Jump to content

Hvilken choke bruker dere på lerduebanen?


xadox

Recommended Posts

Hvilken type choke kommer mye an på hvordan du skyter(hvor rask du er) jeg syns du skal begynne med 1/2 (Mod) senere når 25 seriene sitter med støvdotter :D så kan du prøve og gå over til 1/4.

Husk dere som skyter med helt åpene choker at en "flat" rett ut due som det ofte er på jegertrapp er veldig liten og har lett for å finne en åpen plass i haglesvermen, test ammo på en pappplate og se etter huller i svermen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skyter halvauto, så har bare ei pipe. Åpneste chocken jeg har er 1/4, og den står stort sett i på bana. Hender jeg går opp på halv om man skyter uti fjorden med håndkaster, da man da kan slippe dua på litt lengre hold uten å måtte skyte på tur ned.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken type choke kommer mye an på hvordan du skyter(hvor rask du er) jeg syns du skal begynne med 1/2 (Mod) senere når 25 seriene sitter med støvdotter :D så kan du prøve og gå over til 1/4.

Husk dere som skyter med helt åpene choker at en "flat" rett ut due som det ofte er på jegertrapp er veldig liten og har lett for å finne en åpen plass i haglesvermen, test ammo på en pappplate og se etter huller i svermen :wink:

 

Har du noen tips til meg/fattern ? Jeg er ikke god til å skyte med hagle og treffer regelmessig 10,11,12 skudd på 25 skudds serien. Det er sjelden eller aldri at jeg greier å treffe sånn at hele dua smadrres totalt som jeg ser mange av proffene får til. Nesten alle av treffene mine er lomper som bare sneier borti, slik at den deler seg bittelitt. Problemet ble løst når jeg gikk over til pumphagla jeg fikk her på forumet, da traff jeg mye bedre og har ligget på snitt 15 og flere av duene får gode treff. Men da har hagla jeg lånte av pappa kommet tilbake til han, og han treffer slik jeg gjorde før.

 

Hagla han bruker er en 686 beretta SP, med chokene 3 i øverste løp og 4 i underste. Han er omtrent like dårlig som meg til å skyte. Hagla er tilpasset han.

Link to comment
Share on other sites

Har du noen tips til meg/fattern ?

 

Hei det skal som regel mye "riktig" trening til før man blir en god hagleskytter og man må ha et våpen som passer til skytteren, har man lite greie på dette så bør man få hjelp av f.eks.en erfaren skytter.

Tørrtrening hjemme i stua er nesten viktigere en masse skyting på banen, man skal trene helt til man"monterer" hagla likt hver gang, "monteringa" må skje på riktig måte, etter at du har sett dua skal du "montere" på vei opp i dua ikke løft og sving! men direkte i dua, svingen skjer automatisk i hofta! bevegelsen i overkroppen er lik (låst)uansett om du skyter rett frem eller til siden.

Hagla må være så høy at når du presser hodet ned på stokken så skal du se kornet på flat skinne, de fleste jaktvåpen er alt for lave i stokken til at dette er mulig og må derfor bygges opp, pumpehagla du har er ganske lett å justere på vist den er for lav ved at du sliper eller "shimser" stokken inne ved låsekassen slik at du vinkler den oppover, da vil den også få mindre fall ved hel noe som også er en stor fordel for vist stokken er rett uten fall så spiller det ingen rolle hvor på kolben du plasserer hodet.

 

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

e bruker improvde cylinder altså 1/4 og improved modifided 1/2 men når det gleder der å få gode treff er det viktigste at du har ei hagle som passer deg. og tørtrene på å kaste opp hagla til kinnet, dette gjør e ganske ofte for å få bevegelsen til å sitte.for får en e ikke kinnkontakt når e skal trekke av er resultatet at en som regel bommer.Prøv også sikte på klesnora og følg denne for å få inn svingen i hagla ordnetlig=) så prøv dette ei stund så får du nok litt mere glede på banen håper dette er til nytte for deg da=)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal skyte jegertrap så bruker man ganske enkelt åpnere choke jo raskere man skyter med mindre man har en fetisj for å se duer pulverisere. Jeg har skutt jegertrap med alt fra cylinder til halv, på lerduestien i Brunlanes første julihelgen var det en dobbeltrappost hvor andredua sikkert var ute på 35 meter når jeg skøyt den med øverste løp og skeetchoke, førstedua skøyt jeg med cylinder....det er forøvrig cyl/skeet jeg går med på lerduestier, jegertrap skyter jeg bare hvis jeg plutselig havner på en jegertrapbane av en eller annen grunn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 1/2 på jegertrap.

