk nr 5. Denne bukken smyg vi på dagen føre. Klarte i min iver å skyte bom på den. Den hadde mellom 7 og 9 geiter gående rundt seg. Pluss endel mindre bukker. Morgenen etter dro vi for å kikke etter den igjen. Da lå den nede på en gedigen kløvereng, vi klarte å smyge oss innpå på ca 50 - 60 meter. Guiden plystret og skrapte i bakken for få den på beina. Etter en liten stund fikk den nok og dro avgårde som et oljet lyn. Guiden kom med et ord "korva" :mrgreen: . Begge gikk slukøret tilbake til bilen. Men fikk en ny mulighet da vi oppdaget flokken på et jorde 4-500 meter unna. Smyg innpå på nytt og fikk skutt den på 120 meters hold.

 

normal_Bukkejakt_Polen_mai_2008_bukk_nr_5_%28Medium%29.jpg

 

Bukk nr 6.

 

normal_Bukkejakt_Polen_mai_2008_bukk_nr_6_%28Medium%29.jpg

 

Min guide Mario, en hyggelig og dyktig kar :D , fikk kalle navnet Super Mario :lol:

 

normal_Bukkejakt_Polen_mai_2008_025_%28Medium%29.jpg

 

Samlebilde av bukkene mine.

 

normal_Bukkejakt_Polen_mai_2008_samlebilde_%28Medium%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...