 

Jeg begynte med 1/4, den gang jeg startet med lerdueskyting. Det var først når jeg byttet til 1/2 jeg lærte å skyte skikkelig. Da blir det ( satt litt på spissen ) ren bom eller skikkelig treff. På den måten blir det lettere å vite hva man gjør feil, og korrigere deretter. Med 1/4 ble det litt "vagt" på en måte. Man traff jo, men tilbakemeldingen i form av knus sa lite om man skjøt bak,foran, høyt eller lavt. I tillegg følte jeg at noen duer innimellom smatt mellom haglene i svermen. Med 1/2 choke kan man også ta seg litt bedre tid, slik at oppkast og sving blir skikkelig innlært.

 

Dette er hva jeg selv analyserte meg fram til, under selvlæring av hagleskyting. Læreboka sier kanskje noe annet, men dette opplegget fungerte bra for meg. Vi mennesker er forskjellige. Det er derfor viktig å finne det som passer en selv best, og kanskje ikke i for stor grad lytte til alle eksperter rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skal skyte lerduer for første gang med min Stoeger halvauto. Lurer litt på hvilken choke jeg skal velge. Velger stål rypeskudd i 32 gr ladning, da geværet ikke spiser vanlig lerdueamo.

 

Her er oversikten over de aktuelle chockene for mitt gevær: ONE = Full; TWO = Improved Modified; THREE = Modified; FOUR = Improved Cylinder; FIVE = Cylinder.

 

Noen tips?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt 9/25 første gang i år.

Byttet deretter choker til det trangeste jeg kan bruke med stål.

20/25 på det meste og det kun etter ett par runder....

 

Personlig mener jeg at åpne choker lar endel av duene slippe unna selv om de antakeligvis har en eller flere treff.

Skyter du med trange choker, så vil ikke bare treffene bli penere, du bli mer presis på skytinga di også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testskutt en del patroner i år, og man bør være klar over at hvilken patron man bruker kan ha veldig mye å si for hvor tett svermen er. Feks har jeg tett og fin sverm på 25-27 m med IC (1/4) og B&P Legend stål. Men i samme hagle / choke har jeg med Nitedals TS Ultra en sverm som er svært åpen. Med denne patronen må jeg bruke Mod (1/2) for å få en sverm som er slik jeg vil ha den (med "ordentlige" treff). B&P Legend virker å gå tettere enn de fleste andre patroner, og med denne bruker jeg da IC. Med andre patroner varierer jeg mellom LM (3/8) og Mod.

 

Det viktigste på trapbanen er å ha en jevn og fin sverm, uten de store hullene. Men svaret er ikke alltid en trang choke, for er den for trang kan det resultere i en "kladdete" sverm med huller.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Beretta 682ge med optima choker.

På trap banen bruker jeg 1/4 choke.

Leirduesti og sporting brukes i hovedsak skeet og cyl.

Man skal huske på at det IKKE er anbefalt med trangere chok en 1/2 med dagens stålamo.

Å optimachokene sammler rundt 1/4 gang mer enn vanlige choker..så i teorien skyter jeg med 1/2.

Jeg tok en liten test,uhøytidelig og ikke vitenskapelig,tidligere i sesongen. Dette kan dere lese om under"prosjekt cylinder"på min blogg.

 

Mvh Stig B,Bardu.

 

http://www.stigpulver.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Gammel tråd, men greit å bruke de i stedet for å lage nye hele tiden ;) 

 

Jeg har i min hagle IC og M eller 1/4 og 1/2 om du vil. Med de patronene jeg bruker på leirduebanen opplever jeg mer moste duer med M choken. Jeg har noen eldre Nittedal Sport med US6 som jeg har en mistanke om at blir litt for spredt når duene har flydd litt ut med IC løpet. Ser ofte der at skudd jeg føler var bra blir bom eller bare skyter av en bit eller to.

 

Men jeg har ei hagle som passer godt og jeg får greie resultater på banen ligger mellom 18 og 21 treff. Fikk personlig rekord i dag på 22 treff :D 

 

Tenkte å teste på papp en dag disse Nittedalspatronene og de nye jeg kjøpte med US7(fiocchi Fast steel eller no) som bør gi litt mer hagl og tettere sverm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter jegertrap/Nordisk trap med improved modified choke i min Remington 1100. Det tilsvarer vel 3/4 trangboring. Valget av choke ble tatt etter testskyting av diverse leirdueammo på papp der jeg syntes modified (1/2) choke resulterte i for åpent treffbilde. Jeg skjøt en periode med full trangboring også og fikk faktisk et par 25 serier med den.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...